delfi

Trådstartare
Har skaffat en gelpad,då jag hört att det ska vara bra för ryggen. Min "polle"är lite dåligt musklad just över ryggen och jag är igång med en ny sadel. Men till min undran, padden är ju jättekletig, kan det vara bra att lägga den på hästen? Tycker att det skulle göra ont. Sen är det lite håligheter i gelet, ska det ligga mot hästen eller mot sadlen? Jag tippar att det ska vara mot hästen men vill vara säker. Hoppas på svar från någon......

Sv: gelpad

i stallet har vi förut haft en häst med gelpad på sig under ridturer, men den låg mellan scbraket och sadeln.. Men padden ska väl inte vara kletig? om du menar att den är det på utsidan så kanske det är hål i den? för gelpaden som vi hade här var tort "fodral" på.
Dom är nog bra för hästen, eftersom den fördelar hårda stötar osv bra, men den gled ganska mycket på hästen i stallet.

padden är kletig på bägge sidor, men jag har översatt den engelska lappen som var med, med hjälp av en ordbok och det kletiga skulle gå bort med en tvätt. Så det problemet är ur vägen, men så är det ju det här med urgröpningarna (det stod nog inget om det). Uppåt eller neråt???? Ska till stallet ikväll, får väl höra om någon vet där.Tack för ditt svar iallafall

har översatt den engelska lappen och det kletiga kan man bara tvätta bort.Så den saken är ur världen. Men åt vilket håll ska man vända de urgröpta hålen?? Uppåt eller neråt...Får väl fråga om någon i stallet vet. Ska ju dit ikväll. Tack för svar

Paden ska ligga mellan vojlock och sadel. Har den en kanal för ryggraden? min ET har varnat för gelpadar utan kanal för att de ligger så platt mot ryggraden att många hästar fått ryggproblem av dem.

Det finns de gelpaddar som ska ligga direkt på ryggen annars försvinner ju mkt av idén med gelpad. Equalityline har genomskinliga väldigt elastiska gelpaddar som ska läggas direkt på hästen.
/Cats

den här?
89677_32_2.jpg

lägg den mellan sadeln och schabraket

Ja, just den. Ska den verkligen ligga mellan, jag trodde den skulle ligga direkt på hästen

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025