Gelpadd som ersättare?

glitter

Trådstartare
Nu är vi antagligen i sadeldjungeln igen:(

Och jakten är i full gång.
Traffade en vän i klubben som är sadelutprovare och som har en sådan sadel jag kika på fast till sin häst. Då sa hon att man ska ha en vidd mindre i dressyrvarianten av detta märke än hopp,som jag har nu, men att hon hade samma, för hon hade gelpad (akton) under.
Så, min fråga är, kan gelpad ge samma "effekt"/ vara bra ersättare till fårskinnspadden?Hästen min tilldelades medalj i "SM i jättemanke" nyligen;) så jag letar efter nåt som tryckfördelar samt kan skona manken. Samtidigt som jag vill komma närmre hästen. Känner att jag sitter lite högt med fårskinn.
Hästen kom med en sadeln som kunde användas utan fårskinn, men den va så smal så den ruggade och jag satt som skit så vill gärna hitta någon gyllene mellanväg!:angel:

Hoppas ni fattar mitt luddiga inlägg och kan komma med idéer!!

Sv: Gelpadd som ersättare?

Gelepadd bygger MER än fårskinnspadd, är min erfarenhet. Rätt mycket mer också. Dessutom har det noterats rätt läskiga effekter av gelepadd, som att den gärna trycker över ryggraden t ex. Jag rider inte med gelepadd, never. Däremot kan jag - om det behövs tillfälligt - använda en fårskinnspadd av god kvalité, med kanal. För att bygga upp lite om hästen behöver under en övergångsperiod.

oj då, ändå verkar den vara så välanvänd?
Man lär så länge man lever...
HUr kommer man fram till att den trycker på ryggraden?

Nu är vi antagligen i sadeldjungeln igen:(

Och jakten är i full gång.
Traffade en vän i klubben som är sadelutprovare och som har en sådan sadel jag kika på fast till sin häst. Då sa hon att man ska ha en vidd mindre i dressyrvarianten av detta märke än hopp,som jag har nu, men att hon hade samma, för hon hade gelpad (akton) under.
Så, min fråga är, kan gelpad ge samma "effekt"/ vara bra ersättare till fårskinnspadden?Hästen min tilldelades medalj i "SM i jättemanke" nyligen;) så jag letar efter nåt som tryckfördelar samt kan skona manken. Samtidigt som jag vill komma närmre hästen. Känner att jag sitter lite högt med fårskinn.
Hästen kom med en sadeln som kunde användas utan fårskinn, men den va så smal så den ruggade och jag satt som skit så vill gärna hitta någon gyllene mellanväg!:angel:

Hoppas ni fattar mitt luddiga inlägg och kan komma med idéer!!

Är sadeln för smal? då hjälper ju varken gel pad eller fårskinnspadd eller något annat!
Byt sadel så skonar du din hästs rygg.

en gelpadd fyller igen mer än en fårskinnspadd, dessutom har den ingen ryggkanal utan trycks då mot ryggraden. Man har gjort mätningar gällande tryck av olika paddar och konstaterat att gelpadden orsakar MER tryck på hästens rygg än om den är utan padd. Gelpadden orsakade också det högsta trycket av samtliga paddar av olika modeller som provades gällande tryck.

Mycket märkligt resonemang av en sadelutprovare. Men jag är samtidigt inte förvånad.

Jag tror att du borde köpa en ny sadel om den nuvarande är för smal. Det är förmodligen billigare att byta sadel än att ha en skadad häst :)

En av mina har också jättemanke OCH tryckskador sen tidigare, inte så jättekul att leta sadel till en sån. På honom passar iallafall albion, M&N och knights :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka