Ger ni vätskeersättning?

Silver Girl

Trådstartare
Ger ni era hundar vätskeersättning nu i värmen?

Här har det varit närmare 30 grader i nästan två veckor nu. Vi tar det lugnt och det blir promenader och träning främst kvällstid. Jag vann en påse vätskeersättning för ett par veckor sedan och idag provade jag att ge henne. Hon drack en halvliter på några minuter. Betyder det att hon behöver det eller var det bara gott?

Ger ni era hundar vätskeersättning nu i värmen?

Här har det varit närmare 30 grader i nästan två veckor nu. Vi tar det lugnt och det blir promenader och träning främst kvällstid. Jag vann en påse vätskeersättning för ett par veckor sedan och idag provade jag att ge henne. Hon drack en halvliter på några minuter. Betyder det att hon behöver det eller var det bara gott?
Jag ger vid träning och när han ansträngt sig mycket - eftersom han annars bälgar i sig rent vatten och jag misstänker att det lakar ur kroppen.

Jag ger, men vara i samband med ordentlig fysträning.

Mina gillar det inte, så jag matar i med spruta. Då få jag i dem tillräckligt lite/mycket åt gången. Efter att de sprungit kan de annars hälla i sig tills de spyr.

Jag ger det också efter fysisk träning, ger lite direkt efter träningen och resten (då Ascot dricker lite dåligt efter träning) antingen med lunchen eller middagen beroende på när träningen var. Gör egen vätskeersättning utifrån recept som jag fått från vår hundfysioterapeut.

Nej, däremot vätskar jag upp inför ansträngning och ser till att de har gott om vattenhinkar att välja från. Sen slaskar jag i lite VoH i vattnet i en av hinkarna för att lura i de mest kräsna.

Jag gör också som @Migo alltså att jag vätska upp i god tid före hård påfrestning. Typ en vecka innan börjar jag. Blandar mycket vätska plus ersättning i fodret.

Min är ju främst sällskapshund och vi har inga stora tävlingsplaner så hon måste ju inte anstränga sig, så vätskeersättning är nog inte nödvändigt. Om värmen fortsätter kommer hon nog tappa lite i kondition men det kan vi ta igen i höst.

Nej, det gör jag inte. Det är en sällskapshund modell liten, lätt och atletisk. Hon är inte särskilt så värst påverkad. Vi tar det lite lugnare i värmen bara.

Inte ren vätskeersättning nej. Blandat vatten i maten och tar alltid med an vattenflaska på promenad så dom kan be om vatten så fort dom är törstiga. Främst Skalman som är mer aktiv behöver dricka ofta, likaså tiken som ger di.

Jag ger det också efter fysisk träning, ger lite direkt efter träningen och resten (då Ascot dricker lite dåligt efter träning) antingen med lunchen eller middagen beroende på när träningen var. Gör egen vätskeersättning utifrån recept som jag fått från vår hundfysioterapeut.
Nu hade inte jag tänkt göra egen, hon dricker bra och äter färskfoder. Men blir nyfiken på vad din vätskeersättning innehåller? :)

Jag litar på att mina sällskapshundar dricker den mängd vatten de behöver. Eftersom hundar inte svettas så förlorar de ju inte vatten och salt på samma sätt som vi människor gör när det är varmt.

Jag litar på att mina sällskapshundar dricker den mängd vatten de behöver. Eftersom hundar inte svettas så förlorar de ju inte vatten och salt på samma sätt som vi människor gör när det är varmt.
Det går åt väldiga mängder vätska när de kyler sig med andningsluft.

Nu hade inte jag tänkt göra egen, hon dricker bra och äter färskfoder. Men blir nyfiken på vad din vätskeersättning innehåller? :)

Har fått följande ”recept” på vätskeersättning från vår fysioterapeut :). Mkt enkel att göra.

1 liter vatten
1tsk salt
½tsk bikarbonat
2msk honung alt. druvsocker

Koka upp 4dl av vattnet och lös salt och bikarbonat noga i det heta vattnet. Tillsätt resterande 6dl kallt vatten och blanda därefter i honung eller druvsocker. Ges rumstempererat direkt efter träningen eller blandat med kvällsmaten. Håller sig i ca 3-4 dagar i kylskåp.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 593
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 488
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden