Bukefalos 28 år!

Get med hudproblem

Sv: Get med hudproblem

Min get jag hade förut i många år fick också hudproblem. Veterinären skrev ut sebacil som jag skulle bada henne i. Starkt som fan var det...Så du bör ju rådfråga en veterinär så denne kan skriva ut lämpligt medel.
 
Sv: Get med hudproblem

Mynta2 skrev:
Min get jag hade förut i många år fick också hudproblem. Veterinären skrev ut sebacil som jag skulle bada henne i. Starkt som fan var det...Så du bör ju rådfråga en veterinär så denne kan skriva ut lämpligt medel.

Hon är på utredning av veterinär.
Vad berodde problemen på?
 
Sv: Get med hudproblem

De vet inte riktigt, nån parasit..det är ju ganska vanligt att får/getter får parasitproblem av en eller annan orsak....Men hon blev helt frisk efter Sebacilbadet.
 
Sv: Get med hudproblem

Det konstiga är att de har inte varit i kontakt med andra djur under det 1 1/2 år som jag har haft dem.

Hur badar man en get? Kan tänka mig att det blir vilda protester!

Min granne trodde det kanske kunde vara proteinöverskott.
 
Sv: Get med hudproblem

Min get tappade också opälsen sådär. Jag råkade ha en flaska Bayticol kvar sedan pappa hade kor, och ringde och frågade vet om jag kunde behandla geten med Bayticol.

Bayticol använde för ohyre och fästingbekämpning hos nöt och får. Ur FASS:
Indikationer
Behandling av skabbkvalster på nöt. Behandling av lusfluga, pälsätande och blodsugande löss på nöt och får. Profylax och behandling av fästingar på nöt och får.

På två dagar började pälsen växa ut och problemet försvann helt. Så jag misstänker det var någon typ av ohyra. Trots att hon inte träffat andra djur (utom hästarna som inte hade problem) etc.

Bayticol kan köpas på recept eller utan, men det är tyvärr dyrt. Ur fass:
Förpackningar och priser
Lösning mot ohyra 10 mg/ml (klar, gul)
1 l plastfl., receptfri, 634.00 kr. Pris med recept 493.00 kr
 
Sv: Get med hudproblem

Tja, en mutar geten och en tvättar ;-)..Så gjorde vi..fast nu hade jag en otroligt snäll och medgörlig get, så hon strunta fullkomligt i vad jag gjorde med henne.
 
Sv: Get med hudproblem

Alexandra_W skrev:
Min get tappade också opälsen sådär. Jag råkade ha en flaska Bayticol kvar sedan pappa hade kor, och ringde och frågade vet om jag kunde behandla geten med Bayticol.

Bayticol använde för ohyre och fästingbekämpning hos nöt och får. Ur FASS:
Indikationer
Behandling av skabbkvalster på nöt. Behandling av lusfluga, pälsätande och blodsugande löss på nöt och får. Profylax och behandling av fästingar på nöt och får.

På två dagar började pälsen växa ut och problemet försvann helt. Så jag misstänker det var någon typ av ohyra. Trots att hon inte träffat andra djur (utom hästarna som inte hade problem) etc.

Bayticol kan köpas på recept eller utan, men det är tyvärr dyrt. Ur fass:
Förpackningar och priser
Lösning mot ohyra 10 mg/ml (klar, gul)
1 l plastfl., receptfri, 634.00 kr. Pris med recept 493.00 kr


Nu har jag behandlat med Bayticol. Tycker redan att de kliar sig mindre. Får hoppas att det försvinner helt. Veterinären trodde de hade haft det hela tiden men att problemet eskalerat de sista veckorna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag försöker hitta en bra epilator eller rakmaskin att få bort kropps hår. Kan inte använda hyveln då min hud är så tunn på vissa...
Svar
10
· Visningar
357
Senast: Bon
·
Kropp & Själ Jag har fått min skepsis mot ögonfransserum motbevisat och nu med mina långa ögonfransar undrar jag om det finns något liknande till...
Svar
13
· Visningar
737
Senast: Pritchel
·
Lantbruksdjur Ja, som topic säger. En get lyckades få tag i mitt kexchoklad och åt upp ett nästan helt, inkl plasten. Hur farligt kan detta vara? Ska...
Svar
8
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp