Getingfråga

MissFideli

Trådstartare
Jag har senaste veckorna haft besök av en geting. Jag kastar ut, den kommer in. Troligen via väggen nånstans. Den är stor, men inte så stor som jag tycker bålgetingar är. Idag hittade jag den så, äntligen, död. Lite får jag väl skylla mig själv, jag har ju släppt ut den minst 15 gånger.

Med tanke på den tydliga teckningen på ryggen, antar jag att det är en tyskgeting. Den är drygt 2 cm stor, vågar jag tro att det var drottningen som nu gick hädan? Borde i så fall betyda att det potentiella boet i väggen inte kommer finnas där i sommar?
Har helst inte getingbon i huset pga katterna....

20210602_190242.jpg
 
Det där var en bålgeting.
De äter de vanliga getingarna till middag.
Så det var väl inte så listigt att ha ihjäl den.
 
Det där var en bålgeting.
De äter de vanliga getingarna till middag.
Så det var väl inte så listigt att ha ihjäl den.

Jag tror inte det. Teckningen på ryggen stämmer inte. Dessutom var den mindre än de bålgetingar jag sett.
Och jag skrev ju att jag hittade den död. Vilket betyder att jag inte dödade den.

Men som sagt, jag är 99% säker på att det inte var en bålgeting pga de tydliga prickarna på ryggen. De och storleken, stämmer bättre överens med tyskgeting.
 
Jag tror inte det. Teckningen på ryggen stämmer inte. Dessutom var den mindre än de bålgetingar jag sett.
Och jag skrev ju att jag hittade den död. Vilket betyder att jag inte dödade den.

Men som sagt, jag är 99% säker på att det inte var en bålgeting pga de tydliga prickarna på ryggen. De och storleken, stämmer bättre överens med tyskgeting.
I sådana fall så är det ju bra att den är död.
 
I sådana fall så är det ju bra att den är död.

Ja, jag är nöjd med det. Men jag undrar om det också betyder att boet inte kommer ställa till det i sommar. Den här getingen (antar att det bara var en) var igång redan för några veckor sen, så jag antar att det var drottningen som höll på att fixa bo.

Dock ska sägas att den har uppvisat ett väldigt lugnt beteende, och varit väldigt lättfångad. Därför trodde jag det var en bålgeting först. Därav alla gånger jag släppt ut den.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 489
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp