Ghaa.. hjälp mig..!?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Seufzer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 472
S

Seufzer

Hejsan allesammans. Jag har en vallack på 11 år. han är helt underbar och hur söt som helst:love:
Men då finns vissa stunder ja bara inte fattar va ja gör för fel med honom. nästintill varenda gång jag ger honom hö blir han sur.. får han foder blir han oxå grinig. Om jag har med mig något gott till hagen så får han det och smaskar i sig så gott.. men efter det blir han världens surkart. han SKA ha mer hela tiden. annars bits å sparkar han. om jag bara står o gosar me dhonom vilket jag gör väldigt ofta så blir han förbannad om ja vill gå.. så han springer framför mig å stampar med frambenet å slickar öronen bakåt. :confused:
Han blir aldrig nöjd. har aldrig haft en häst som beter sog såhär. men när man rider å just i själva gset är han underbar jätte söt och charmig men ja vet inte vad ja ska göra för att avvänja honom dessa dumheter å går det ens att ta bort? ??:(
Å jag vill inte ha en häst bara för att rida på.. ja vill kunna ståå mysa med honom hur länge som helst i prencip. men de funkar inte alltid då de finns mer att göra än gosa. å att sälja är de värsta att tänka på nu. :cry:

Vore snällt om någon vet n¨t bra tips? :D
Mvh / veronica

Sv: Ghaa.. hjälp mig..!?

Låter som om du har en väldigt bestämd häst som har tagit över ledarrollen lite grann. Hur brukar du lösa situationerna då han blir
arg över att du går ifrån honom?

Jag lägger handen på mulen å för långsamt ner huvudet på honom tills han beter sig bättre. jag har kvar handen och vänder mig mot staketet för att gå ut... Något bättre tips? :confused:

Mitt största tips är att inte mata honom i hagen, eller inte ge han mat ur handen över huvud taget. Han tror att han slltid ska få mat då, och han blir nafsig, och dessutom tappar han respekt för dig. Om han nafsar efter dig så får du visa att du inte respekterar det genom att ryta till eller slänga upp ena armen hastigt så att han reagerar. Träna ledarskapsövningar med honom, och även andra NH övningar så att han får förtroende och respekt för dig. Lycka till"

Rebeccah skrev:
Mitt största tips är att inte mata honom i hagen, eller inte ge han mat ur handen över huvud taget. Han tror att han slltid ska få mat då, och han blir nafsig, och dessutom tappar han respekt för dig. Om han nafsar efter dig så får du visa att du inte respekterar det genom att ryta till eller slänga upp ena armen hastigt så att han reagerar. Träna ledarskapsövningar med honom, och även andra NH övningar så att han får förtroende och respekt för dig. Lycka till"

Instämmer :bow: :bow:

Rebeccah skrev:

Jag instämmer också, sluta ge mat från handen.:banana:

men bara att gosa med honom då? hur får jah honom att sluta upp med det? jag vill inte ha en häst jag inte kan vara med..!?
:(
naffsandet tränar ja ofta men om ja slänger upp en arg eller ryter i så skriker han tillbaka.. han har aldrig gjort mig illa men han visar tecken på det hela tiden....:/
börjar bli lite less då ja aldrig gett honom övertag någongång utan alltid stått upp mot honom.. så ja vet snart inte va ja ska göra..!

Det låter helt klart som de andra sa, att han inte har respect för dig
men sörj inte du är knappast ensam, även om du inte tycker att du gett dig så är det så varje gång du går i från honom när han är elak eller sur på dig. I hans ögon så gosar ni på hans villkor inte dina.
Men det är inte lätt att ändra på när de är så tuffa som honom, det förstår jag, ta reda på om det fins nån duktig NH instruktör där du bor. de brukar vara snälla med tips och hjälp.

Lycka till M.V.H Sofie:idea:

Hej!

jag har en shettis som är exakt likadan! hon lägger öronen bakåt och hugger efter en när man är i hagen eller när man är ute och går.
hon får aldrig mat ur handen utan endast på kvällen i krubban. om hon bara surar så bryr jag mig inte men så fort hon hugger efter mig så "hugger jag tillbaka" jag nyper henne för att prata med henne på hennes eget språk. om hon gör likadant med en anna häst så biter denne henne och det är det jag härmar genom att nypa henne så att hon fattar att jag inte tillåter det. hon har slutat nafsat tack vare detta och fått större respekt för mig när vi är ute och går.
vidare så har jag ett russ som hatar när man vill kela med honom, din häst kanske är likadan. han tycker kanske inte om att du gosar med honom. om du absolut vill det så får du hitta nåt som han tycker om. klia honom ex.

lycka till!

att han hotar dig ska räcka för att du ska ryta på honom.

att du inte säger åt honom när han hotar dig är att ge honom övertaget, han skrämmer dig + du gör ingenting tillbaka = han tycker att han vann.
om han blir ännu argare om du säger till honom är också tecken på att han har övertaget. en ranglåg häst tjurar inte emot en ranghög. (bara bakom ryggen ;))

schasa iväg honom, kasta saker åt hans håll, hoppa emot honom.

en sak som fugerar väldigt, väldigt bra på vårat halvblod som tror han kan bestämma över oss är att:
precis när han tjurar så snurrar man runt fort i en hatig rörelse, sparkar i luften emot honom (med ryggen emot honom) och tjut som ett tjurigt sto. gå sedan ifrån honom.

okey tack för alla tips.
men det att han inet vill gosa.. hanv ill gärna gosa å hela tiden. å han tkr om det, men inte att jag går.. ja skriker till honom har kastat hinkar och borstar å snö mot honom varenda gång han ''hotar'' så markerar jag att jag blir arg å att han inte får. brukar vifta med både armar och ben när han beter sig illa men det är bara så att han viftar lika lätt med sina ben å det gör bra mycket ondare än mina sparka.. hehe .:smirk:
det finns ingen NH tränare där ja bor.. bor en bra bit från härnösand..:/
och sedan vet ja inte om jag alls har råd att skaffa en sådan hjälp.

Mne tack för alla svar, jag uppskattar fler ideer när det känns som jag har provat det mesta som ni säger..
Tack igen;)

OK.. det verkar som en liten konflikt om vem som bestämmer. Han verkar inte riktigt se dig som den som betämmer i ert förhållande.

Jag har ett par små tipps du kan prova.
För det första, börja med fodringen.

När du lägger in hö eller kraftfoder till honom så låt honom inte ta maten för än du ger tillåtelse.
Så länge han surar och är grinig så står du framför maten och motar lungt bort honom från maten - först när han vänder sig mot dig med öronen framåt kliver du undan och låter honom äta.

Var jättenoga med att inte göra "nafsandet" till en lek - dvs han nafsar, du ryar och försöker smälla till honom, han ryggar bort och undviker ditt "straff" - en jätterolig lek tycker många hästar.

Försök att inte göra för stor sak av saker.. bara markera med hela ditt kroppsspråk och din attityd och utstråling att "här går jag och du ska flytta dig för mig".
Iom att han "hotar tillbaka" så är det kanske ingen bra ide att konfrontera honom med "våld" för då fins risken att du a) hotar med våld men backar tillbaka och låter honom vinna eller b) du får dig en känga.
Försök i stället att lungt o myndigt ta över ledarskapet (jag menar inte att det är fel i alla lägen att rya ifrån eller så.. men låt det inte bli till en återkommande grej i vardagen.. i så fall funkar det uppenbarligen inte och är meningslöst..) genom att markera att du bestämmer - tex genom att alltid kräva att han ska gå undan för dig, att han ska vänta på att du ger tillåtelse att äta osv... och var ALLTID konsekvent.

Okeey jaa, tack så mycket :)
Jag ska försöka och se vad som händer framöver. jag brukar gå ut med hö åt honom mi hagen men fösa bort honom så han inte tar hö innan jag är klar. men han blir oftast väldigt sur men hittills har jag nog inte gjort som han har velat tror ja. inte vad jag lägger märke till. men ja ska använda dina/era tips och se vad som händer.. tack så jätte mycket för alla svar och råd och tips :d

Men fortfarande är jag fundersam bara över gosandet. hur jag avvänjer honom sånt. han är ju jätte mysig när vi väl gosar, man kan stå länge med honom å bara pussas å mysa på. Men när jag går får han ett frispel. men jag har aldrig låtit honom få som han vill genom att stanna kvar tills han ''låter' mig gå igen. Men jag blir så less när ja inte vet hur ja ska göra för själva ''går ifrån honom'' grejen..:crazy:
Fodring och naffsande tror jag inte alls är så svårt att avvänja bara man ger hono lite tid å är noga med att aldrig slarva å låta honom.
Han som hade honom förut lät honom naffsa jämt sa han, och att han skämde bort honom regält. Men han är mycket mjukare och snällare rörelser nu när jag haft honom ett halv år. Så det går ju framåt men ibland fastnar man på några knutar här coh var.. :smirk:

Tack! // Veronica

En liten fråga... Går din häst ensam?
Det låter som en typisk ensamhäst, som i brist på hästsällskap kräver umgänge av dig.
Jag kanske är helt fel ute, det var bara en tanke som slog mig...

Min häst var liiite likadan som din. När hon stod i boxen och jag kom med en famn hö som jag skulle ge henne så ville hon ha de omedelbart, sträkte öronen halvt bakåt men gjorde inget annat, de höll på bara i några dagar men nu har jag lärt henne att hon inte får höet förens hon har öronen frammåt och väntar lugnt, och nu varenda gång har hon öronen helt frammåt och väntar!;)

Jo han går ensam de är helt rätt.. men kruxet är att han inte vill ha en häst i sin hage.. han tycker inte alls om att ha sällskap av hans egna sort. Han jag köpte honom av sa att han provat ställa in honom med andra eftersom alla säger att en häst är flockdjur och behöver en ''vän''. men han som alla andra blev lite paff när det inte alls funkat, den andra hästen får lida mycket mer än vad han gör när han står ensam.:cool: Han funkar bra ensam och ser aldrig uttråkad ut. jag har ofta gått på att ja måste ha två hästar. men de är första gången jag har en ensam häst. Jag har provat lite av allt möjligt som ni har skrivit och berättat och det har funkat. men grannarna verkar tro att jag är galen..;) hehe. men vad gör man inte för en prins man verkligen inte vill förlora. Jag är mer sträng med honom och han vet precis var han har mig nu. Säger jag nej, då är det minsann nej. men han gör nog lite som många hästar gör, testar lite nu å då om det verkligen är nej. Han har mer respekt för mig och när det är gosning är han mycket lugnare. :p
Tack allihopa..:rofl: Hoppas det går bra för er andra oxå..:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka