em-pirre

Trådstartare
Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga stinkande fisar, lös avföring, magont osv. Ena hanen får halsbränna av fet mat men vanligt foder gör bra. Det är det enda jag kommer på. De har typ aldrig lös mage.

Min första reaktion är att bränna alla möbler och tvätta hundarna i klorit, men försöker lugna mig lite.

Enligt finska livsmedelsverket och veterinärer ska syntomfri giardia inte behandlas då det numera hör till hundens normalflora..

Min plan är ändå att köra axilur i fem dagar på alla hundar och sanera och tvätta.. Men sen började jag tänka om ser på nåt sätt är dåligt eftersom det sägs att de inte behöva behandlas.

Vad säger ni? Jag behöver svensk expertis känner jag!
 
Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga stinkande fisar, lös avföring, magont osv. Ena hanen får halsbränna av fet mat men vanligt foder gör bra. Det är det enda jag kommer på. De har typ aldrig lös mage.

Min första reaktion är att bränna alla möbler och tvätta hundarna i klorit, men försöker lugna mig lite.

Enligt finska livsmedelsverket och veterinärer ska syntomfri giardia inte behandlas då det numera hör till hundens normalflora..

Min plan är ändå att köra axilur i fem dagar på alla hundar och sanera och tvätta.. Men sen började jag tänka om ser på nåt sätt är dåligt eftersom det sägs att de inte behöva behandlas.

Vad säger ni? Jag behöver svensk expertis känner jag!
Jag vill börja med att jag inte känner mig så kunnig på området.

Men vår ena hund fick Giardia när hon var valp. Det började med att hon åt dåligt och veterinären rekommenderade en massa andra saker inledningsvis. Hon blev inte bättre, tvärtom och vi bytte klinik iom att de inte direkt ville göra så mkt mer än avvakta. På nya kliniken fick vi direkt göra test och hon hade Giardia. Både hon och vår andra, symptomfria, hund behandlades och vi sanerade huset totalt på veterinärs inrådan. De var noga med att påpeka att båda hundar skulle behandlas och att vi skulle sanera huset.

Lillhunden fick inflammation i tarmen av Giardian och behövde äta endast specialmat under minst 6 månader. De visste inte om hon skulle tåla annat än det resten av livet och ev ha besvär med inflammerad tarm också.
Nu mår hon fint sen ett bra tag, tack och lov, och kan äta vanlig hundmat och smaka lite diverse andra saker. Så det verkar inte permanent blivit totalkaos även om hon är känsligare i magen än min hund.

Jag kan inte råda dig i vad du ska göra iom att jag är för okunnig. Men får våra hundar Giardia igen så kommer jag fort behandla och sanera huset för att inte riskera ngt. Även om hus-sanerande var en total mardröm för oss som bor stort, har mycket textilier etc framme och hundarna är i alla möbler etc.
 
@tuaphua jag gat koll på giardia rent generellt, då det gäller symtom och behandling av sjuka hundar. Jag var lite otydlig, för vad jag undrar är varför det inte rekommenderas att behandla och vilka ev nackdelar behandling kan ha.
Och lite hur svenska veterinärer ställer sig till saken
 
Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga stinkande fisar, lös avföring, magont osv. Ena hanen får halsbränna av fet mat men vanligt foder gör bra. Det är det enda jag kommer på. De har typ aldrig lös mage.

Min första reaktion är att bränna alla möbler och tvätta hundarna i klorit, men försöker lugna mig lite.

Enligt finska livsmedelsverket och veterinärer ska syntomfri giardia inte behandlas då det numera hör till hundens normalflora..

Min plan är ändå att köra axilur i fem dagar på alla hundar och sanera och tvätta.. Men sen började jag tänka om ser på nåt sätt är dåligt eftersom det sägs att de inte behöva behandlas.

Vad säger ni? Jag behöver svensk expertis känner jag!
Det har nyligen kommit nya behandlingsråd i Sverige och symtomfria vuxna hundar ska inte behandlas. (Eller provtas, men det har du ju redan gjort :) ) Läste det i en fysisk upplaga av veterinärtidningen nyligen och hittar tyvärr ingen öppen sida att länka till.


Edit - Det finns inlägg om detta på SVA:s facebooksida, från den 1, 2, och 3 november i år. https://www.facebook.com/Statens.veterinarmedicinska.anstalt
 
Det har nyligen kommit nya behandlingsråd i Sverige och symtomfria vuxna hundar ska inte behandlas. (Eller provtas, men det har du ju redan gjort :) ) Läste det i en fysisk upplaga av veterinärtidningen nyligen och hittar tyvärr ingen öppen sida att länka till.


Edit - Det finns inlägg om detta på SVA:s facebooksida, från den 1, 2, och 3 november i år. https://www.facebook.com/Statens.veterinarmedicinska.anstalt
Tack! Intressant hur det inte heller där står riktigt varför man väljer att göra såhär
 
Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga stinkande fisar, lös avföring, magont osv. Ena hanen får halsbränna av fet mat men vanligt foder gör bra. Det är det enda jag kommer på. De har typ aldrig lös mage.

Min första reaktion är att bränna alla möbler och tvätta hundarna i klorit, men försöker lugna mig lite.

Enligt finska livsmedelsverket och veterinärer ska syntomfri giardia inte behandlas då det numera hör till hundens normalflora..

Min plan är ändå att köra axilur i fem dagar på alla hundar och sanera och tvätta.. Men sen började jag tänka om ser på nåt sätt är dåligt eftersom det sägs att de inte behöva behandlas.

Vad säger ni? Jag behöver svensk expertis känner jag!
Ingen behandling så länge symtomfri. Enbart om det gäller mycket små valpar eller väldigt sjuka med dåligt immunförsvar.
 
Hur säkert är svaret? Går det att kolla med någon annan metod?
Alla typer av provtagning har ju en viss felmarginal.
 
Ingen behandling så länge symtomfri. Enbart om det gäller mycket små valpar eller väldigt sjuka med dåligt immunförsvar.
Men varför? Det är det jag inte förstår. Är det för att hindra resistensutveckling eller är det dåligt för hunden eller vad är det?

Tiken ska paras, är det inte bäst att hon är giardiafri då?


Det går så mycket rykten om att obehandlad giardios kan orsaka autoimmuuna sjukdomar och olika magproblem
 
Men varför? Det är det jag inte förstår. Är det för att hindra resistensutveckling eller är det dåligt för hunden eller vad är det?

Tiken ska paras, är det inte bäst att hon är giardiafri då?


Det går så mycket rykten om att obehandlad giardios kan orsaka autoimmuuna sjukdomar och olika magproblem
För att det är onödigt! Inga symtom, ingen behandling. Många friska hundar har giardia.
Rykten är rykten och ingen sanning.
Och ja, man kan utveckla resistens hos parasiter av onödigt avmaskande.
 
Tack. Jag tänker på smittorisk bara.
Jag missade din bit om att hunden som ska paras hade giardia. Ja inför valpning hade jag övervägt att avmaska tiken eftersom nyfödda valpar är mycket känsliga.
Lägger in en print screen från veterinärtidningen, hoppas det går att läsa om man zoomar in lite.
6333516A-67A6-40CE-A7B0-0E8EA3396D1F.png
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej allihopa. Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp! Nu är det såhär...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 685
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp