Lager

Trådstartare
http://www.stage3.play.aftonbladet...._UNkRPku46CwdK-hjrg15a-vlEszjovnL5xKogo3Mql1g

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/forsta-dagen-av-rattegangen-i-huskvarna-ar-over

Ett pojkstreck ja. Så går det ju också att beskriva trakasserier och mord.

Jag tror det är en väldigt viktigt rättegång och att det blir ett prejudicerande fall. Hoppas verkligen att Gica och hans familj får någon form av upprättelse.

Är djupt skakad över att ett flertal vuxna och ungdomar sett filmer på Gica som blir misshandlad - och ingen reagerar. Det är mer eller mindre känt att just specifikt Gica förföljs, kallas fula saker, blir slagen, blir förnedrad, och omgivningen bara ser på tyst.

Ska inte ta mig på någon hjälteridbyxa, men jösses alltså. Även om du inte vågar agera i nuet vid pågående trakasserier - så anmäl. Ring föräldrar. Ring polisen. Ring socialtjänst. Vad vet jag.

Ett så gräsligt och skrämmande fall där en människa blivit totalt avhumaniserad och vuxenvärlden bara backat. :cry:
 
Föräldrarna som visste att barnen kallade en hemlös för "Råttan", utan att hugga tag i dem och diskutera människosyn. :cry:

Hela grejen är så galet tragisk- men också väldigt tydligt "ett barn av sin tid". Det är ju knappast en varm och inkluderande ton som hålls i samhället i stort och media i synnerhet.
 
@Lager: Jag höll på att kräkas när jag läste det där om "pojkstreck". I min värld är det att palla äpplen och knyta ihop någons skosnören, inte att misshandla en man till döds.

Det som skrämmer mig är att vi vet inte hur många ungar som varit inblandade... givetvis inte direkt i dödsmisshandeln men det verkar ju vara många som trakasserat honom och att det sas "råkade" bli just de här två som dödade honom. De här som inte är åtalade behöver också få vård för det här är riktigt sjukt.
 
Tror domen kommer överklagas. Nu fick han väl ett rätt "bra" straff ändå, vet inte om det blivit så mycket längre om han dömts för mord? Men skulle inte förvåna mig om det överklagas.
 
http://www.stage3.play.aftonbladet...._UNkRPku46CwdK-hjrg15a-vlEszjovnL5xKogo3Mql1g

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/forsta-dagen-av-rattegangen-i-huskvarna-ar-over

Ett pojkstreck ja. Så går det ju också att beskriva trakasserier och mord.

Jag tror det är en väldigt viktigt rättegång och att det blir ett prejudicerande fall. Hoppas verkligen att Gica och hans familj får någon form av upprättelse.

Är djupt skakad över att ett flertal vuxna och ungdomar sett filmer på Gica som blir misshandlad - och ingen reagerar. Det är mer eller mindre känt att just specifikt Gica förföljs, kallas fula saker, blir slagen, blir förnedrad, och omgivningen bara ser på tyst.

Ska inte ta mig på någon hjälteridbyxa, men jösses alltså. Även om du inte vågar agera i nuet vid pågående trakasserier - så anmäl. Ring föräldrar. Ring polisen. Ring socialtjänst. Vad vet jag.

Ett så gräsligt och skrämmande fall där en människa blivit totalt avhumaniserad och vuxenvärlden bara backat. :cry:

Tyvärr är det ett tecken i tiden. Partier som står för en avhumanisering av våra medmänniskor växer fortfarande. Sakta följer majoriteten efter och förbjuder till och med människor rätten att be andra människor om hjälp i en utsatt situation. Tragiskt.

Särskilt tragiskt är det att det händer i ett samhälle som är så privilegierat som vårt. Där utrymmet för solidaritet och medmänsklighet finns, men istället har blivit till en växande egoism understödd av rasism och främlingsfientlighet.

Ledsamt.

Vissa borde aldrig få bli föräldrar.
 
Detta mord gör mig så förbannad så att jag nu har börjat ge gåvor till dom hemlösa utanför matbutikerna.
Har aldrig brytt mig att ge något innan. Men mordet på Gica upprör mig något så horribelt.

Håller med föregående skrivare. Det kan låta hårt,men vissa borde faktiskt inte få bli föräldrar.
Att få barn är en gåva. Inte en rättighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp