Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Fy så himla ledsam läsning :(
Hoppas verkligen det inte är så illa som det verkar/du misstänker!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Kotsenskidan är trasig och inflammerad och veterinären var inte jättepositiv. :( det syns att kotsenskidan fått en smäll så det har med största sannolikhet hänt när han gick omkull.
Sprutad med kortison i kotsenskidan och ska vila i 3v innan återbesök. Då får vi se åt vilket håll det bär. Med största sannolikhet kommer det krävas operation om det ska bli bra då veterinären är rätt säker på att det kommer bli sammanväxningar, men osäkert om det verkligen räcker. Ägaren lät inte som han ger upp utan kan absolut tänka sig att operera. Så jag har ingen aning om utgångsläget nu. Vi får se om 3v.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Har följt hela processen och jag trodde verkligen att det bara skulle bli bättre!:(
Så himla ledsen jag blir att läsa det sista!:(
Jag hoppas också så som mackan att det inte är så illa som du misstänker!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Tack hörrni, Vi behöver verkligen allt stöd vi kan få. Så jävla tragiskt och jag är så ledsen för hans skull.:(

Enligt veterinären ser det ju inte alls bra ut så mina förhoppningar är väll inte skyhöga. Men ägaren verkar intresserad av att operera om det skulle hjälpa så vi får väl hur det blir. Beror nog mycket på försäkringsbolaget också. Iomed att det syns att det är slag och yttre trauma enligt veterinären och jag vet att det hänt i samband med olyckan så har vi tur kanske bolaget går med på att ersätta operation. Men jag tror det blir svårt. Det är svårt att få dem att ersätta något alls som har något med ben att göra på travare iomed att de alltid är A2 försäkrade som tävlingshästar. Men hoppas hoppas hoppas!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller tummarna! Jag har erfarenhet av ungefär samma men carpalsenskida..
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller tummarna! Jag har erfarenhet av ungefär samma men carpalsenskida..

Tack :)
Vad var det för skada, behandling och hur var prognosen? Hur gick det? Problemet med denna herre är ju att han förhoppningsvis ska fungera som travare igen, det är ingen ridhäst. Så det ser ju inte allt för lovande ut. Tyvärr.

Betty, tack du med :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

:( usch vad ledsen jag blir för er skull, du som kämpat så...

vill ändå :bow:åt er som inte låter han bli vandringspokal, de ska sluta på topp om de ska sluta! Håller tummarna för att ni får ha kul några år till iaf :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Tack :)
Vad var det för skada, behandling och hur var prognosen? Hur gick det? Problemet med denna herre är ju att han förhoppningsvis ska fungera som travare igen, det är ingen ridhäst. Så det ser ju inte allt för lovande ut. Tyvärr.

Betty, tack du med :)

Det gick inte bra alls. Men det fanns andra aspekter som spelade in för min, samt då lite annorlunda skada.

Skadade sig i hagen, oklart hur (kom in med ett rejält galligt knä). Op vet sa sedan att det måste skett en glidning/sidorörelse med knäet hårt tryckt mot plant underlag med tanke på hur det såg ut "inuti".

Men det togs inte på allvar första klinikbesöket, andra klinikbesöket fick en annan veterinär syn på det och "slog stopp" och tyckte att det där skulle man absolut inte skicka hem med finadyne inte. Behandlades med kortison. Som hästen reagerade negativt på tyvärr, så det blev värre av det.

Innan op fanns sammanväxning tåsträckare och senskida, och fibrin och annat fult och en rejäl inflammation. Både tåsträckarsenan och senskidan skadad. Positivt innan op, f-bolaget poängterade att om jag ville op skulle de betala men att det kunde ta MYCKET lång tid innan hon blev bra och man måste ha tålamod. Antar de kanske haft de som opererat och sen velat slå ut utan att ge operationen en chans i fbolagets ögon? Ingen aning, men de poängterade.

Hästen var innan op lindrig halt, antagligen av sammanväxningen, och hade bättre och sämre dagar i övrigt (ont/inte ont). Prognosen var god, mycket för det var just tåsträckaren som var skadad och sammanväxt.

Efter operationen.. Tja, jag fick en kalldusch. Det såg betydligt sämre ut när de gick in än man kunnat se på ultraljudet. Det fanns inget hopp om att tåsträckarsenan skulle läka, någonsin. Men många hästar lär sig funka utan tåsträckare. Och "om man kan förhindra nya sammanväxningar torde prognosen för funktion vara relativt god". Funktion.. Innan pratade vi om tillbaka som ridhäst (hon var 4 år, fbl). Nu talade vi om "funktion". Kanske...

Hästen var en mardröm som konvalescent, fick drogas bortom sans och vett för att vara lugn. Skulle eg ha lång boxvila osv, men det gick inte. Inte ens på klinik kunde de hålla henne cool med mindre än droga henne så hårt att de inte vågade ge henne mat. Så hon fick gå ut i hage när stygnen var tagna, som vet sa "det finns inget hon kan försämra i knäet, och det minskar snarare risken för nya sammanväxningar"

Sjukgymnastik (böja knäet) varannan dag i början och sen dagligen. Plus rörelse. Plus hästens egna påhitt (hopp och brall). ÅB 6 v efter operationen sänkte sig tystnaden över ultraljudsrummet. Ny sammanväxning, massa fibrintrådar och skadan på tåsträckaren var kraftigt försämrad. Innan rymdes den skadade delen av senan på en ultraljudsbildruta. Jag fick fem med mig hem efter det besöket.

Prognosen som ridhäst dog där. Eventuellt avel/sällskap OM man kunde få hejd på försämringen. Jag valde att ta bort, hon hade fler dåliga dagar än bra, och var de facto sämre efter op än innan. (Dock utan op hade det ju inte funkat heller)

Nu är EN erfarenhet bara EN. Men utefter vad som sas både innan och efter op, och min högst personliga erfarenhet. Jag skulle inte ens prova om målet/"kravet" var att komma tillbaka på travbanan. Läste en del studier efter min, och det är tydligen vanligt med nya sammanväxningar och fibrintrådar etc efter op. Det är där "hotet" tycks vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Nej vad tråkigt.
Vi får hoppas ändå att det går bra.

Undrar vad han egentligen gjorde när han gick omkull i hagen.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Har följt tråden i det tysta.
Grymt imponerad av veterinärens ihoplappning av såret.

Lider verkligen med dig i detta bakslag. Håller tummarna hårt för att det löser sig på ett bra sätt!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

:( usch vad ledsen jag blir för er skull, du som kämpat så...

vill ändå :bow:åt er som inte låter han bli vandringspokal, de ska sluta på topp om de ska sluta! Håller tummarna för att ni får ha kul några år till iaf :)

Det känns så förgäves :crazy: får sådan ånger att han behövt genomlida den hemska smärtan han hade första veckan när allt bara går åt skogen.. Han förtjänar inte det här!
Jag hoppas också att det går vägen, han har fortfarande mer att ge på banan, Vi som skulle ha så kul i sommar!

Nej vad tråkigt.
Vi får hoppas ändå att det går bra.

Undrar vad han egentligen gjorde när han gick omkull i hagen.

Han rejsade som tusan (som han oftast gör) och galopperade runt ett vindskydd när det släpper för han i kurvan och han slungas ut ur hagen tumlandes på sidan genom staketet och knäcker två stolpar. Hon som äger stallet stog och prooade på han för att han skulle lugna sig men hann inte innan han gick omkull. Han kan vara en komplett dåre i hagen! Går med senskydd då han slagit på sig på gaffelbandet en gång så han fick en rejäl blödning och har knäckt griffelbenet samma fram en annan gång.

Har följt tråden i det tysta.
Grymt imponerad av veterinärens ihoplappning av såret.

Lider verkligen med dig i detta bakslag. Håller tummarna hårt för att det löser sig på ett bra sätt!

Tack, det värmer :)


Alex; tråkig läsning! Men jag känner väll inte något jättehopp för att det ska gå vägen detta. Allt hänger väl på hur det ser ut om 3v. Usch! Och operation känns för mig väldigt avlägset dop det känns bara onödigt då prognosen ändå är dålig. Han är ändå 10 år och kravet för att han ska kunna få fortsätta är ju att han ska funka som travhäst. Dels är prognosen dålig och dels är han ju gammal så han har ju bara 2 år kvar på banan. Okej om han var 5, då hade man gett han chansen.

Han kommer aldrig trivas som ridhäst för den målgrupp som skaffar travare i största utsträckning klarar inte av honom. Praktiskt taget hela min umgängeskrets håller för ögonen när de vet att jag ska ut med han. Finns inte en enda ryttare som går med att rida monté på han, de totalvägrar. Men han är en ängel för mig. Toktrevlig. Men så svår att lista ur hur han vill ha det. Jättehet, nervös, flyktbenägen, träningsnarkoman, trivs inte med ridning förutom lullull (skritt)i skogen, det älskar han. Så det känns ju inte som en häst med de största oddsen att få det bra resten av livet hos en trevlig människa. Tyvärr. Det känns jättehemskt! Skulle han få några år att ställa om sig hos någon han litar på så skulle han bli världens trevligaste ridhäst för den din vill ha det trevligt i skogen, men hur stor är chansen att han får den tiden? Tillräckligt liten för att inte vilja chansa att lämna iväg honom. Önskar verkligen jag kunde ha kvar honom! Han älskar att följa med som handhäst med ridisen :)
 
Hur gick det sen??

Han höll aldrig för travträning igen. Han fick ett år att försöka komma tillbaka och klarade av att träna stentuff tung träning men så fort jag börja köra lite fortare så fick han känning i gaffelbandet och kotsenskidan. Så han fick ett halvårs vila och är nu ridhäst och det funkar hur bra som helst! Ridning i alla gångarter både dressyr och hoppning är inga problem. Det är trav i tävlingstempo som han ej klarar av. :)
 
Han höll aldrig för travträning igen. Han fick ett år att försöka komma tillbaka och klarade av att träna stentuff tung träning men så fort jag börja köra lite fortare så fick han känning i gaffelbandet och kotsenskidan. Så han fick ett halvårs vila och är nu ridhäst och det funkar hur bra som helst! Ridning i alla gångarter både dressyr och hoppning är inga problem. Det är trav i tävlingstempo som han ej klarar av. :)

åhhhh guldstjärna till dig som kämpade och gav honom chanser, lycka till som ridhäst nu!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp