Giftorättsgods och enskild egendom?

Unsure

Trådstartare
Om moderatorn hellre vill flytta på den här tråden, så gör gärna det. Jag var lite osäker på var den skulle läggas.

Jag och min sambo planerar att ta över en släktgård som finns på hans sida av släkten. Alla berörda är vidtalade, och just nu håller vi på och ska sätta igång processen. Vi har också varit på en föreläsning hos LRF Konsult, med temat Gården byter ägare, och där dök det upp mycket matnyttigt, bland annat det här med enskild egendom och giftorättsgods. (Jag och min sambo är inte gifta än, men nån gång så...).
Då menar min sambo på att han naturligtvis vill att gården ska skrivas på honom, som enskild egendom, och att jag i händelse av separation isåfall blir utlöst med en mindre procentsats.
Jag förstår naturligtvis också att det är viktigt för honom och hans släkt att gården stannar inom deras släkt, och att det skulle bli svårt för honom att lösa ut mig med halva marknadsvärdet om vi skulle separera (det är ganska många miljoner vi pratar om).

MEN jag kan inte heller låta bli att känna att det är en smula... orättvist? I det här fallet pratar vi om en väldigt nergången gård, med ett mycket stort renoveringsbehov. Jag känner att det är orättvist att se mig som någon typ av "golddigger", som planerar att casha ut så fort gården är på fötter igen. Den nuvarande ägaren är "frun i huset", och hon är precis som jag ingift i släkten - utan att någon på hennes tid föreslog att hon inte skulle få stå som ägare. Men samtidigt förstår jag ju att det är viktigt för dem att gården stannar i släkten... Just nu diskuteras kompensation av alla hans inblandade släktingar (5-6 personer), och då känns det extra bittert, att jag som ändå kommer att stå på halva lånen och lägga ner alla mina pengar och min tid på gården, kan gå i princip lottlösa vid en separation. Vi har gemensam ekonomi, då alla mina pengar överförs till hans konto vid löning. Nu känner jag att vi kanske borde ha mer delad ekonomi, så att jag kan investera i en trygg framtid för mig själv? (Enligt principen att om jag inte tar hand om mig, så kommer ingen annan att göra det åt mig.
Vi äger just nu ett gemensamt hus, som kommer att säljas för att finansiera köpet av gården. Jag känner att det blir ett kraftigt nedköp för mig att gå från 50% ägare till... 10%? 20% 30% (utav gården då).

Vi kan inte vara ensamma om den här problemställningen. Hur har ni andra löst det?
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Skriv in att du ska ha ekonomisk ersättning om ni skiljer er. Att du kommer stå för halva lånen och dela kostnader för renovering mm och att i händelse av skilsmässa ska ekonomisk ersättning utgå på nåt sätt.
Det där formulerar nog en advokat bättre men :)
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Köper ni för mindre än marknadsvärdet? Är ni överens allihopa om vad marknadsvärdet är isåfall? Det känns märkligt att nu kompensera för vad utfallet skulle kunna bli i en odefinierad framtid när ett eventuellt arv skulle skiftas.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Svarar lite snabbt nu men om du inte ska äga någon del av gården så ska du inte heller stå på lånen utan då ska din sambo stå för dem på egen hand och även betala för dem.

Jag skulle om jag vore dig inte heller lägga pengar från er husförsäljning på huset utan kanske ta dessa pengar och lägga in på ett sparkonto med hyfsat hög ränta.

Vill han ha gården som enskild egendom så ska han också allena stå för dess inköps- och lånekostnader.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Om du investerar ditt kapital och ditt arbete i jordbruksfastigheten tycker jag att det är rimligt att du också får del av värdeökningen på fastigheten den dag ni eventuellt vill sälja. Om du ska stå på lånen ska du också vara ägare. Fastigheten är ju säkerhet för lånen. Om ni nu äger en fastighet 50-50 och pengarna från den försäljningen plöjs ned i gården förstår jag inte hur din sambo tänker när han tycker att du inte ska äga. Ska du ge bort din halva av er gemensamma fastighet till honom menar han? I så fall får han låna de pengarna av dig, så att du får tillbaka dem vid en separation. Men din tid och ditt arbete på gården har också ett värde som inte är försumbart.

Att ni klarar ut detta före köpet är extra viktigt om det finns barn - speciellt om barnen inte är gemensamma.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Jag hade aldrig kunnat köpa det upplägget, inte ens om sambon ensam stod för köpeskilling och lånekostnader. Där tenderar det självklart att bli så att sambo betalar lån och dina pengar går till mat som äts upp. Ditt arbete i renoveringen kommer inte att räknas vid försäljning el. separation och den tid och pengar din sambo lägger på gården hade kunnat användas på ett sätt som även kom dig till gagn. Förlorad tid tillsammans när ni kanske fått barn och en av er sköter barn för att den andre ska måla.

Ett sambopar i vår bekantskapskrets har haft det så och det förde ingenting gott med sig... Lägg dessutom till parametern att den som inte äger gården går ner i arbetstid för att finnas mer för barnen och att den som äger gården har en bättre lön och har utrymme för att köpa allehanda leksaker (bil, skoter, båt etc.) som inte kommer med i en sambobodelning.

Som jag ser det finns det också en viss romantik och förhoppning från berörda släktingar som ska lösas ut om att gården kommer att bli en kassako någon gång i framtiden. De är trots detta inte intresserade av att ta över den själva och lägga ner jobbet och pengarna för renovering....
Den ska värderas precis som den är i dagsläget och är ingen annan intresserad av att ta över den (är man två får man buda mot varandra) så ska de heller inte räkna hem ett övervärde.

I dina kläder skulle jag inte gå med på en lägre procentsats än 49% och en viljeförklaring om att han ska ta över gården vid en separation (värdering gjord av mäklare). Annars hade han fått flytta själv.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Vi kan inte vara ensamma om den här problemställningen. Hur har ni andra löst det?

Vi bor på min sambos pappas gård.
Min sambo arrenderar den med syfte att ta över den vid ett arvsskifte.
Det finns ett syskon och pappan har fått en stroke och bor på vårdhem.
Pappan kan inte prata och har inte hand om sin ekonomi.

Jag bor här, bara.
Helt utan några rättigheter.
Men, jag betalar inte heller för det. Inget alls.
I många år så bodde vi på min gård och då så betalade inte min sambo för det.
Jag har kvar min gård och hyr ut alla bostadshusen på den.

Om man skall dela på ekonomin så måste man just dela på ekonomin.
Tag dina pengar och köp ett hus/en sommarstuga som du kan hyra ut med vinst och få värdeökningen på.
Och låt din sambo sköta sina affärer på egen hand utan att du blandar dig i.
Betala eventuellt en symbolisk hyra för att bo på gården.
Stå INTE på några lån och investera INTE några av dina pengar.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Vi
....
Om man skall dela på ekonomin så måste man just dela på ekonomin.
Tag dina pengar och köp ett hus/en sommarstuga som du kan hyra ut med vinst och få värdeökningen på.
Och låt din sambo sköta sina affärer på egen hand utan att du blandar dig i.
Betala eventuellt en symbolisk hyra för att bo på gården.
Stå INTE på några lån och investera INTE några av dina pengar.

Kloka råd.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Som redan konstaterats så kan du inte stå för lån på något du inte äger. Och ska inte. Jag kan känna att det är fullt rimligt att en släktgård är enskild egendom, så då är frågan hur mycket du ska betala för din del av de löpande kostnaderna (motsvarande hyra). Om något alls, du kanske lägger in tid och annan insats?

Föreslår också som IU att du tar dina pengar från tidigare bostadsförsäljning, investerar i något som ger dig motsvarande trygghet som ett delat hus hade gjort.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Om moderatorn hellre vill flytta på den här tråden, så gör gärna det. Jag var lite osäker på var den skulle läggas.

Jag och min sambo planerar att ta över en släktgård som finns på hans sida av släkten. Alla berörda är vidtalade, och just nu håller vi på och ska sätta igång processen. Vi har också varit på en föreläsning hos LRF Konsult, med temat Gården byter ägare, och där dök det upp mycket matnyttigt, bland annat det här med enskild egendom och giftorättsgods. (Jag och min sambo är inte gifta än, men nån gång så...).
Då menar min sambo på att han naturligtvis vill att gården ska skrivas på honom, som enskild egendom, och att jag i händelse av separation isåfall blir utlöst med en mindre procentsats.
Jag förstår naturligtvis också att det är viktigt för honom och hans släkt att gården stannar inom deras släkt, och att det skulle bli svårt för honom att lösa ut mig med halva marknadsvärdet om vi skulle separera (det är ganska många miljoner vi pratar om).

MEN jag kan inte heller låta bli att känna att det är en smula... orättvist? I det här fallet pratar vi om en väldigt nergången gård, med ett mycket stort renoveringsbehov. Jag känner att det är orättvist att se mig som någon typ av "golddigger", som planerar att casha ut så fort gården är på fötter igen. Den nuvarande ägaren är "frun i huset", och hon är precis som jag ingift i släkten - utan att någon på hennes tid föreslog att hon inte skulle få stå som ägare. Men samtidigt förstår jag ju att det är viktigt för dem att gården stannar i släkten... Just nu diskuteras kompensation av alla hans inblandade släktingar (5-6 personer), och då känns det extra bittert, att jag som ändå kommer att stå på halva lånen och lägga ner alla mina pengar och min tid på gården, kan gå i princip lottlösa vid en separation. Vi har gemensam ekonomi, då alla mina pengar överförs till hans konto vid löning. Nu känner jag att vi kanske borde ha mer delad ekonomi, så att jag kan investera i en trygg framtid för mig själv? (Enligt principen att om jag inte tar hand om mig, så kommer ingen annan att göra det åt mig.
Vi äger just nu ett gemensamt hus, som kommer att säljas för att finansiera köpet av gården. Jag känner att det blir ett kraftigt nedköp för mig att gå från 50% ägare till... 10%? 20% 30% (utav gården då).

Vi kan inte vara ensamma om den här problemställningen. Hur har ni andra löst det?

Du kan vara med och äga och komma i åtnjutande av ev värdeökning.
1 Låt värdera fastigheten
2 Notera i % hur stor andel av detta du investerar
(naturligtvis även de lån du övertar)
Bokför de renoveringar o förbättringar som görs och i vilken mån du bidrar med kapital.

Vid en ev skillsmässa värderas gården igen.
Du får ut dina % + det restvärde dina investeringar är värda.

du kan ju inte gå in med 1 mille samtidigt som han går in med 1 mille plus skillnaden mellan det ni ger och marknadsvärdet( kanske 5 mille) och samtidigt vilja ha 50%

För ni kan ju båda äga delar i fastigheten, med klausulen att majoritetsägaren har rätt att för marknadsvärdet köpa ut den andre.
 
Senast ändrad:
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Vi bor på min sambos pappas gård.
Min sambo arrenderar den med syfte att ta över den vid ett arvsskifte.
Det finns ett syskon och pappan har fått en stroke och bor på vårdhem.
Pappan kan inte prata och har inte hand om sin ekonomi.

Jag bor här, bara.
Helt utan några rättigheter.
Men, jag betalar inte heller för det. Inget alls.
I många år så bodde vi på min gård och då så betalade inte min sambo för det.
Jag har kvar min gård och hyr ut alla bostadshusen på den.

Om man skall dela på ekonomin så måste man just dela på ekonomin.
Tag dina pengar och köp ett hus/en sommarstuga som du kan hyra ut med vinst och få värdeökningen på.
Och låt din sambo sköta sina affärer på egen hand utan att du blandar dig i.
Betala eventuellt en symbolisk hyra för att bo på gården.
Stå INTE på några lån och investera INTE några av dina pengar.

Men 2 inkomster förmår att renovera snabbare, hålla en högre standard.

Så att bli delägare i förhållande till insatsen är i mina ögon rättvist och skäligt.
Så har vi gjort. Min sambo äger idag en viss % andel av min fastighet.

Den %andelen får hon ut oavsett om fastigheten är värd 5,10 eller 20 mille vid en ev. separation.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Så gör vi med, har aldrig reflekterat över att det vore konstigt. Men den dagen vi köper eget så ska jag vara lika mycket ägare om jag betalar för lånet. Men om det blir denna gården kommer det inte hända, hans släktgård inte min.

Men jag hade aldrig gått med på att betala kostnader för gården eller huset så som renovering, eftersom det inte tillfaller mig. Jag betalar bara för sådant jag kan få med mig vid en separation.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Vi har gemensam ekonomi, då alla mina pengar överförs till hans konto vid löning. Nu känner jag att vi kanske borde ha mer delad ekonomi, så att jag kan investera i en trygg framtid för mig själv?
Det är givetvis helt okej att ha gemensam ekonomi, men ärligt talat, har du kontroll på ekonomin? Okej om du sätter in alla dina pengar på hans konto, men har du tillgång till hans konto? Hur funkar det ifall du vill köpa någonting, frågar du honom då? Är det han som har kontrollen på alla era gemensamma pengar? Varför vill du inte ha makten över din egna ekonomi??

För mig känns det helt otänkbart att jag skulle stå för halva lånen och halva investeringen ifall jag inte hade tillgång till halva vid en skilsmässa eller eventuellt dödsfall. Att han ens tror att du ska stoppa in halva summan, men gå därifrån utan att kräva tillbaka pengarna, för att han inte har råd att köpa ut dig känns ju helt absurt!! Hur kan man ens tänka så?? Hur lång tid hade det tagit att bygga upp din ekonomi efter en sådan sjuk grej??


Vill han ha gården som enskild egendom får man pröjsa gården och dess renovering själv. Har han inte råd med det får han kompromissa med att låta dig vara ägare till halva gården. Vill han inte det är gården inget alternativ för er.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Det är givetvis helt okej att ha gemensam ekonomi, men ärligt talat, har du kontroll på ekonomin? Okej om du sätter in alla dina pengar på hans konto, men har du tillgång till hans konto? Hur funkar det ifall du vill köpa någonting, frågar du honom då? Är det han som har kontrollen på alla era gemensamma pengar? Varför vill du inte ha makten över din egna ekonomi??

För mig känns det helt otänkbart att jag skulle stå för halva lånen och halva investeringen ifall jag inte hade tillgång till halva vid en skilsmässa eller eventuellt dödsfall. Att han ens tror att du ska stoppa in halva summan, men gå därifrån utan att kräva tillbaka pengarna, för att han inte har råd att köpa ut dig känns ju helt absurt!! Hur kan man ens tänka så?? Hur lång tid hade det tagit att bygga upp din ekonomi efter en sådan sjuk grej??


Vill han ha gården som enskild egendom får man pröjsa gården och dess renovering själv. Har han inte råd med det får han kompromissa med att låta dig vara ägare till halva gården. Vill han inte det är gården inget alternativ för er.

Håller med i vartenda ord!
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Så gör vi med, har aldrig reflekterat över att det vore konstigt. Men den dagen vi köper eget så ska jag vara lika mycket ägare om jag betalar för lånet. Men om det blir denna gården kommer det inte hända, hans släktgård inte min.

Men jag hade aldrig gått med på att betala kostnader för gården eller huset så som renovering, eftersom det inte tillfaller mig. Jag betalar bara för sådant jag kan få med mig vid en separation.

ja det är väl självklart att du ska vara likaägare om du tar med dig lika värde till boet.

men i de flesta fall då det gäller ägarbyte inom familjen så undervärderas fastigheten.

genom en fair värdering av fastigheten så får du en fair bedömning om din andel.

går du in med 15% av fastighetens värde(i form av övertagande av lån o direkta kapitalinsatser) idag så kan nog fastigheten bära det avbräcket om ni skulle gå skilda vägar, då får du ju ut 15% av det dagsaktuella fastighetsvärdet.

men en begäran om 50-50 med en insats på 15% skulle nog varken jag eller min revisor acceptera.:cautious:

en enkel fråga..vem tar gården om han trillar av pinn?

i mitt fall =min sambo.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

går du in med 15% av fastighetens värde(i form av övertagande av lån o direkta kapitalinsatser) idag så kan nog fastigheten bära det avbräcket om ni skulle gå skilda vägar, då får du ju ut 15% av det dagsaktuella fastighetsvärdet.
Det ska ju finnas pengar att ta av också. Har mannen inga pengar och har gården inga pengar så finns det liksom ingenting att ge tillbaka...

Man kan inte lugga en skallig.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Det ska ju finnas pengar att ta av också. Har mannen inga pengar och har gården inga pengar så finns det liksom ingenting att ge tillbaka...

Man kan inte lugga en skallig.

Fast ändå känns det som en fair deal?


Om inga pengar finns får mannen lösa det problemet. Låna mer eller se till att göra vinst på verksamheten.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Hinner inte utveckla mer nu men _skulle_ nämnda situation uppstå i händelse av skilsmässa finns det flera sätt att kompenseras rent rättsligt (såklart beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet). Läs på om bland annat dold samäganderätt, vederlag och förkovran m.m.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Det ska ju finnas pengar att ta av också. Har mannen inga pengar och har gården inga pengar så finns det liksom ingenting att ge tillbaka...

Man kan inte lugga en skallig.

?
i det beskrivna fallet skulle ju en släktgård övertas.
antingen så övertar man lånen efter % och då far man ju tillbaka dessa procent vid en ev försäljning.
är fastigheten belånad till 80%
X övertar lån som motsvarar 15% av fastighetens värde (neutral värdering)

när separationen sker så värderas fastigheten igen och befinns då ha ökat i värde med 100 %

så får får hon med sig dels pengarna för lånet + 15% av värdeökningen.

Klarar den andra parten inte av att lösa detta så går ju gården till försäljning. i vilket fall så går X skadelös.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Fast ändå känns det som en fair deal?


Om inga pengar finns får mannen lösa det problemet. Låna mer eller se till att göra vinst på verksamheten.

när x går in med pengar så ska hon naturligtvis skrivas in som ägare i proportion med sin insats.

Då kan väl inte mannen inteckna hennes andel utan hennes medgivande.

och det är extremt sällan man hör talas om jordbruksfastigheter som är intecknade över dess värde.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åhh nu har jag tvivlat sedan vi flyttadehit. Vi flyttade till en gård i somras, vi hyr den av några känningar till sambon. Hans släkt är...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: offsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp