Vill ju köpa....

Empalie

Trådstartare
Åhh nu har jag tvivlat sedan vi flyttadehit. Vi flyttade till en gård i somras, vi hyr den av några känningar till sambon. Hans släkt är ingift i den släkten om man säger så. Gården är underbar, huset är underbart och jag älskar det mer än ngt annat. Huresvärdarna älskar också detta hus, de fick ärva det av en icke släkting och har renoverat upp det så det är jättefint. Jag har inte pratat med ägarna själv om det hela utan bara med lite folk omkring och de föesta säger att de nog skulle vilj spara huset tills ngn av deras barnbarn kommer vilja ta över det.
Jag menar barnbarn som typ är 15 år i genomsnitt. Vem vet vad dem gör om 15 år om de överhuvudtaget villl bo här.

Jag och min sambo har rustat upp ena stalldelen ordentligt (höjt tak, fixat hagar) Problemet är att ladugården är i ganska dåligt skick och hade man ägt det hade man rustat upp det hela ordentligt (typ rivit och byggt upp).Jag vill ha det fkanonfint i stallet för pållarna och får panik ibland när jag känner att det är så mycket jag skulle vilja göra med stället men det är ju inte vårt.
Till våren är det planerat att vi ska höja taket på andra delen bygga en box till och bila bort foderbord och lägga lite nytt betonggolv. Allt för att jag ska kunna ha en pålle till. Jag vill men samtidigt vill jag inte, tänk om vi inte får köpa det. Jag skulle kunna bo här i åratal utan att jag behövde köpa det bara om jag visste att jag en dag fick.

Hyresvärdarna är kanonbra och vi tycker jättemycket om dem. De gillar oss jättemycket också (nåstan mer) och tycker det är så trevligt att vi har gjort så fint, dessutom älskar verkligen frun min inredningsstil ch säger att hon aldrig sett ngt finare. Dem pratar verklgen som om de skulle kunna sälja dt men har ju naturligtvisa inte sagt det rakt ut. T ex får vi göra som vi vill med huset, vi får olja trappen till sommaren i vilken färg vi vill t ex. Tilläggas ska att hyresvärdarna är otroligt noga med gården och man måste sköta det om man vill hyra det.

Jag känner bara åhhh...vad jag vill att detta ska bli mitt. Ibland kan jag inte sova på nätterna jag vet precis vad man skullle kunna göra för att få det perfekt.
Jag och min sambo har sgat att vi inte kommer flytta härifrån utan att ha frågat men vi vill inte göra det än. Vi tänker att om vi lägger ner ännu mer jobb på gården kanske det är större chans för ett köp.
Dessutom måste vi nog bo här ett par år för att kunna fråga för de vill nog veta att man är seriös och verkligen vill bo här så man inte säljer det vidare. Dessutom renoverade de i somras badrummet innan vi flyttade in p.g.a fuktskada så man vill inte verka otacksam...
Usch vad jag funderar och funderar...
Har ngn vari i samma sits och tvivel?
Hur ska man tänka?
Hur får man några att vilka sälja gården?
Gården är inte ngn skogsgård, det ingår 3 hk bete bara.
Ett riktigt hästställe.
De bor bara här ute på vichan för de har ett sågverk inte så långt bort, inga djur eller så.
 
Sv: Vill ju köpa....

Bra att veta om ni hyr på riktigt. För då lyder ni under hyreslagen och får besittningsrätt på gården efter 6 månader på bostaden och 9 på uthusen.
Detta gör att de inte kan tvinga er att flytta även om de själv skulle vilja bo där. Det innebär också att om de överlåter det på ett barnbarn inte kommer att spela någon roll ni har kvar besittningsrätten ändå. Likadant om de skulle sälja till en utomstående.

Gäller samma regler för som den som hyr en lägenhet eller en lagerlokal.
 
Sv: Vill ju köpa....

Ush vi har ju inte skrivit ngt direkt kontrakt. Vi kan inte tvinga dem att sälja eller men behöver ju heller då inte flytta för då kan man ju lägga lite pengar!
 
Sv: Vill ju köpa....

Tilläggas ska att vi är rätt nära nu, relationsmässigt menar jag och jag vill inte börja tjafsa om kontrakt, de skulle aldirg slänga ut ossmen sälja vet jag inte....
Min sambos familj känner de väldigt väl. Syster o mamma jobbar på deras sågverk och min sambo har bott i huset som liten.
 
Sv: Vill ju köpa....

Misstänker att kanske inte behövs papper på det om ni betalar marknadsmässig hyra.
 
Sv: Vill ju köpa....

Ja vad man normalt bör betala för en bostad på den orten eller med det läget.
 
Sv: Vill ju köpa....

Bra att veta om ni hyr på riktigt. För då lyder ni under hyreslagen och får besittningsrätt på gården efter 6 månader på bostaden och 9 på uthusen.
Detta gör att de inte kan tvinga er att flytta även om de själv skulle vilja bo där.
Hur kom du fram till att de hyr gården "på riktigt"? För att det ska vara "på riktigt" måste uthyraren vara ett företag. Är dessa personer verkligen näringsidkare?

Annars gäller vad som alltid gäller för privatuthyrd villa och det är att hyresvärden kan säga upp hyresgästerna om de vill bo i huset själva.
 
Sv: Vill ju köpa....

Varför frågar ni inte bara fastighetsägarna om ni får köpa gården? Ni kan ju inte få mer än ett nej. Får ni ja kan ni ju ordna det så att ni skriver kontrakt och köper gården.
 
Sv: Vill ju köpa....

Hej ibland äe det bättre att vet hur det ligger till istället för att bara undra å må dåligt av att inget veta. Jag tycker att ni helt enkelt ska fråga om ni får köpa ert drömställe. Säg som det är attvi vill köpa därför att.. och om vi får köpa kommer vi att göra så här..Hoppas det löser sig för er.:smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 035
Senast: kolblakkur
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 517
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp