Bukefalos 28 år!

Gissa objektivet

labb

Trådstartare
Två foton på samma motiv och samma inställningar men med olika objektiv, ett nytt Canon EF 70-200 f/4 L IS och ett tjugo år gammalt EF 100-200 f/4.5A. Det nya anses vara ett väldigt bra objektiv (och dyrt!) och det gamla var budget redan när det kom ut och kostar några hundra begagnat.

Lite besviken på det nya är jag allt för jag ser faktiskt ingen skillnad i bildkvalitet. Gör ni det?

Bilderna nedan visar två utsnitt (blev för stort med en i full skala) från samma två provbilder, fokus är lite framför på objektivet till höger. Samma objektiv är på vänster resp högersidan i de båda bilderna.

10085238976_237b99931d_o.jpg


10085236926_23de644473_o.jpg


Det nya är såklart väldigt bra, fokuserar blixtsnabbt, har bildstabilisator och känns allmänt väldigt solitt men ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Gissa objektivet

Och jag tycker definitivt att de vänstra bilderna är skarpare då jag jämför bakgrunden på de olika fotona.
 
Sv: Gissa objektivet

Det högra som är det gamla objektivet fokuserar lite framför så ni har nog rätt båda två, men om man jämför skärpan på det som är i fokus är skillnaden väldigt liten tycker jag.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp