gissa rasen

snigelfarmor

Trådstartare
Nepal390_1.jpg

detta är nepal 390. Var tog denna typen av halvblod vägen?
Är det någon som har nån efter honom?

/j*

Sv: gissa rasen

Varför är han så läskig? Jag gillar modellen :). Fast han skulle haft en bättre huvudhållning när bilden togs så man kunde bedöma halsansättningen lite lättare.

Varför ska man gissa rasen på Nepal 390 :confused:
Vad trodde du att han var för ras?

Han dog 1979, så det finns nog inte många avkommor kvar i livet!
Jag har haft förmånen att känna flera.

Nepal var pappa till Hertigen 505, som idag har sonsonen Artist i aveln. Nepal lämnade också Arram 464 som är pappa till Arrlik 816.

Nepal var en mycket framstående hingst som lämnade flera avkommor i svår hoppning och svår dressyr. Bl a Jana Wannius Titti och Eric Lettes Aintree. Nepal har också lämnat sonen Aladin 437 som exporterades till Schweiz som treåring och där grundat en egen hingstlinje.

Nepal 390 är far till hingstarna Aladin 437, Escargot 421, Bajkal 447, Cordon Bleu 461, Fantom II 475, Hertigen 505, Jumper 552, Arram 564, Mendel 601, Monaco 602, Rommel 674 och Notre Fils 672 och 170 stamboksförda ston
Nepal ELIT-premierades postumt.

Nepal föddes 1956 och avlivades 1979. Han var e. Polarstern 319 u.Daisy 4968 ue.Onkel 182 uu.Diana 3787 e. Largo 144

Exteriört utlåtande:
"Utmärkt typ som förenar styrka och elegans. Naturlig resning, något långt ryggparti. Starkt skelett med korta skenor. Utmärkta rörelser i såväl skritt som trav."

Tror att bilden är från mitten av 1970-talet, så han bör varit i 20-årsåldern.

Det är inte alltid ett foto visar en rättvis bild av en häst ..

Hlsn Helena

Tror att bilden är från 1974-75, publicerades inte den i LANDS bok om hästraser? :idea: I såfall är han strax under 20 år på bilden.

Hlsn Helena

Måsta bara få säga att denna bild är nog en av dom dåligaste som finns på Nepal. Att han är äldre på bilden har ju ingen betydelse, men enligt mig är han otroligt tunn.

Ja, jag har förstått att hon var en pärla :). Hennes dotter Drusilla och hennes dotter i sin tur, Manilla, ligger bakom min märr.

Därför att han är tunn !
Sen är han ju helt utan hingstkaraktär, men det kanske inte var så viktigt på den tiden.
Den andra bilden var mycket bättre i så fall.

MissFideli skrev:
Därför att han är tunn !
Sen är han ju helt utan hingstkaraktär, men det kanske inte var så viktigt på den tiden.
Den andra bilden var mycket bättre i så fall.

Nog ser han lite tunn ut, men jag tycker att flertalet övergöder sina hästar. De får otroligt mkt mer mat än de behöver och det finns så mkt tjocka hästar. Nu vet jag inte hur tjocka hästar mår i jämförelse till tjocka människor, men nog är det många som ger sina hästar för mkt mat!!! Nu menar jag inte hö med bra näringsvärde.. hö och gräs kan de ju äta så mkt som de vill!

Ovanligt långa ben och mycket luft under magen för att vara gammalt svenskt halvblod! Mao ganska modern i typen, men manken ser kort ut.

Vi har en jättefin tavla på honom hemma. På den ser han verkligen fin ut. På "din" bild är han ju fruktansvärt mager och uppdragen.

................................................

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: corzette
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 404
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka