gjord till rund häst med sadeltvång

alexvb

Trådstartare
Hej,

Jag köpte några månader sen en häst som har sadeltvång. (ingen jättestor grej hos henne)
Jag visste detta innan och jag vet också varför sen jag fick hem henne med hennes sadel.
Sadel hon hade hos förre detta ägare passade henne inte alls, var för trång, sned och dåligt uppstoppad.
Naturligvisst har jag slängad sadeln.
Hon har nu en barefoot, för hon ska ändra lite i kropsen, för hon är rätt sned.
Just nu håller vi på med lite gymnastik och skogsridning i lugnt takt.

Jag köpte en tid sen en FRA gjord, för de funker oft bra med hästar med sadeltvång, men min häst tycker inte om gjorden.

Så nu letar jag en annar gjord, som hjälper med sadeltvång och är lämpligt till en rund häst (grov byggt nordsvensk)

Men de finns ju otroligt mycket modeller/sort/märke
Vad skulle ni rekommandera?
Gjorden måste vara 1.20

Sv: gjord till rund häst med sadeltvång

Testa en Tixerant-gjord. Den är jättebra för hästar med sadeltvång :D

Produktbeskrivning:

"Fransk sadelgjord som är välkänd i Europa men relativt ny i Sverige. Gjordens unika design förebygger många onödiga belastningsskador och även sadeltvång. Den är väldigt bra när man har problem med att sadelen glider framåt eller bakåt. Gjorden har en gummiplatta som ligger mot hästens bröstben som gör att gjorden stannar i läge. Gjorden har mycket hög elastisitet vilket ytterligare höjer komforten för hästen.

Fördelar:
*Hästen har lättare att andas och blodgenomströmningen ökar.
*Fördelar trycket mot bröstmuskeln, speciellt vid hoppning då hästens bröstmuskler vidgas.
* Hästen får ett friare rörelsemönster.
*Elastisiteten centrerad under hästen för bästa komfort.
*Ergonomisk utformad."

Ja, jag har redan kollad de. Känner till info-
Men denna gjorden sitter inte lite fäst som en vanligt gjord och jag undrar om det kommer att hålla min barefoot på rätt plats på min rund häst? Det glider nu redan lite åt en sida pga att hon är sned, och det är inte meningen att det bli ostablilt...

Hur är det med wintec pro cair gjord?

Eller mattes?

Du ska ha en bred gjord som fördelar trycket över en större yta.

Jag har wintec Cair gjordar på min med sadeltvång, fungerar super!
Problemen försvann nästan!

Jag har tixerant gjorden, min sadel rör sig inte ur fläcken, har använt den på min barbacka sadel med och den ligger still.

Min häst är dock inte så tjock

Du ska ha en bred gjord som fördelar trycket över en större yta.

Jag har wintec Cair gjordar på min med sadeltvång, fungerar super!
Problemen försvann nästan!

ja, jag har nog också funderad om en wintec. De skulle också vara bra och är inte like dyrt.

Problemet är ju att man aldrig vet innan om det kommer att funka eller ej.

Tack för info

Jag har tixerant gjorden, min sadel rör sig inte ur fläcken, har använt den på min barbacka sadel med och den ligger still.

Min häst är dock inte så tjock

men min är rätt rund. Hon är en nordsvensk bruks och har haft några föl hos förre detta ägare. Så hon har lite fölmagen och är desutom lite överbygt och har nästan ingen manke.
Gjordlage är inte riktigt bra.

Lider av halvt samma problem som dig. Köpte en häst, sadeltvånget fick jag dock aldrig veta något om, men hennes sadel är något sne, dålig stoppning och åldern tippar jag på någon stans mellan 20-25 år (kanske sa allt). Red själv i denna sadel ett bra tag innan jag hade fått ihop pengar till en ny. Sadeltvånget blev betydligt bättre, men den nya gjorden gjorde så hon fick brännsår. Nästa gjord fick hon skav av.
Nu rider jag med en raktextilgjord med resår i bägge ändar, (kostade hela 80 kr på ullared). Detta är det ända som funkar, lite av tvånget är fortfarande kvar, men ska sätta på ett fårskinn på gjorden.
För att sadlen inte ska glida så kan du prova gelepadd, det använder jag för att sadlen inte ska glida frammåt, gör ner nytta än skada iaf även om det inte löser problemet till 100%.

Lider av halvt samma problem som dig. Köpte en häst, sadeltvånget fick jag dock aldrig veta något om, men hennes sadel är något sne, dålig stoppning och åldern tippar jag på någon stans mellan 20-25 år (kanske sa allt). Red själv i denna sadel ett bra tag innan jag hade fått ihop pengar till en ny. Sadeltvånget blev betydligt bättre, men den nya gjorden gjorde så hon fick brännsår. Nästa gjord fick hon skav av.
Nu rider jag med en raktextilgjord med resår i bägge ändar, (kostade hela 80 kr på ullared). Detta är det ända som funkar, lite av tvånget är fortfarande kvar, men ska sätta på ett fårskinn på gjorden.
För att sadlen inte ska glida så kan du prova gelepadd, det använder jag för att sadlen inte ska glida frammåt, gör ner nytta än skada iaf även om det inte löser problemet till 100%.

Ah tack, då har du haft sammen problem. Låter nästan om du fick samman sadel som jag tillsammens med hästen. Jag har dock bara ridet 1 gång med denna sadel. Jag antåg att sadeln passade och kollade de inte riktigt noga. Inte så smart. Efter en lite skrittur, såg jag att sadeln låg helt på axlar. Sen kollade jag riktigt noga och såg att den var även för trångt, sned, dåligt uppstoppad. Jag slängde de direkt och köpte en bomlös. Min häst var ju sned och jag ville har en sadel som ge ingen tryck någonstans.
Denna sadel ligger rätt bra, men visst glider den en lite till vänster pga hennes snedhed. Men för nu är det väl bäste jag kan göra.

Roligt att ullaredgjorden funkade till dig. För 80 kronor går det ju altid att prova. Tack för info

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 086
Senast: Luff
·
Utrustning Några veckor sen köpte jag en Nordis, en jättefin och snäll tjej. Jag fick även hennes sadel, men den är för smal , lite sned, och i...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: alexvb
·
S
Ekonomi & Juridik Jag köpte i våren en häst till ridning. Hästen blev veterinär besiktigad hos distriksveterinär och godkänd utan anmärkningar. Kanska... 2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Sammy
·
S
Träning Lite svårt att hitta namn:o Här en långt historia i dåligt svenska:o Dec/jan började jag parelli med mina 2 shetissar och haflinger...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka