Gjorde det igen - stängde av frysen....

Otherside

Trådstartare
När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag letar, för att slippa tjutet, och sen sätta igång den igen när jag är klar. En gång glömde jag det och upptäckte det först när allt hade tinat och smält och det typ rann ur facken..... ALLT fick givetvis slängas och det var massor med fin mat som jag velat ha kvar.

Sen dess har jag varit noga med att starta frysen igen varje gång jag rotat i den ... tills i förrgår. Nu hade den varit avstängd i 24 timmar. Inget hade typ börjat rinna, men det kändes att glasspaketen var mjuka. Övriga saker var hårda, men förmodligen inte helt djupfrysta....

Vad hade ni gjort? Slängt allt? Det känns så hopplöst och jag blir så himla arg på mig själv....

Skulle ni spara lax? Kyckling? Bröd? Grönsaker? Frysta bär?

:(
 
om det fortfarande var fruset hade jag sparat.
När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag letar, för att slippa tjutet, och sen sätta igång den igen när jag är klar. En gång glömde jag det och upptäckte det först när allt hade tinat och smält och det typ rann ur facken..... ALLT fick givetvis slängas och det var massor med fin mat som jag velat ha kvar.

Sen dess har jag varit noga med att starta frysen igen varje gång jag rotat i den ... tills i förrgår. Nu hade den varit avstängd i 24 timmar. Inget hade typ börjat rinna, men det kändes att glasspaketen var mjuka. Övriga saker var hårda, men förmodligen inte helt djupfrysta....

Vad hade ni gjort? Slängt allt? Det känns så hopplöst och jag blir så himla arg på mig själv....

Skulle ni spara lax? Kyckling? Bröd? Grönsaker? Frysta bär?

:(
 
Hade lätt fryst in allt igen (har hänt mig) även det som har hunnit tina en aning är inte förstört och klarar en omfrysning, konsistensen kanske blir något sämre för en del mat men inte hela världen. Se bara till så allt inte fryser ihop till en klump.
 
När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag letar, för att slippa tjutet, och sen sätta igång den igen när jag är klar. En gång glömde jag det och upptäckte det först när allt hade tinat och smält och det typ rann ur facken..... ALLT fick givetvis slängas och det var massor med fin mat som jag velat ha kvar.

Sen dess har jag varit noga med att starta frysen igen varje gång jag rotat i den ... tills i förrgår. Nu hade den varit avstängd i 24 timmar. Inget hade typ börjat rinna, men det kändes att glasspaketen var mjuka. Övriga saker var hårda, men förmodligen inte helt djupfrysta....

Vad hade ni gjort? Slängt allt? Det känns så hopplöst och jag blir så himla arg på mig själv....

Skulle ni spara lax? Kyckling? Bröd? Grönsaker? Frysta bär?

:(
Först och främst. Jag hade stått ut med ljudet. Ta på hörlurar med musik eller något? Annars fär du väl ställa nåt larm på typ 5 min och att du kollar den när det ringer.
Du har alltså ingen knapp du kan kvittera larmet på förutsätter jag?
Det har jag lyckligtvis på min frys.

Om det inte kändes tinat alls hade jag lätt sparat allt.
Jag tror jag hade varit lite försiktig med räkor, kyckling och eventuellt lax om de tinat så de hann bli mjuka/svampiga i ytan. Då hade jag nog tillagat dem inom kort istället för att frysa om.
Resten hade jag absolut inte brytt mig i.
Men det är kanske också onödigt försiktigt dt också. Är osäker där.
 
Min har stängt av sig två... eller tre gånger och de gångerna där sakerna fortfarande var frysta slängde jag nog bara ev glass enligt bukeråd. Tillagade nog lite också direkt men blev inte dålig av något trots att jag nojade rejält.
 
Tack för lugnande svar! Jag låter innehållet i frysen få vara kvar. Allt eftersom ser jag ju om det jag plockar ut är frostigt och/eller hopfruset i en klump, som väl är tecken på att det tinat. Nu ser allt ut som vanligt.

INGA fler tryck på nån knapp!! Jag får väl istället städa lite i frysen så saker går att hitta innan larmet går...! :idea:
 
Tack för lugnande svar! Jag låter innehållet i frysen få vara kvar. Allt eftersom ser jag ju om det jag plockar ut är frostigt och/eller hopfruset i en klump, som väl är tecken på att det tinat. Nu ser allt ut som vanligt.

INGA fler tryck på nån knapp!! Jag får väl istället städa lite i frysen så saker går att hitta innan larmet går...! :idea:
Eller så stänger du dörren och öppnar den igen. Brukar jag göra.
 
Jag hade sparat allt
Jag hade mutat en elektronikkunnig kompis att försöka kopplat ur pipet åt mig. Hoppas att vi snart kommer igenom nuvarande fas med ofrånkomliga pipsignaler för allt och inget, och får maskiner där man själv kan styra hur, när och vilka signaler som ges.
Jag har en av/på-knapp för pipfunktionen på min frys.
Men det är nog för att den är så gammal att det sågs som nån high-tech extrafunktion på den tiden. :D
 
Tack för lugnande svar! Jag låter innehållet i frysen få vara kvar. Allt eftersom ser jag ju om det jag plockar ut är frostigt och/eller hopfruset i en klump, som väl är tecken på att det tinat. Nu ser allt ut som vanligt.

INGA fler tryck på nån knapp!! Jag får väl istället städa lite i frysen så saker går att hitta innan larmet går...! :idea:

Lista på frysen med innehåll i respektive låda, t.ex. uppdelat grönsaker-bröd-glass-färdigmat-fisk-kött-kyckling.
Matlådor listade på dörren så kan du välja redan innan vilken låda du vill ha.
 
Lista på frysen med innehåll i respektive låda, t.ex. uppdelat grönsaker-bröd-glass-färdigmat-fisk-kött-kyckling.
Matlådor listade på dörren så kan du välja redan innan vilken låda du vill ha.
Så har jag haft det och det är jättebra! Sen blev det överfullt i vissa lådor och kaoset började…. Men jag ska reda upp det, så som du skrev! 💫
 

Liknande trådar

Hemmet Igår, när jag letade nåt i djupet av vår frys, stängde jag av den för att slippa larmet som börjar tjuta efter femton sekunder ungefär...
Svar
11
· Visningar
1 834
Senast: tanten
·
Äldre Hade visst glömt frysen öppen sen i morseO_o bröd/bär verkar ha tinat. Kycklingen inte helt... Är det bara att slänga rubbet eller kan...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp