Gjorde jag rätt?

Z

znejla

Hej :)

jag vill gärna ha eran åsikt om följande händelse:

jag har en inackordering i mitt stall, nu har vi bråkat lite.

hon smsade mej för några dagar sedan och frågade om jag kunde mocka och fixa iordning allting åt hennes häst för hon hade ingen bil så hon kunde ta sej ut. mockning ingår inte i stallhyran men jag har sagt att är det kris någon gång så kan jag hjälpa henne. hon hör av sej vid fem på kvällen och då är jag sedan länge klar i stallet och ska precis åka iväg till stan, då har inte jag någon lust att slänga på mej stallkläderna igen och mocka åt henne, och det sa jag till henne.
sa även till henne att hon får höra av sej tidigare nästa gång.
hon lyckades väl låna en bil och ta sej ut endå.
dagen efter får jag sms igen där hon frågar samma sak, men denna gången för att hon har lite feber och hosta och vill inte gå ut och bli kall.
denhär gången smsade hon runt tre, men även denhär gången så va jag redan klar i stallet och påväg till stan.
sen när en annan skulle ta in hästarna på kvällen så såg ju hon att inget var klart till denhär hästen och ringer mej.
då smsar jag henne och frågar varför? men då hade hon ju antagit att jag skulle göra det fast jag sa att jag inte kunde. och så sa jag till henne att man inte kan sjukanmäla sej när man har egen häst. (detta är hennes första)

men nu till min fråga då.
jag har ju sagt att jag kan hjälpa till om det är kris.
dock tycker inte jag att lite feber och hosta är någon kris.
och vet man att man inte har någon bil eller så, då tycker jag att man kan skriva det så fort man vet det på dagen (oftast vet hon det innan).

tycker ni att jag va för hård mot henne?

blev lite rörigt kanske men ni hänger nog med :)

tacksam för svar ^^
 
Sv: Gjorde jag rätt?

varför ringer personen som ska ta in hästarna till dig och inte till ägaren?

tycker inte du var för hård, har man häst har man ett ansvar över att boxen blir mockad och maten iordningställd.
men du bör sätta dig ner med henne och tala om tydligt vad du tycker är en kris och inte, alla har ju lite olika mått på det..

sen kan ju hon inte veta när du är klar i stallet för dagen. hon hörde ju faktiskt av sig tidigare dag 2
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Är själv varken hästägare eller stallägare, bara medryttare.
För oss i stallet, varesig du är hästägare eller medryttare, så
är det bara att smsa i god tid så tar stallägaren hästen, eller
om man hör av sig och frågar någon annan i stallet om dom kan
mocka, ta hö och sätta foder åt en.

Har själv varit med om att jag inte ska ut till medryttarhästen en viss dag, och fått
sms av ägaren vid 3-tiden där h*n frågat om jag kan ta hästen för att annat
kommit ivägen så h*n inte kan ta sig ut.
Tycker själv att det är för sent vid 3, då har man ofta andra planer, speciellt
om man har skola/jobb på dagen.

Tycker inte alls att du var för hård mot henne. Nu vet jag inte hur stor ert
stall är, och hur många som har häst hos dig, men fanns det ingen annan
som hon kunde frågat om hjälp?
Förstår dig till fullo att du inte ville dra på dig ridkläder igen efter att du
redan fixat klart hela stallet och var på väg ut. Hade inte jag heller velat.
Som jag sa innan, så är det ju smartast att höra av sig så tidigt som möjligt
om man inte har möjlighet att ta sig ut till stallet. Sen om det är första
gången hon ber dig om hjälp så sent, så är det kanske kris på ett annat sätt,
än om hon hört av sig tidigare alla andra gånger, eller aldrig bett om hjälp
innan?
Sen gjorde hon ju som du sa, och hörde av sig tidigare. Du kanske skulle sagt
till henne att "hör av dig senast klockan .., om du vill att jag ska ta din häst åt dig"
och förklara att du ofta är klar i stallet tidigare och att du måste kunna planera
hur du ska lägga upp tiden i stallet. Även om det bara är en häst, så tar det
ändå en stund att mocka, fixa hö, fylla vatten och sätta mat.

Har hon bett om ursäkt så tycker jag att du ska släppa det, och ge henne en
tid då hon senast ska säga till om det krisar sig. Det är ju en onödig sak att
börja bråka över när det kan lösas så lätt till nästa gång :)

men du bör sätta dig ner med henne och tala om tydligt vad du tycker är en kris och inte, alla har ju lite olika mått på det..
Precis. Alla har inte samma syn på vad kris innebär, förklara vad du menar med det, så
slipper ni missförstånd :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjorde jag rätt?

RING. PRATA.

Sätt ett pris på mockning och andra åtaganden som ska utföras av hästägaren. Berätta också att detta ska beställas dagen innan. Blir det akut kris kostar det dubbla listpriset att beställa samma dag. Då är det upp till hästägaren att besluta om det är värt pengarna eller inte.

Vill du inte gärna åta dig uppgifterna, sätt ett pris som avskräcker.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag tycker att det hänger på hur ofta detta händer, och om du själv har lust att få hjälp när det krisar för dig. jag är en sån stallägare som alltid ställer upp, och visst kan man bli utnyttjad också, vilket vissa har gjort. Men jag har många tjänster att återkräva sen, och det tycker jag är bra när jag vill tex åka bort. Det är du som drar gränsen.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

ska absolut sätta mej och prata med henne om en ordentlig tid som jag senast vill veta, det är ju slarvigt av mej att inte ha sagt en exakt tid.

sen är det ju klart att ligger hon hemma i närmare 40 graders feber så är det ju en sak, men har man "lite" feber så tycker jag att man kan komma endå. det går ju som sagt inte att sjukanmäla sej till sin häst.

tack för alla svar :)
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Min stallägare har också erbjudit sig att rycka in och ta hand om min häst om det krisar någon gång. EN enda gång har jag utnyttjat det, och då var det för att jag satt på akuten med min dotter hela kvällen och kunde inte komma ifrån. Det var ju inte någonting jag hade kunnat förutse och planera innan direkt... Skulle aldrig få för mig att utnyttja ett sådant erbjudande för att jag råkar vara förkyld, eller utan bil, då är ju risken att erbjudandet inte står kvar den dagen man VERKLIGEN behöver hjälp! Med andra ord, nej du var absolut inte för hård, se istället till att vara tydlig med vad du menar med "krisar". Det är inte samma sak som att det är helinackordering så snart hon känner att hon har lust för det...
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Ditt problem verkar vara att även om inte mockning ingår så ingår annat som kan kallas för skötsel av hästen. I det här fallet i alla fall insläpp. Detta gör att du som stallägare får ansvar enligt djurskyddslagen för at thästen sköts på ett korrekt och bra sätt. Så om en häst behöver få mockat och ägaren inte gör det ligger det på dig att se till så att det blir gjort.
Att du sedan kan kräva ersättning för det är en annan sak men det är ditt ansvar som stallägare att se till så att hästen har det bra om inte ägaren klarar av det.

Så jag håller de som säger att ni måste prata om det här och se till att få fasta regler för hur det ska skötas.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag tycker absolut inte att du var för hård mot henne.
Har man häst så tar man hand om den även om man är sjuk. Jag har haft feber i en vecka nu och åker ändå ut till mina hästar flera ggr/dag. Har blivit erbjuden avlastning av stallägarna, men jag känner att det är ändå MITT ansvar att hästarna sköts ordentligt.

Visst tycker jag att du ska ställa upp i nödsituationer, det ska även hon göra gentemot dej. Men för en NÖDsituation tycker jag att det krävs lite mer än det hon kommit med... Annars ska du ha betalt för att du sköter hennes häst :)
 
Sv: Gjorde jag rätt?

att det är mitt ansvar enligt djurskyddslagen visste jag, därför tycker jag att jag ska påpeka och säga till, men vill samtidigt inte ha en dålig stämning i stallet.

jag ska prata med henne redan nu ikväll om dethär med kriser och sådant.

att sitta på akuten med sin dotter är absolut en sån sak som jag kallar "kris"


jag har ju tre egna hästar, så när jag blir sjuk är det då ingen som går och mockar oh fixar in/utsläpp och sådant, då får man vackert göra det endå även om det tar längre tid :)

hoppas verkligen att det blir bättring och det blir det nog bara jag blir tydligare.
men hon ska ha klart för sej att jag inte driver någon välgörenhet. ;)
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag måste gå emot dom andra och tycka att du va väl hård:crazy:
Nu vet jag inte hur ofta hon frågat dej, men jag vet att jag skulle dragit på mej kläderna och fixat åt henne om hon frågat.
Hur lång tid kunde det ta? en kvart? För mej skulle det inte vara hela världen, för att hjälpa en som behöver hjälp.
Nästa gång kan det vara jag som behöver hjälp, och då blir jag väldigt glad för det.

Nu när jag har gått med gips och opererat armen osv har jag omöjligt kunnat mocka, men då har jag vänliga vänner som hjälpt mej.
Nästa gång kan någon annan behöva hjälp.

Men så är jag en sån som stannar när någon fått fel på bilen också...

* Jenny *
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Kris är ju en sak, men dålig planering - nej, det får man faktiskt ta ansvar för när man är hästägare. Visst kan det vara segt ibland, men då får jag kanske ha lite framförhållning. Alternativt meddela i tid.

Sitter man på akuten är det ju en riktig kris. Att inte ha någon bil alternativ känna sig lite snorig - nej, det känns inte som någon kris.

Precis som andra i tråden tycker jag det är bättre att spara tjänsterna till den gången det verkligen behövs.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Hennes häst - hennes problem. Jag var riktigt dålig en gång för ca 4 år sen, låg i feber, då såg jag till att nån annan kunde ta hand om min häst, det var dessutom lägligt nog under ett lov = man fick mocka själv (stod i skolstall då och då ingick mockning i hyran, elever mockade) men det löste jag genom att fråga nån som kunde hjälpa mig.

Idag är jag riktigt risig igen, tack vare min sambo kunde han fixa stallet åt mig medans jag låg däckad i soffan. Ids inte ens gå till toaletten. Men kris är det inte, är man dålig så får man fråga redan på morgonen/förmiddagen eftersom man oftast märker redan då att man inte orkar. Jag frågade min sambo när jag var på väg till skolan, dvs på förmiddagen.

Sätt lite krav, t.ex senast kl xx ska man beställa tjänsten och den tjänsten kostar xx kr. Jag tycker inte det är mer än rätt att göra så, man har inte ansvar för andras hästar i det bemärkelse utan personen får lösa det problemet själv.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Framgår det någonstans i tråden hur många inhyrningar som finns i stallet, jag letade efter den siffran men har inte hittat den?

Visst är det så att man inte kan sjukanmäla sig från sin häst, det håller jag med om. Men samtidigt så kan jag inte låta bli att känna det lite som så att det är mkt av ett tagande och ett givande när det gäller "samvaron" i ett stall, tjänster & gentjänster liksom. Jag har full förståelse för att det känns drygt att dra på stallkläderna igen när man är klar med sina sysslor, men om man ändå är hemma och inte är upptagen med ngt viktigt så kanske man kan bita ihop och göra så ändå för att helt enkelt vara lite tillmötesgående? Ingen kritik gentemot Ditt handlande, men eftersom Du frågar så delar jag med mig av jag MIN åsikt i sakfrågan :)

Händer detta ofta så är det ju en annan sak givetvis, och då är det läge för att ta upp saken i ett konstruktivt men ändå trevligt samtal öga mot öga.

För övrigt så instämmer jag i att det är bra att vara klar med hur man ser på saken redan från början, riktigt detaljerat klar alltså. Vad som anses vara att "höra av sig i tid" samt "hjälpa till om det krisar" kan ju variera väldigt från person till person.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Nej du var inte hård mot henne. Om detta var kris för henne så kommer hon nog snart att upptäcka att det krisar ofta som hästägare :crazy: Dessutom kommer hon att drabbas av "enorma katastofer" ibland som influensa, benbrott, sjukhusvistelser, tragiska händelser, övertid på jobbet, snöoväder, personliga tragedier och en rad andra liknade kriser

Det där var ju bagateller som händer rätt ofta ju och hon får helt enkelt prioritera och planera bättre. Man kan inte lägga över skötseln av hästen varje gång man känner sig lite krasslig, får bilproblem osv. Man får ha nödplaner för vad man ska göra om man blir utan bilen ett par dagar eller blir sjuk. Jag har sett många sånna där hästägare och de är tyvärr oftast de som inte riktig har orken i slutändan att ha häst. Brukar sluta med att stallägare och stallkompisar får ta fler och fler pass.

Sätt dig ner och ta ett snack om regler och riktlinjer. Har du fler inacorderingar så gör det som ett allmänt stallmöte med lite annan information om du tycker att det känns jobbigt att fronta henne.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Om du frågar mig så är jag lite kluven, jag tycker både och..

Å ena sidan kanske det inte var någon jättekris för henne i mina ögon..

Men å andra sidan hade jag i det läget dels uppskattat att få hjälp och jag personligen hade dragit på mig stallkläderna och fixat boxen och foder för sååå jobbigt är det inte.

När jag hade häst uppstallad på box var det jag, stallägaren och en till inackordering och om någon fick tight om tid eller sjuka så hjälpte vi varandra i möjligaste mån vilket jag tror att vi alla uppskattade väldigt mycket.
Stallägaren hade småbarn som ofta var sjuka så även om hon hade 50m till stallet hade hon svårt att komma ifrån ibland och då hjälpte man såklart henne och om hon visste att jag som hade ganska långt till stallet inte skulle rida utan bara mocka och fixa foder så erbjöd hon sig att göra det så slapp jag åka ut för bara det.
I det stallet införde vi även att vi gjorde höpåsar och hinkar med kraftfoder för ca 1 vecka framåt så det fanns i stort sett alltid färdigt om någon skulle få förhinder och då inte bli så stor belastning för den som fick hjälpa till.

Så det är såklart ett givande och tagande..

Jag personligen föredrar stall med folk där man hjälper varann även om jag ofta är den som hjälper andra mer än vad jag får tillbaka men det kan jag bjuda på :)
Man vet aldrig när man behöver få hjälp tillbaka...

Men alla är ju olika :)
Hur som haver är det nog bra om du pratar med dina inackorderingar vad som gäller för att du skall hjälpa dom vid behov för att slippa krångel och sura miner från båda håll.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag personligen föredrar stall med folk där man hjälper varann även om jag ofta är den som hjälper andra mer än vad jag får tillbaka men det kan jag bjuda på :)
Man vet aldrig när man behöver få hjälp tillbaka...
:bump::banana::bump:
Just för vi är så olika är det viktigt att vi väljer stall noga.
Tänk om jag skulle hamna i ett stall där alla bara tänkte på sig själv:crazy:
Eller om någon som inte vill ha/ge hjälp hamnade i mitt stall:o
De bäddat för konflikter...

* Jenny *
 
Sv: Gjorde jag rätt?

"Man kan inte sjukanmäla sig från sin häst!" Nej, det kan man kanske inte, men förhoppningsvis finns det alltid någon som kan hjälpa till om det behövs!

Jag tycker inte alltid att det måste vara kris för att man ska få hjälp. Iblnad vill man bara slippa av olika anledningar och då hoppas man att det finns någon som ställer upp! Givetvis ställer man själv upp när det är någon annan som behöver hjälp.

I din situation hade jag också sagt nej om jag redan hade kommit hem från stallet. Men om jag hade varit där hade jag självklart hjälpt till även om jag kanske hade lite bråttom in till stan. Hur lång tid kan det ta att "fixa allting" till hennes häst? 15 minuter max? Mocka, fixa foder och se till att hästen lever.

Självklart beror det på hur ofta personen har frågat dig, men jag hade sagt ja (om jag hade varit kvar i stallet vill säga, jag hade inte åkt tillbaka bara för att fixa hennes häst). De flesta av oss vet att alla dagar orkar man bara inte åka till stallet (även om man alltid gör det, eller ser till att någon annan gör det, eftersom man har ett ansvar). Speciellt jobbigt är det om man inte har en bil och är lite sjuk.

Men det måste väl finnas fler än du som kan hjälpa henne? Gav du henne tips och nummer till andra hon kunde fråga?
 
Sv: Gjorde jag rätt?

alla åsikter är välkommna :)

I mitt stall som det är nu så är hon enda inackorderingen, sen är det jag och två medryttare till mina hästtar.
jag har 3 stycken hästar och hon 1.

kan ju förklara lite närmare vrf jag inte kunde hjälpa henne, tror inte att det har framkommit riktigt :)

hon hörde av sej lite för sent på dagarna så precis när hon smsade och hörde av sej hade jag duschat och va påväg till möte/middag i stan (är 2½ mil dit) skulle ta bussen som gick som mest innom en halvtimme :/

sen känner jag att eftersom det är hennes första häst så är det ju självklart inte så lätt att ha koll på allting och saker som jag kan anse självklart kan vara helkonstigt i andras ögon, och självklart hjälper jag henne! (jag låter rätt elak och egoistisk) men jag hjälper henne faktiskt varje dag med saker som hon undrar eller liknande som angår hennes häst :P Men jag vill inte att hon ska tro att "ha häst" innebär att man gör allt detdär roliga och orkar man inte en dag så ringer man stallägaren så får denne göra det ist. hehe ibland får man lära sej den hårda vägen :devil: bara skojja :angel:
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag har en prislista där man bla. kan välja hur många dagar i veckan man vill ha mockat och fixat, på den listan har jag även en "akutmockning" (alltså om man vill ha mockat men inte har talat om det i förväg) som är ca fyra gånger dyrare än vanligt just för att jag gärna gör klart allting på en gång. Sen tror jag inte att jag skulle ta betalt för det om det bara var en gång och det var just kris, men sätts det i system då :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 743
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp