Gjuta stolpar till uppbindning

Trissa

Trådstartare
Jag har ingen riktigt bra stans att binda upp hästarna, och funderar nu på om det går att gjuta fast stolpar i golvet för att lösa det. Men håller det? Och hur höga ska man göra dem? (De kommer inte att fästas i taket upptill.)

Sv: Gjuta stolpar till uppbindning

Jag har ingen riktigt bra stans att binda upp hästarna, och funderar nu på om det går att gjuta fast stolpar i golvet för att lösa det. Men håller det? Och hur höga ska man göra dem? (De kommer inte att fästas i taket upptill.)

Jag vet inte riktigt hur du skall lösa det men gjutning låter ju som den bästa lösningen sen om du kunde ha något massivt trä ovanpå så du kunde "spänna" Fast stolparna. Så är vårat stall, det är som lägst 2,30 m och där emellan har vi bankat in 4 stödstolpar så det spänner mellan tak och golv + att vi har vinkeljärn eller vad det kallas och där har en häst på 500 kg kastat sig och haft sig och det höll utan tvekan. Eller visst, hände bara en gång men inget vek sig och hästen for inte runt. Inga ben eller stolpar brutna ;)

Fast jag har många meter upp till taket... :smirk: Så ev. stolpar måste bli helt fristående.

Om man sätter ihop stolparna med en vågrät bom, kanske det blir stadigare? Jag tänker mig nåt i stil med räckena de har utanför saloonerna i westernfilmer...

Tycker det borde fungera att göra som du föreslår, dvs gjuta ner stolpar i golvet. Svårigheten ligger nog i att lyckas göra hålet för stolpen tillräckligt djupt, så att inte stolpen lossnar o golvet bryts upp om hästen försöker slita sig :devil: Vad har du tänkt dig för material på stolparna?? Jag föreslår runda järnrör eller rundjärn (massivt järnrör) som man sen svetsar öglor på för att binda grimskaften i. Lycka till

Om det blir aktuellt kommer det att finnas hantverkare och grävmaskin och grejer, så det borde inte vara några problem att få till djupa hål. Hur djupt är tillräckligt djupt, tror du? Jag har inte funderat över stolpmaterial ännu, men järn är absolut ett alternativ.

kem: Ja, det där med en vågrät bom har också föresvävat mig!

Jag har sett flera stall med samma lösning. Då är det "stolpar" av metall, tjocka rör kan man säga, som gjutits fast i golvet. Ofta sedan avlsutade med en fin knopp på toppen. Liknar de stolpar som Spanska ridskolan har i ridhuset när de tränar hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 352
Senast: Nota
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • WE-tråden