gjutning av betonggolv

S

sunne

hej ,behöver lite råd !! ska gjuta betonggolv i en gammal loge,är nu trägolv,marknivån sluttar så på baksida är det 1,5m som skiljer mot framsidan,hur gör jag å vad börjar jag med ?
 
Sv: gjutning av betonggolv

Vi har gjutit golv både i ett gammalt hus och i en gammal ladugård. I ladugården fick vi först mura en kant med lekablock, men boningshuset hade redan en kantbalk. Sedan fyller man upp med grus eller sand så att nivån blir jämn (kom ihåg att först skotta ur allt organiskt material som kan multa, t ex matjord, gammalt hö, spån o.s.v.). Har för mig att vi sedan vattnade och körde med sån där maskin som plattar till underlaget ordentligt. Sedan lägger man isolering (en typ av frigolitskiva) + armering och ringer efter betongbilen :). Kostade ca 10 000 när vi gjorde det själva. Men man måste vara flera man vid gjutningen som skottar ut betongen över golvet! Vi körde också med en vibbrobrygga för att få golvet jämnt.

Vi har också haft en ganska rejäl nivåskillnad från början, har fått slita otroligt mycket med hundratals skottkärror med sand!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 010
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 610
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp