Glasfibersläp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemanship
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 035
H

horsemanship

Jag ska köpa ny transport och har tänkt satsa en del pengar på kvalitet. Därför är en glasfibertransport ett naturligt val. Men jag vill även ha fronturlastning på min transport och det verkar inte finnas glasfibertransporter med fronturlastning. Är det så? Eller har jag bara missat dem? Vill också gärna höra lite synpunkter på fördelarna med glasfiber jämfört med t.ex. plyfa.

Sv: Glasfibersläp

Fautras är i glasfiber och har fronturlastning. Jag har precis köpt ett Provan 1 med fronturlastning med ramp på ena sidan och med dörr utan ramp på andra sidan.

Mvh San

tänkte åxå precis på Fautras. har 1½-hästarsvarianten som har stor dörr fram som kan användas till fronturlastnig........å sen är det ju dörrar bak också.KALASBRA!!!!!!!!!!!!! :bump: :bump: :bump:

Vill du ha ett släp med riktig hög kvalitet så rekomenderar jag dig att köpa ett Umesläp, jag tycker de är överlägset bäst. De finns i många olika varianter, med och utan fronturlast. :)

Ja, men horsemanship ville ha ett i bra kvalité. H*n skrev att glasfibersläp var ett naturligt val om man ville ha bra kvalité, för mig är Ume det självklara valet om kvalitén får styra... Bara ett tips i all välmening ifall h*n missat Ume. :)

Har tittat på umesläpen. Är lite sugen, men vill kolla alternativen. Så även andra tips än glasfibersläp är välkomna... :D ;)

Umesläpen är bra släp, lätta pga aluminium, och ansedda att vara av hög kvalitet.
Att jag valde bort Umesläpet (till förmån för Fautras) var pga att den inte hade kombiramp eller dörrar utan bara "vanlig" bakläm.

En nackdel som jag har märkt med Umesläpen är att det ofta är sprickor och dylikt på de stora plaststänkskärmarna. Nu har det ju ingen betydelse för hästens säkerhet, men känns lite trist när man ser ganska nya släp som har skador på stänkskärmarna.

Mvh San

Kombirampen är ju en viktig detalj. Jag har tittat lite på Cheval Liberté 2003. Den är ju fronturlastad och har kombiramp, samt en massa smarta detaljer. Fast då blir det ju plyfa och inte glasfiber eller aluminium. Svårt att hitta den perfekta transporten, även om Fautras var väldigt fina.....

MVH Åsa

Men går det inte att få dörrar bak på Ume mot pristillägg? De kan väl göra "kundanpassade" vagnar?

Vi håller just på att leta ett släp som ska ha följande kriterier:

*totalvikt på 1990 kg, då går det väl åt en boggi

*kunna få lasta 1200 kg, därmed krävs låg egenvikt

*fronturlastning (och helst sadelkammare)

*säkerhetsutlösning på bommar utifrån vagnen

*allra helst step-up inlastning, alltså ingen ramp baktill

*ordentlig bredd (minst 160cm), höjd och längd inne i vagnen

*bra pris och bra kvalitet, behöver dock inte vara någon onödig lyx

Någon som har förslag på vagn? ;) Vi funderar just på ett begagnat Ume, just för att de har så låg egenvikt vilket krävs när vi ska lasta två mindre nordsvenskar.

Jo, jag har också tittat på Cheval 2003, som var ett av valen sedan jag "sållat bort" de som inte hade combi-ramp eller dörrar. Jag jämförde då Cheval med Henra Cayenne och tyckte att Henra hade något robustare inredning. (Cayenne gick även att få med fronturlastningsramp och inte bara dörrar fram).

Både Cheval och Henra är plyfasläp och till slut valde jag, efter mycket funderande, Fautras som är glasfiber.

Mvh San

Jag har aldrig hört att Umesläp skulle gå att beställa med kombi-ramp eller dörrar, men jag har inte ringt fabriken och frågat. Jag har däremot frågat återförsäljare och han svarade att det inte gick att få. Men det är möjligt att man kan få dem "kundanpassade"! :)

De flesta släp med kombiramp eller dörrar är dessutom lägre eller har nedsänkt golv för att insteget inte ska bli så högt.

Mvh San

Star Trailer-transporterna går att få med dörrar bak, men inte med step-up-ramp, vad jag har sett.
Lastvikten (om man reggar den på 2000 kg) blir då 1150 kg.
Kan fås med fronutlastning och sadelkammare.
Innermåttet är 171 cm, lastutrymmesbredd 3 meter, höjden 226 cm.
Säkerhetsbommar fram, snabbommar bak.

Jaa. Ungefär vad jag hade o komma med :p

Just det!
Ja, Umesläpen kan man få med dörrar bak också. :)

Vad många inte tänker på är att glasfibersläpen kan spricka vid kyla, vet en hel del sådana som blivit både skeva och spruckigt på vintern.

Personligen tycker jag inte att glasfiber är ett självklart val. Aluminium hade jag satsat på istället.

Jag antar att du menar att Umesläpen, och även Star, finns med dörrar som ersätter bommar bakom hästen och inte dörrar som ersätter baklämmen - annars har jag missat något trots att jag tycker att jag verkligen gått igenom hela "släpfloran" när jag skulle bestämma mig!

Mvh San

tant agda skrev:
tänkte åxå precis på Fautras. har 1½-hästarsvarianten som har stor dörr fram som kan användas till fronturlastnig........å sen är det ju dörrar bak också.KALASBRA!!!!!!!!!!!!! :bump: :bump: :bump:

Jag håller fullständigt med.

Brukar låna ett släp som ovan av en kompis och det är helt suveränt :love: :love: :love:

Dörren fram går bra att lasta ur genom.

Finns inte en häst som inte går in i det här släpet. Min kompis har provat med många hästar som inte gillar att gå in i en vanlig transport med läm.

Borde inte ett Boj-släp kunna fylla dina krav ?
Men nog ska väl nordsvenskarna kunna backa ut ur transporten.
Mitt Bojsläp från 84 är byggt i stål så jag får bara lasta 1050 men jag har kört 2 nordsvenskar i det.

Jo Boj kanske kanske kan svara på mina önskemål..?

Jag har själv en Boj Stabilo från -81 men den är enaxlad, så den ska snart säljas när vi vet vad vi ska ha för annat. Jag har varit väldigt nöjd med Boj:en, den går hur stadigt som helst på vägen och är rymlig och bra framtill. Dock är de nya Classic lite väl dyra tycker jag.

Nordisarna kan backa ur transporten, men av erfarenhet vet jag att en svårlastad häst blir lättare att lasta med fronturlastning så att de kan "tänka framåt". ;) Händer då och då att man råkar ut för en sådan och därför vill jag ha fronturlastning bara utifall att. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 499
Senast: Dentaku
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 218
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka