Glasfibersläp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemanship
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 035
Sv: Glasfibersläp

Oj, jag visste inte att de kunde spricka.... Vilken temperatur talar vi om då? Vanligt svenskt vinterklimat eller extrem köld. Hos mig blir det ofta ner till -30 grader och jag vill inte betala för ett släp som går sönder första vintern...

När vi tittade runt på släp så sade tom en återförsäljare av glasfibersläp att man inte skulle välja det alternativet om man har en häst som lever rövare i släpet...(dvs det håller väl inte för samma påfrestningar som en del andra märken).

Men jag tycker att Bojs nya släp är fina...

Intressant.... Ja i så fall är ju inte glasfibersläpet intressant alls. Inte för att mina hästar lever rövare i släpet, men om glasfiber håller sämre än andra material är det ju ingen idé att satsa på det....

horsemanship skrev:
Intressant.... Ja i så fall är ju inte glasfibersläpet intressant alls. Inte för att mina hästar lever rövare i släpet, men om glasfiber håller sämre än andra material är det ju ingen idé att satsa på det....

Fast anledningen till att saker görs i glasfiber är för att det är ett relativt slagtåligt och "segt" material som bl a inte tar upp vatten och murknar.

Hästtransporter i glasfiber brukar vara förstärkta med sparkskydd, och även en del nyare transporter i plyfa har sparkskydd. Jag har sett släp i plyfa där hästen sparkat igenom ytterväggen så det är kanske befogat med sparkskydd i de flesta transporter.

Aluminium är ett hårt och sparktåligt material, men t ex aluminiumdetaljer på bilar som utsatts för salt, väder och vind blir sprött med tiden.

Vad det gäller hästtransporter anser jag att det finns för- och nackdelar med alla material och konstruktioner och man får helt enkelt "väga" alla alternativ mot varandra och sedan välja den som har flest fördelar.

Lycka till med ditt släpval

Mvh San

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 498
Senast: Dentaku
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 218
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Det här med muskelskador...
  • Dressyrsnack nummer 18