Glasögon till hund (turskidåkning)

Acto

Trådstartare
Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning. Bakgrunden är väderförhållanden när vi åkte turskidor senast i våras. Ena dagen fick vi ordentlig vindstyrka (29 km/h) och en annan dag när vår gick upp till toppen var solen otroligt stark för ögonen. Märkte nog tydligast att vindstyrkan var störrande för Ascot. Han visade inget när vi rörde på oss men när vi stannade till kurrade han ihop sig och gömde ansiktet när vinden var som värst. När vi gick upp på topp och solen var så stark satte vi faktiskt på honom ett par av våra skidglasögon. Min syster, som är läkare, påpekade, när vi var på väg upp, vikten att vi skyddade våra ögon från solen. Ascot accepterade solglasögonen ett tag men dom satt ju inte bra på så när vi hade solen mer i ryggen och han hade tröttnat på dom så tog jag av dom.

Letar efter glasögonen med riktigt bra passform som sitter bekvämt och som Ascot märker så lite som möjligt. Passformen är även viktigt så att dom sitter kvar där dom ska även om Ascot skulle skaka på sig. Söker alltså både glasögon som skyddar för vind och sol så tänker att det vore bra om man kan byta glas (genomskinligt glas om det är mkt vind och molnigt och glas för solen). Nu utgår jag från att "glaset" inte är i glas utan plast av något slag. Viktigt där såklart att han sikt störrs så lite som möjligt så riktigt klart "glas".

Någon som vet något bra märke?

Bild från vår toppstigning i vintras 😎
20230305_120216.jpg
 
Nämen så söt! 😎 :heart
Har inte erfarenhet av dessa men tycker RexSpecs ser trevliga ut och lite som skidglasögon för hundar: https://vildhunden.se/produkt-kategori/rexspecs/
Lite högre prisklass än "vanliga" doggles dock beroende på modell.
Tack så mycket! Dom såg riktigt bra ut! Exakt, skidglasögon för hundar är det jag är ute efter. Bra beskrivning :). Prisklassen är ok, viktigast att dom sitter bra och bekvämt på honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 174
Kläder & Bli fin Jag är extremt känslig för ljus och har solglasögon året om så fort solen kikar fram eller molnen är tunna. Har förstått att man ska...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 434
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp