Glasyrlager

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare scintiller
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 315
S

scintiller

Hur tillförs näring till hornets glasyrlager? Är det någon som vet VAD det är som tillförs? Någon sorts ämne från kronranden?

Mycket tacksam för svar!

Sv: Glasyrlager

Jag saxar det här från en mkt bra bok; Hovvård-hovar, hovbeslag och hovsjukdomar

"Glasyrlagret är det yttersta hornlagret i väggen. Vid huden intill kronranden kan man se ett mjukt, gråaktigt horn, som längst upp är tjockare och längre ner (cirka 1 cm) smalnar till ett mycket tunt lager (några tiondels mm). Glasyrlagret bildar övergång från hud till vägghorn och anses ha den viktiga uppgiften att hålla kvar fukten i underliggande horn. Vid ballarna övergår glasyrlagret diffust i strålhornet."

Vattenhalten i hornet har stor betydelse för hornets smidighet, den är följaktligen högst i strålhårnet (ca 40%), lägst i den hårda väggen (ca 25%). I vägghornet finns rör som tar upp vatten (vattnet tas dels upp från omgivningen och dels från blodet via papillerna i läderhuden). Kan säga det med att det är lamelläderhuden som förser lamellhornet med näring.

Hoppas du fick svar på dina frågor nu, vart lite yrt svar .. men ja fuskläste från min Bibel ;):o

Sv: Glasyrlager

Tusen tack för ditt svar!

Om lamellhornet förses med näring från lamelläderhuden, kommer det alltså förse glasyrlagret också?

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: hamilton1
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 293
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Mary_Oh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31