Glidande sadel!

Linda.B

Trådstartare
Är det någon som har bra tips på sadelpad så sadeln ligger på plats?
De gånger jag tömkört min 3-åring (islänning) med sadeln (wintec dressyr cair) glider den framåt.

Hästen brukar göra lite glädjeskutt i bland och då studsar den självklart framåt, sadeln är ny och inte sutten i, kommer den att ligga stadigare med ryttare sedan?

Jag vill inte behöva använda svanskappa.

Har ni nåt bra tips? //Linda

Sv: Glidande sadel!

Det blir svårt om du inte vill använda svanskappa.

Bäst är att då köpa en begagnad travdäckel med svanskappa och brösta. Det behöver ju inte vara nya grejer.

Alla hästar vi tömkör använder vi svanskappa på, dels för att däckeln ska sitta på plats vid bockningar och dyrligt, men även för att de ska lära sig hur selen känns. Att spänna för en häst som inte vet vad svanskappa är.. hmm Det är inget lysande, för då måste de ha en, eller en baksele beroende på vad det är för sele, häst och vad det är för vagn.
Annars så har man en häst som får selen över halsen i nedförsbackarna, och det är bäddat för strul.. :rofl:

Vet inte om du tömkör för att köra in, eller om det är för andra orsaker eller träning.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 783
Senast: Ajda
·
Utrustning Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet? Hästen är...
Svar
15
· Visningar
6 944
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka