Glider något enormt barbacka...

Jozelle

Trådstartare
Jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till så det får bli en förklaring... Jag har ett arabsto, med hyfsade muskler (on our way up :) relativt otränad sedan innan, dessutom varit dräktig och fölat för 4½ månad sedan) som är lite knepig att rida barbacka på. Hon är jättesnäll, går bättre barbacka än med sadel, busar eller skyggar sällan osv. men jag har ett problem... Hon är hel knas att sitta på?! :confused:

Alltså... Jag vet inte hur jag ska förklara... Hon är rund, men samtidigt fyrkantig. Hon är bred och platt över ryggen, vilket gör att du sitter rätt bra, dock med benen aning i spagat. Men när den breda ryggen tar slut så går det neråt, och eftersom det blir spagat med låren, så "sticker" knäna ut en bit utanför magen. Det är fruktansvärt svårt att hålla om, och jag bara glider och glider...

Har alltid ridit en hel del barbacka, för att jag tycker att det är mysigt, vilket alltid har gått bra, i alla gångarter, i uppförs- och nedförsbackar osv. osv. och nu när jag väl hittat en häst som faktiskt föredrar att man rider barbacka så känns det som jag ska glida/vingla av närsom...

Jag gör diverse balansövningar och sådant redan men annars.. What to do? :confused:

Tips på balansövningar är också välkommet, på marken såväl som till häst :)
 
Senast ändrad:
Sv: Glider något enormt barbacka...

Sitt inte så som hon formar dig. Sitt som om hon redan gick bra, hade format om sig, höjt ryggen osv. Trilla inte ner i "dasshålet" så att säga. Ett vanligt fel är att man sätter sig så som hästen placerar en, vilket ofta inte är så där jättebra, varken för hästen eller för biomekaniken.

Det blir jobbigare för dina hållningsmuskler, men hästen kommer att reagera och forma om sig efter ditt säte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp