Bukefalos 28 år!

Globus Clic dressyr vs Crincle?

pinky

Trådstartare
Ja, vad är det för skillnad på dem i detalj, passformsmässigt på hästen alltså?

Jag har provat båda, i samma bomvidd (34) men i olika sitsstorlekar.

Clicen provade jag i 16", och tyckte den låg såpass bra att jag tänkte springa och köpa en sådan fast i stl 17,5" istället. ;)

Har även provat en Clic hopp i rätt storlek, dvs 17,5"/34, och den följde ryggen bra, men "stack" henne lite i ryggen längst bak, bossorna var lite för takformade. Men det syns ju att det är skillnad i konstruktionen mellan hopp- och dressyrvarianterna i den detaljen, så det var väl väntat.

Men sedan provade jag en Crincle i storlek 17,5"/34, och den låg också bra...

Frågan är om man blir lurad när man provar en sadel i fel sitsstorlek, och att det är Crinclen som egentligen passar bäst, eller är modellerna väldigt lika varandra?
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Tilläggsfråga...

Vad är Globus Clinic för modell?
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Clic dressyr är lite rakare och passar en rundare/plattare rygg än Crincle. Crincle är mer lik Clic hopp.
Är du osäker på vilken du ska ta så prova en Clic dressyr i rätt sitsstorlek så väljer du den som ni trivs bäst med.
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Hm, rund och platt låter ju ganska träffande på fröken... ;)

Jag ska nog prova Crinclen igen och kika lite noggrannare just där bak, där hoppclicen inte passade.

Jag blir jätteglad om det är Clicen som ligger bäst, dels är den lite billigare, dels har den inte så superdjupt säte. :cool:

Tack för ditt svar!
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Det är ganska stor skillnad på dem

Crincle passar en lite mer takformad rygg med tyngdpunkten relativt långt fram medan Clicen passar en rund rygg. Tyngdpunkten ligger ganska mitt i sadeln. Clicen är rakare än Crincle.

Prova båda sadlarna i rätt stl och rätt vidd innan du bestämmer dig.

Clinic finns ingen modell som heter.

Har även provat den nyaste modellen av Globus, Juno. Passformen liknar Pessoa. Läderkvaliten var usel... Sitsen var bred i midjan och smal över rumpan.
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Hej!

du som har bra koll på sadlar.
Jag är på jakt efter en ny sadel Har just nu en Kieffer Lech Profi som jag tycker bra om och passar på alla mina hästar.
Fick jag önska fritt skulle jag välja en Röösli Luzern. men om budgeten är begränsad till 15000 inkl moms, så undrar jag över valmöjligheter.

Jg har bara sett Crincle på bild, men den ser bra ut. annars tycker jg att Globus är för vida i sitsen, men det sägs att den här ska vara smalare.

Har du några tips?? tack för hjälp!!
:bow:
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Gör så. Passar Clic dressyr bäst och du är på jakt efter en hoppsadel också, prova Esperanzan då. Väldigt rak och passar en rund/platt rygg den också. Vill du ha ett djupare säte, prova Albion k2 hopp.
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Det finns ju såklart en möjlighet att den passar, den är inte helt olik Kieffer i passformen. Det är bara att prova :) Kieffer är dock annorlunda för ryttaren att sitta i. Så gillar du Röösli hade jag provat Amerigos modeller (finns fler beg än Röösli i din prisklass), de har också tyngdpunkten långt fram om det är det du behöver.
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Gör så. Passar Clic dressyr bäst och du är på jakt efter en hoppsadel också, prova Esperanzan då. Väldigt rak och passar en rund/platt rygg den också. Vill du ha ett djupare säte, prova Albion k2 hopp.

Åh, tack för tipsen! Det är inte omöjligt att det kan bli en hoppsadel också i framtiden. ;)
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Tack för svaret, då ska jag försöka prova en sådan. Har du någon känsla för om lädret är något att ha?? Ett elakt rykte ger skit för att alla Globus sadlar är billig skit, men det vet jag inte om det stämmer.
Tackar
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

De "nya" Globus Juno, fanns de i lika vida storlekar som clicen?
Ska inte Globus släppa en ny syntet serie i höst förresten?
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Globussadlarna var bättre förr tycker jag. De som är några år gamla håller högre kvalitet än de nyare. (det har aldrig varit bra kvalitet, men jag har innan tyckt att de varit prisvärda iaf.) Sen kan det skilja enormt mellan olika exemplar, så prova det exemplaret du är intresserad av.
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Nu har jag provat den iaf. Satt i den som snabbast på hööks, och den passade helt enkelt inte mig. Var inte hemsk, men den var bara inte gjord för mig i varken säte eller vulster. Men stubben Scandica däremot!!! Riktigt skön!!
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Som calvaro skriver.. Juno finns ju, Ordo Equester Juno rättare sagt :)
Jag har precis köpt mig den och det är en underbar sadel, hög kvalitet och omvärmningsbar bom! vilket är superduper bra :)
Köpte även deras fältsadel (Mars) som är lika underbar den!

Men Ordo-sadlarna skiljer sig ganska markant från de "gamla" globus modellerna, de passar på den "moderna sporthästen"=smal, lång, hög manke..
Har den på mitt fullblod som är som ett tak över ryggen och den andra kusen är rund som en tunna och den ligge den inte på, så i så fall är nog de äldre globus mer passande för din häst :)
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Jag har sett någon bild bara på Juno sadeln och jag har inte hört så mycket om den. Hur är den att sitta i??

Fältsadel,, Mars vad är det för någon??
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Här är Junon. Den är riktigt trevlig.. fick en enorm träningsverk av den :) då jag kom väldigt nära med säte/lår..
29247978.jpg


fältsadeln som är underbarast på denna jord :D
28980995.jpg
 
Sv: Globus Clic dressyr vs Crincle?

Matchar snyggt, ser fina ut båda två!
 

Liknande trådar

Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 276
Senast: skogaliten
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Buck
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 493
Senast: Nea_
·
Utrustning Hej på er! Är det någon som testat både tekna s-line och globus clic och har någon uppfattning vad som kan tänkas skilja dessa två...
Svar
4
· Visningar
2 746
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp