Globus Clic- dressyr???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare trip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 034
T

trip

Har förstått på tidigare trådar här att den passar bäst på raka breda hästryggar.
Men vad passar den till för ryttare? Långa/korta? Breda ben/smala ben? Är den så djup att man måste gå upp en sitsstl?
Hur är läder, färgning och sömmar och så på dessa?
Den ser ju väldans bekväm ut, någon som har en och är nöjd?

Sv: Globus Clic- dressyr???

Min kompis har en brun globus clic, och den är tvåfärgad, alltså inte så där jätte snygg. Jag har ridit i den och jag och min kompis är våra egna motsatser. Jag är smala, långa ben medans hon har lite mulligare, kortare ben. Vet inte vilken som passar bäst i sadeln. Men tyckte sadeln var bekväm och man satt väldigt bra i den. Hästen har rak rygg och är bred, så det stämmer. Det är vad jag kan komma med... :)

Glömde säga. Hon är jätte nöjd med sin sadel, inte bara för att hon sitter bättre, hästen har mycket bättre steg, fast den titigare sadeln låg inte alls bra på slutet, så då fick hon rida barbacka tills hon fick sadeln.

Ok, tack för svaret.
Jag tillhör inte de långa smala typerna, så det låter ju lovande.
Fler som har erfarenheter?
Finns den bruna både som en färgad och tvåfärgad?
Viktigt att den är brun...;)

En bra sadel överlag....Har man kort överskänkel så kan kåpor knästöd bli fel ;) Har själv provat... men jag behöver ganska korta stöd och korta kåpor och jag är väldigt speciell när det gäller sätet ....tyckte denna var något för hård för mina sittben eller om det hade med bredden på sätet att göra ...precis mitt under sittbenen ....

Jag har nyligen beställt en tvåfärgad brun (den är sååå snygg :love: ) globus clic dressyr. Jag tycker den är otroligt skön och hästen verkar gilla den också. Jag har ganska långa och smala ben och jag sitter jättebra i den...

Har själv beställt en clic du kan gå in på Globus sport.se så hittar du färger och storlekar, sadelen känndes väldigt skön när jag provade den mjuk och man kom nära hästen. Har massor av folk i min närhet som har märket och dom hörs nöjda.

Den bruna är snygg, men det ljusare lädret tyckte jag inte var snyggt till just den hästen, men den är läcker är den! :d Den ser inte alls ut som på bilden på den bruna. Helt annorlunda är den!

Har tyvärr mkt dålig erfarenhet av Globus sadlarna.
Två kompisar har haft 3 sadlar och alla har varit sneda både i bom och stoppning.Svårt att få rätt mot Globus,trots garanti,så det är definitivt ett sadelmärke jag ALDRIG skulle lägga på mina hästars ryggar!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 534
Senast: skogaliten
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 665
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈