Globus till denna häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Clementine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 523
C

Clementine

Jag hade tänkt köpa en ny dressyrsadel till min häst då den jag har numera är lite för smal. Problemet är att hästen är väldigt bred över ryggen, plus att hon har en rund mage som drar fram de flesta sadlar. Jag har fått erbjudande att köpa en Globus Clic, bomvidd 38, och jag behöver nu lite tips, är det någon ide att ens ta hem och prova den? Jag vet att det är en rak sadel, men frågan är om den är för rak för min häst? Och sen, andra märken som kan tänkas passa?

Dressyrsadeln jag har nu är en relativt ny Stübben Tristan DL i bomvidd 33,5. Men den är som sagt för smal nu.

Bilder på hästen:
12780081.jpg

12780082.jpg

Sv: Globus till denna häst?

Det är STOR skillnad på Stubben 33,5 och Globus 38... Hon ser inte ut att behöva en så bred sadel... Men prova kan du ju alltid, men en Globus 36 blir nog bättre.
Annars tycker jag du borde satsa på Frank Baines, riktiga kvalitetssadlar och det ser ut som att de borde passa din hästs rygg (breda bomvidder finns också)

Tack för svaret :) Så du tror inte att globus blir för rak?

Jo jag vet att det är stor skillnad, men Stübbensadeln har inte passat ordentligt på ett bra tag, och hon har breddat sig ordentligt sen jag köpte den. Jag har inte använt sadeln regelbundet på ett bra tag kan jag ju tillägga.

Och jo hon är bred, mycket bredare än man kan tro. Min allroundsadel är 110 grader, men det känns som om det börjar bli i smalaste laget nu :( tänkte om Globus 38 kunde passa, ev med en padd då hon förmodligen kan komma att bredda sig ännu mer.

Vad kostar en ny Frank Baines? Jag har inte sett någon riktigt vid begagnad. Annars är det ett märke jag funderat på då tidigare ägaren hade en sån som satt riktigt bra.

Vad kostar en ny Frank Baines? Jag har inte sett någon riktigt vid begagnad. Annars är det ett märke jag funderat på då tidigare ägaren hade en sån som satt riktigt bra.

Jag har precis köpt en begagnad Frank Baines till min häst, och den kostade 5900. Är supernöjd med den, hur skön som helst att rida i :)
Men priset varierar nog ganska mycket beroende på skick och vem man köper av.. Jag köpte den av en privatperson genom en hästaffär.

Kan även tillägga att den sadeln ligger på ett kallblod nu - alltså är den ganska vid :D

Frank Baines kan man få för 16-17 000 nya.
Tror ionte att Globus blir för rak... Hästen var ju rätt rak i sadelläget och blir ju förmodligen ännu rakare under arbete.

Okej, jag ska nog leta efter Frank Baines på beg. marknaden, för en ny har jag nog inte råd med... :( Annars ska jag ta och prova en Globus.

Tack för tipsen :)

Nu har jag provat Globus, bomvidd 38. Och ja vad ska man säga, en smalare bomvidd går ju inte i alla fall. Jag vet inte om jag kan kommentera hur sadeln låg, för nu har jag blivit så osäker. Allt känndes bra, den låg stilla vid ridning, ingen ruggad päls alls. Den gled fram minimalt, men det beror förmodligen på hennes runda mage. Det verkade ligga an jämt längs med hela ryggen (så vitt jag kunde känna iaf), men så, avtrycket på schabraket var inte jämt. Inbillar jag mig eller ligger sadeln lite, lite i bakvikt? Iof är sadeln ny och stoppningen har inte satt sig.

Jag lägger ut lite bilder, och jag hoppas någon kan ta sig tid att kommentera.

På ryggen:
13062919.jpg

Bak:
13062925.jpg

Fastspänd:
13062922.jpg

Jag provar. Jag kan tycka att sadeln ligger lite långt fram men det räcker att spänna fast gjorden för att magen ska putta fram den...:
13062927.jpg

Avtrycken. Som synes, mycket tydligare baktill. kan sadeln vara för rak?:
13062916.jpg

Slänger in en bild på gamla sadeln med, Stübben bomvidd 33,5. Dock har hästen ändrat sig mycket sen den tid den passade:
13062913.jpg

På en av bilderna ser sadeln ut att ligga i bakvikt... Men det kan ju vara vinkeln. Men jag tror att det är mest troligt att sadeln är något för smal, och kanske för rak. Men det beror ju på hur ridpasset gick? Red du hästen i den formen han ska ridas i? Innan du bestämmer dig ang den här sadeln tycekr jag att du först ska provrida en FB.

Jag håller med om att sadeln låg lite i bakvikt... Dock pyttelite, och det vart bättre efter ridning. Angående provridningen, jag red mest skritt, lite trav och galopp eftersom hästen har varit hostig så då ville jag inte anstränga henne. Men lite arbete i form blev det. Hon får definitivt rakare rygg under arbete, men jag vill ju att sadeln ska passa bra även när jag rider på lång tygel... Hästen verkade iaf trivas med sadeln, hon sökte sig fint nedåt och var lätt att samla ihop även i galopp, något som tidigare varit ett stort problem för henne.

Angående en FB så skulle jag hemskt gärna prova en sådan, men det verkar vara stört omöjligt att få tag i en så vid begagnad, och jag har absolut inte råd med en ny... :cry: Jag ska fortsätta leta men det är smått akut med en ny dressyrsadel.

Jag är mest rädd att sadeln är för rak, med tanke på avtrycken. För visst betyder ett tydligare avtryck baktill att sadeln är för rak?

Jag börjar undra om Globusen inte var felmärkt eller nåt, hur sjutton kan hästen vara så himla bred. Tidigare är hon uppmätt till ca 110-115 grader, men är inte en 38:a ca 120 grader? Trodde den skulle vara för vid...

En 38a ska vara 120 grader ja.. Men en ny sadel är ju lite tjockare i stoppningen också, men efter några ridturer ska den ha börjat sätta sig litegrann.

Kan du inte prova en ny FB i rätt bomvidd och isf ta på avbetalning?

Avtrycken kan tyda på mkt, antingen att den är för rak eller för smal, eller för liten för dig, men det som verkar mest troligt är att den är lite för smal.... Därför vore det bra att prova FB först innan du bestämmer dig, för den är lite mer böjd.

Tack för att du tagit dig tid att svara :)

Det där med avbetalning är ju en idé :idea: får se hur det blir, ska kolla upp återförsäljare.

Sen ännu en fråga. Som du ser så är Stübbensadeln alldeles för smal. Dock så försökte vi stoppa om den så att den skulle ligga bättre, och då fyllde sadelmakaren på extra stoppning i fram, då hon påstod att det skulle kunna förhindra den från att åka fram, vilket den gjorde rätt rejält. Jag förstod ju egentligen från början att det skulle göra den alldeles för smal, men hon påstod att det fanns gott om utrymme och att det skulle kunna hjälpa. Men resultatet, den åker visserligen fram mindre men den är ju väldigt mycket i bakvikt. Den ligger helt enkelt inte bra. Jag har egentligen gett upp hoppet om att få den att passa igen, men stoppar man om den igen och plockar ur extra stoppningen, skulle det kunna funka? Men jag förstår inte, det är enligt mig inte jätteskillnad mellan stubben 33,5 och globus 38 om man ser på hur de ligger på min häst, men det ska väl skilja typ 20 grader? För jag menar, om man kollar på bilderna och jämför, visst ligger stubbensadeln högre över hästen än globusen, men då är den också extra uppstoppad i fram...?

Alltså, min häst är en helt vanlig häst liksom, inte nån slags ardenner :mad: Hon i ridsportsaffären som jag lånade sadeln av frågade om hästen hade inslag av belgian blue eller nåt :p (fast i halvblosmänniskornas värld är normal bomvidd iof standard på ALLA ridhästar)

Tror inte Stubbensadeln kan fås att passa. Bommen är ju för böjd.. Bomvidden är ju också för smal, en 33,5 är 104 grader.

Om du lägger på 2 olika sadlar på samma häst, den ena är rätt bomvidd och den andra är 20-30 grader för smal, så behöver det inte bli en så gigantisk skillnad för ögat om man bara ser sadeln på håll. Kollar man däremot närmare på hur den ligger så ser man att det blir en väldigt stor skillnad, men bara för att en sadel är 20 grader för smal betyder inte att den kommer ligga 30 cm ovanför hästen... Just därför är det så svårt med sadlar, för även om det kan se ut att vara okej så kan det vara väldigt illa ändå...

Tilägg: Stubbensadeln är dessutom mer böjd än Globusen, vilket gör att den tippar fram mer när den ligger på hästen, även om bomvidden är för smal. Känner du däremot längs panelerna osv så borde du märka en stor skillnad mellan sadlarna... Så hade du provat en Globus 34 bomsom är lika bred som en Stubben 33,5 så borde den ligga rätt ordentligt ovanför hästen, för då är bommen rak. Hade du provat en Prestige 37 så hade den nog legat som Stubbensadeln, inte 30 cm ovanför hästen, men hade du känt på sadeln hur den ligger mot hästen hade du märkt hur illa den ligger...

Senast ändrad:

Ja jag visste innerst inne att stübbensadeln aldrig skulle passa... Håller med om att den är för böjd också.

Usch vad krångligt det ska vara... Sadlar är ju en hel vetenskap.

Jag ska höra mig för om jag kan få låna globusen igen och rida lite mer.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka