• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 943
M

Matilda_o_Bonita

Någon som har någon erfarenhet av Globus Allroundsadel "Loke"?
Det står att bommviden är från 30-36 och jag undrar då hur pass vid 36: an är? Om dom kör med samma mått som t.ex. Griffin så betyder det ju att 36 är XX-vid eller något :confused:

355.jpg

Sv: Globus

Gå in på Globus hemsida www.globussport.se Där kan du hitta en kontaktadress så du kan maila din fråga direkt till dem... Jag skulle tro att de vet bäst :angel:
För övrigt har jag en Globus Clic cc (med bomvidd 34) till min P.R.E och den är urskön!

Vilken typ av rygg passar Globus sadlarna till?
Är själv nyfiken på deras dressyrsadel Clic (tror jag den heter)
(Har mailat Globus men inte fått svar än.)
M vH A_Z

Vi har en sådan sadel till våran Nordlandshäst . Bom vidd 36
Har fått så många olika grader , men våran sadelutprovare sa att det är ca.102 grader .
Den motsvarar i allafall vid bom på dom flesta andra sadelmärken.
Har bred kanal mellan bossarna .
En jätte fin sadel för priset .
Min dotter har fått jätte mycket beröm av tränare för att hon sitter så mjukt och fint i den "nya" sadeln

Den finns att få i 38.

Globus har ungefär samma måttsystem som Prestige, men de är lite bredare. Min häst som behövde 35 i Prestige kunde ha Globus 34 och den avr för stor.
Jag vet inte om jag ska tro på att 36 är 115 gradr, dock känner jag en person som har en 36 på sin breda häst som är 115 grader, men jag vet att bom 38 är minst 115-120. Och min Globus var runt 100., (34 bom)
Min häst som är runt 115 är 38 bom lite för vid för...

Tyvärr vet inte Globussport bäst, telefonisterna där kan bara ta emot beställningar i princip. När jg pratade med dom om att specialbeställa en Clic i 18" 38 bom visste inte telefonisten att det ens fanns olika stoppningsmaterial osv.......
De som jobbar där är bara vanliga telefonister med andra ord, och inga sadelkunniga...

Jag har en Esperanza och den passar till hästar med rak rygg, Clic passar dem med lite svängd rygg. Skulle dock se upp lite, jag har en kompis som beställde en clic för 6 månader sen...Nu säger de att de inte kan leverera förrens i december eftersom de ska göra lite justeringar på Clic sadeln.
Jag är jättenöjd med min men upptäckte tyvärr igår att den är lite ojämt stoppad.

Min häst är ca 115 grader och har en Globus Loke som passar bra. Har jag en tunnere vojlock har jag en teddypad under och har jag en tjockare vojlock passar den utan pad. 36:an motsvarar X-vid i de flesta andra märken och Stubben 33,5.

Jag har haft både en Globus Clic & en Loke i bom 34. Min häst har ca 35 på Prestige så jag tror att 34 Globus & 35 Prestige är rätt så lika. Men där slutar isåfall likheterna- Globus Loke & Clic passar hästar med raka ryggar (ej överbyggda) medan Prestige passar lite mer svankiga ryggar (eller överbyggda)..
Skulle absolut inte köpa en Globus till en överbyggd eller svankig häst!
Min häst är överbyggd och fick stora problem av båda mina Globus - ändå hade jag fått hjälp av sadelmakare att prova ut, men det blev som sagt inte bra. Pga allt tjafs med sadlar kan han för tillfället inte ha nån sadel alls.. Prestige ligger bra men funkar inte att rida i för tillfället.

Clicen passar även spikrak rygg, men bommen är såpass böjd att den med en justering kan passa mer böjd rygg. För originalstoppningen på de jag ahr provat (var isf förra året, de kanske har ändrat) har passat spikrak rygg.

Min häst har ganska rak rygg men är överbygd. Hon har en Globus Loke som passar alldeles utmärkt så de kan visst passa överbygda hästar. (sadeln är inte spikrak utan lite svängd i bommen)

Sadeln låg kanon framtill, men kilbossan tryckte bak så han fick ont precis där kilbossan slutar. Eftersom jag tidigare haft problem med att sadlar varit för smala framtill var jag antagligen inte tillräckligt uppmärksam & red med en sadel som tryckte baktill istället..
& visst - kanske den för nån annan passar på en överbyggd häst - jag vet inte, men jag skulle personligen inte köpa Globus till en svankig eller överbyggd häst. Däremot tycker jag att det är kanonsadlar i kvalité med tanke på hur billiga dom är & skaffar jag mej en rakryggad häst skulle jag gärna köpa en Globus.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 008
Senast: Mli
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 762
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
1 039
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan... 2
Svar
23
· Visningar
2 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka