Glöggköttbullar

mysterious

Trådstartare
Minns att någon här skrev att den gjort glöggköttbullar vid jul (tråden finns inte kvar vad jag kan hitta så det måste vara några år sedan). Är det någon som har kvar receptet?

Sv: Glöggköttbullar

Kan ha varit en tidigare användare som kanske numer finns i ny skepnad...

Gjorde lite detektivarbete.
1,8kg blandfärs
3 Lökar
2 dl glögg
1 dl ströbröd
2 ägg
Vitpeppar
Svartpeppar
Salt

Låt ströbröd svälla i glöggen. Stek löken mjuk i smör. Låt svalna.
Blanda alla ingredienser till en smet, krydda efter smak. Stek i pannan på hög värme så bullarna får en fin yta men är lite rosa inuti. Förvara i kylskåp till de ska värmas och värm sen i ugnen ca 10-15 minuter.

Blir saftiga och goda köttbullar med julsmak. Vilken sorts glögg som används är upp till var och en, jag körde på IKEAs röda äppelglögg. Misstänker att dom skulle blivit godare med en riktig vinglögg, även om äppelsmaken var god den med.

Liknande trådar

Kultur Brukade ha extremt många hästböcker när jag var yngre, och minns att det fanns en av dem jag verkligen älskade. Har dock inte kvar den...
Svar
8
· Visningar
958
Senast: saltakatten
·
Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er... 2
Svar
32
· Visningar
825
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 651
Senast: sardellen
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas... 2
Svar
23
· Visningar
1 290
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka