Glömt allt.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Gilan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 046
G

Gilan

Min häst har varit halt och stått nu i 2 månader. Har inte gjort nåt med henne utan verkligen låtit henne vila. Nu sen 3 veckor tillbaka har jag börjar skritta henne. Inget jopp utan ute i skogen bara på långa tyglar.

Men till problemet hon verkar ha glömt allt vad respekt och förtroende heter. Innan var jag jätte glad som hade en sånn fin kontakt med min häst. Hon lyssnade på allt. Hon gick lös överallt. Och vare sje jag gick fort eller sakta så gick hon med sitt huvud vid min axel.

Hon var åxå väldigt arbets villig och älskade att bli riden. Ibland om vi skulle göra nåt svårt ville hon så gärna kunna så hon sprang bara runt och gjorde alla saker hon kunde. Men nu är dte inte samma häst längre.

När vi rider går hon typ upp i skogen eller försöker vända hemåt,Hon har börjat gå framför mej hela tiden,(visst stannar jag stannar hon men inte direkt),Hon kommer inte i hagen utan jag måste hämta henne.

och idag rann droppen över skulle hämta in henne ur hagen dom andra hästarna bråkar runt omkring men inget som hon annars brukar bry sej om.

Står och ropar ett tag går sedan fram emot henne då springer hon i väg. När hon stannar brevid mej igen går jag fram igen och hon vänder sej om och kickar med bak hovarna och galoppera iväg.

Vet inte vad jag ska göra med henne. Antar att jag måste börja om igen men kul. Funderar på att sluta rida och skita i hästar. alltid är dte nått. När hon sen april sammanlagt vart halt i 3 månader. Så skulle jag äntligen få sätta igång henne på allvar. Då är hon knappt ridbar. Vad gör man då?

Behövde bara gnälla lite.

Det låter inte så roligt..
Det jag gjorde när jag skötte och red en sådan häst var att jag var mycket hos henne. Hon gillade inte när man var hos henne i boxen men jag gjorde allt i boxen med henne. Jag borstade, mockade när hon var där inne, jag satt där när hon åt osv.. Efter ett tag så brydde hon sig inte om att tex boxdörren var öppen längre och jag kunde borsta henne utan att hon var uppbunden i boxen! Detta gav att hon blev bättre annars också. jag ta ett spö vid huvudet på henne och klappa henne på öronen som jag inte skulle få göra annars eftersom att hon tidigare blivit slagen mot huvudet av sin förra ägare. Om du gör detta, men kanske sitter i hagen och helatiden är ganska nära henne så vänjer hon sig nog sakta att du är där. Då kan det gå bättre att ta henne. Lovar inget Men testa!! :bump:

Hon kanske har överskottsenergi bara...

Respekt HAR man bara, vilket man "övar" eller inte....var bara bestämt i vad du skall göra med henne...och att bry sig i att dom vänder och gör ett skutt mot en är ju inget att "gråta" över...jag skulle bara ha skrattat åt hästen och varit glad för den är lycklo.... :D

Man behöver inte fördjupa sig i allt hästarna gör "fel" för henne var det rätt och så länge som inte gör rena anfall så är det bara att spela med... :)

Hästar är djur och inga robotar, dom kan förändras och gör även det..men grundhästen har man alltid kvar....alla dagar är inte likadana och det skall man vara glad för och inte deppa ihop för.

Sv: Glömt allt.

Respekt är något man förtjänar av en häst. Att hon nu har "slutat" respektera dig är något hon anser är "ditt eget ansvar" eftersom du har lämnat henne...(som hon ser det).

När du inte har umgåtts med din häst på ett tag kommer den att nörja se dig som en ledare som lämnat flocken, detta innebär inte att din lämplighet som ledare försämrats, utan att du helt enkelt måste bevisa för henne igen att du förtjänar att vara den värdiga ledaren.

Så det är bara att "börja om" men det kommer inte alls att ta lika lång tid innan hon inser att "allt är som det ska". Men för att hon ska inse det, måste hon först "få" testa dig och se efter om du har samma regler som förut.
När hästar testar en är det inte för att vara elak, utan för att se vilken rang man har, vilket är helt naturligt för en häst.

:)

Sv: Glömt allt.

Känner delvis igen det där... Min häst stod i ca 5 veckor pga att hon var halt, men dock så har jag med ibland under den tiden lekt lite med henne (backa, stanna, sök med morot som belöning) och jag började de 2 första igångsättningsveckorna att bara gå ut o promenera. I början brydde hon sig inte så mkt om mig, utan knatade iväg som hon ville. Kände lite detsamma vid ridningen, att hon i början ville göra som hon vill...gärna vända hemåt. Men nu efter 4 veckor promenad/skritt börjar hon bli sig lik igen....
Ha lite tålamod så blir det nog bättre...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 019
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 109
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka