Glucosamin, BoT etc. vid spatt

Mattsson

Trådstartare
Min häst har precis blivit prognostiserad med spatt och därför fått behandl. med kortison, tuppkam och smärtlindr/antiinfl. Kan tex Glucosamin eller BoT påskynda ihopläkning vid spatt, eller ska man avvakta tills behandlingen är över? Kan det tom motverka ihopläkningen? Finns det andra medel? Någon som provat?
 
Sv: Glucosamin, BoT etc. vid spatt

Spatt läker ju inte på så sätt, spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta. Spatt kan hamna i vilande läge, och blossa upp i princip när som helst.
Så jag tror inte att detta har effekt på "ihopläkandet" så sätt.
 
Sv: Glucosamin, BoT etc. vid spatt

Ok, då förstår jag. Kan man ge det i förebyggande syfte då? Hästen har bara fått spatt i ena benet och jag är ju givetvis rädd för att det ska dyka upp i andra benet oxå.
 
Sv: Glucosamin, BoT etc. vid spatt

Risken finns ju då spatt ofta är dubbelsidigt sas, inte förbyggande men jag tror att din häst kan ha nytta av det så småningom.
 
Sv: Glucosamin, BoT etc. vid spatt

Tildren snabbar på ihopväxten av glidlederna. Hade en häst på dropp en dag
med detta och han var helt ok tre månader senare.
 
Sv: Glucosamin, BoT etc. vid spatt

Pratade med vet om Tildren och förstod att det inte var 100% godkänt ännu så att försäkringen inte täcker behandling med detta. Vi kom överens om att prata mer om vilka alt. som finns när vi vet hur hon reagerar på kortison och tuppkam.

Använder du något medel, BoT eller liknande till din häst nu? Hur fungerar ridningen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 759
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 567
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 202
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp