Bukefalos 28 år!

Goda och relativt billiga substitut för snabba kolhydrater

MJLee

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att leva nyttigare och skippa de snabba kolhydraterna bröd, pasta, ris osv av olika anledningar. Bra är om jag kan sluta krascha - och behöver äta sött - och funderar på vad jag kan ersätta det med. Nej jag tycker inte om tex fullkornspasta. Jag lever gärna på bigarråer och jordgubbar men det blir problematiskt dels pga fruktosen men även kostnad. Jag tycker inte om linser och bönor är sådär, har massor av chili i frysen som jag måste äta upp. Jag är laktosintolerant. Det bör även vara lågkalori.

Förslag på vad jag kan äta istället? Ost är jag inte förtjust i om det inte handlar om feta eller mozzarella eller brie. Funderar på grekisk sallad och liknande. Förslag, tips?
 
Det finns pasta i pastahyllan, där stor del av innehållet är bönor. Jag tycker de är goda, tycker inte de smakar något speciellt :)
 
Nja, just snabba kolhydrater är dåliga för mig, så jag ska försöka rycka upp mig igen. Långsamma är bra och behövliga.
 
Jag har bestämt mig för att leva nyttigare och skippa de snabba kolhydraterna bröd, pasta, ris osv av olika anledningar. Bra är om jag kan sluta krascha - och behöver äta sött - och funderar på vad jag kan ersätta det med. Nej jag tycker inte om tex fullkornspasta. Jag lever gärna på bigarråer och jordgubbar men det blir problematiskt dels pga fruktosen men även kostnad. Jag tycker inte om linser och bönor är sådär, har massor av chili i frysen som jag måste äta upp. Jag är laktosintolerant. Det bör även vara lågkalori.

Förslag på vad jag kan äta istället? Ost är jag inte förtjust i om det inte handlar om feta eller mozzarella eller brie. Funderar på grekisk sallad och liknande. Förslag, tips?

Har du testat kvarngrynsblandning? Jag har det ganska ofta både i sallader och som substitut för ris eller bulgur, både fräscht och mättande och ett ok val också ur miljöhänsyn. En av mina favoriträtter på hösten är betor, kvarngryn, ost av något slag (feta eller halloumi) och äpple. Och lite kål. (kål är alltid rätt!) :dMen även så här års skulle kvarngryn kunna ersätta till exempel pastan i en pastasallad.

Ibland vill man ju ha något till en t.ex. gryta eller biffar som kan vara en ersättare för ris eller potatis och då tycker jag kvarngryn funkar jättebra. Ytterligare ett plus är att det går lika snabbt att att fixa till en portion av kvarngrynen som att koka bulgur eller ris.
 
Jag har bestämt mig för att leva nyttigare och skippa de snabba kolhydraterna bröd, pasta, ris osv av olika anledningar. Bra är om jag kan sluta krascha - och behöver äta sött - och funderar på vad jag kan ersätta det med. Nej jag tycker inte om tex fullkornspasta. Jag lever gärna på bigarråer och jordgubbar men det blir problematiskt dels pga fruktosen men även kostnad. Jag tycker inte om linser och bönor är sådär, har massor av chili i frysen som jag måste äta upp. Jag är laktosintolerant. Det bör även vara lågkalori.

Förslag på vad jag kan äta istället? Ost är jag inte förtjust i om det inte handlar om feta eller mozzarella eller brie. Funderar på grekisk sallad och liknande. Förslag, tips?

Aubergine! I alla former! Speciellt gott till lamm om du äter kött
 
Blomkålsmos är supergott. Sedan kan man ju äta grytor, köttfärsrätter och annat med bara sallad till. Krydda salladen med morötter eller apelsiner eller äpplen t ex. Glöm inte att dessa salladen ordentligt och blanda olika sorters sallat för omväxling
 
Jag äter mycket grönsaker- gör mos/pure på blomkål eller vitkål tex, ugnsbakad spetskål är jättegott, ugnsrostade blandade grönsaker tex svamp, tomat zucchini, vitlöksklyftor, aubergine, paprika. Blomkålsris äter jag ofta i matlådan.
Gör gratänger på fänkål eller zucchini. Rostar rotfrukter typ palsternacka, morot och sötpotatis.
Äter du potatis? Kokt färskpotatis tillåter jag mig ibland och sedan brukar jag ugnsrosta potatis också.

Brukar ha kokt ägg och avokado samt marinerad vitkål som lite matiga alternativ i min sallad och hoppar då helt över pasta eller gryn. Ibland också bönor men är faktiskt inte jätteförtjust i just bönor.

Jag lånar ofta grönsaksrätter från lchfkosten. De har många bra alternativ och man kan ju använda annat än vispgrädde i en gratäng om man inte vill ha den så fet.
 
Senast ändrad:
Vi kan köra valfritt protein och:
Blomkålsmos, kokt kronärtskocka med smör och salt, grillad/ungsgrillad spetskål med olja och pinjenötter, fetaostfyllda spetspaprikor med valfri krydda, auberginskivor panerade i ägg och sesamfrön, tabbouleh, sallad med tomater/rödlök/bladpersilja/pressad citron.
Eller bara grilla/airfrya grönsaker. Färsk broccoli är så gott i airfryern!
Grilla tomater, gemsallad med olivolja, svampar, knipplökar etc.
 
Jag äter mycket grönsaker- gör mos/pure på blomkål eller vitkål tex, ugnsbakad spetsklänning är jättegott, ugnsrostade blandade grönsaker tex svamp, tomat zucchini, vitlöksklyftor, aubergine, paprika. Blomkålsris äter jag ofta i matlådan.
Gör gratänger på fänkål eller zucchini. Rostar rotfrukter typ palsternacka, morot och sötpotatis.
Äter du potatis? Kokt färskpotatis tillåter jag mig ibland och sedan brukar jag ugnsrosta potatis också.

Brukar ha kokt ägg och avokado samt marinerad vitkål som lite matiga alternativ i min sallad och hoppar då helt över pasta eller gryn. Ibland också bönor men är faktiskt inte jätteförtjust i just bönor.

Jag lånar ofta grönsaksrätter från lchfkosten. De har många bra alternativ och man kan ju använda annat än vispgrädde i en gratäng om man inte vill ha den så fet.
Kan du inte ge receptet på din ugnsbakade spetsklänning? Låter brandfarligt 😜
 
Jag har bestämt mig för att leva nyttigare och skippa de snabba kolhydraterna bröd, pasta, ris osv av olika anledningar. Bra är om jag kan sluta krascha - och behöver äta sött - och funderar på vad jag kan ersätta det med. Nej jag tycker inte om tex fullkornspasta. Jag lever gärna på bigarråer och jordgubbar men det blir problematiskt dels pga fruktosen men även kostnad. Jag tycker inte om linser och bönor är sådär, har massor av chili i frysen som jag måste äta upp. Jag är laktosintolerant. Det bör även vara lågkalori.

Förslag på vad jag kan äta istället? Ost är jag inte förtjust i om det inte handlar om feta eller mozzarella eller brie. Funderar på grekisk sallad och liknande. Förslag, tips?
Oj, här vill jag hänga på som ris- och pastaberoende fullkornsavtänd känsligmage-person. Vilken bra tråd :-)
 
Kom på några fler; falsk potatissallad på zucchini, ugnsrostad blomkål, svamp-och äppel-pytt, ugnsgrillad fylld portabellosvamp, haricots verts i bacon etc.

Tips är att titta på vegetariska grönsaksrätter. Jag brukar göra några av böngrytorna från Zeinas matblogg och ha som tillbehör till proteinet istället för att servera med bröd till. Har även hittat en del intressanta grönsaksrätter i äldre kokböcker med husmanskost. Finns mycket inlagda varianter tex.
 
Hur lagar du aubergine? Det enda sätter jag känner till är när man grillar och då är det lite smaklöst och smakar mest salt.
Aubergine är god i ugnsrätter ju!

Inte så kalorsnålt men inte så mycket snabba kolhydrater....
Skiva aubergine, squash och bifftomater. Ställ dem varvat i en ugnsform. Blanda grädde med nån tsk sambal oelek och krydda med lite cajunkrydda. Häll över grönsakerna.
In i ugn nån timme. Ös gärna några gånger.

Väldigt gott till kött av alla slag. (jag tenderar att sleva i mig resterna kalla... :o )
 
Nja, just snabba kolhydrater är dåliga för mig, så jag ska försöka rycka upp mig igen. Långsamma är bra och behövliga.

Det är så många år sedan jag drog ner på bröd, pasta och snabba kolhydrater så jag glömt bort hur det var.... Det jag äter istället är råris, quinoa, hirs, ugnsbakade rotfrukter (obs att många är känsliga för dem med om vi talar om att de är lättsmälta och går snabbt ut i blodet jämfört med råa dito). Eftersom jag inte får äta havre eller sånt som innehåller gluten går tex matvete och liknande bort, men om man inte behöver ta bort det är det ett alternativ.
Om man behöver en övergångsperiod från det man är van, är mitt tips att blanda in morot och zucchini i pasta, det finns grönsakssvarvar man kan använda så de får samma form... Även blanda in råris i vanligt ris osv.

Frallor bakar jag på fiberhusk, äggvita och mandelmjöl. Äter det inte ens varje vecka men kan vara smidigt ibland om man har matsäck. Fröbröd kan ersätta knäcke.

Fikabröd minns jag inte när jag åt regelbundet, kanske som barn. Jag har därför inget direkt sug efter sådant. Men när jag vill ha nåt sött tar jag en bit riktigt mörk choklad, eller egna dadelbollar med mkt kakao. Färska dadlar är rejält sött om man vill ha det.
 
Jag har bestämt mig för att leva nyttigare och skippa de snabba kolhydraterna bröd, pasta, ris osv av olika anledningar. Bra är om jag kan sluta krascha - och behöver äta sött - och funderar på vad jag kan ersätta det med. Nej jag tycker inte om tex fullkornspasta. Jag lever gärna på bigarråer och jordgubbar men det blir problematiskt dels pga fruktosen men även kostnad. Jag tycker inte om linser och bönor är sådär, har massor av chili i frysen som jag måste äta upp. Jag är laktosintolerant. Det bör även vara lågkalori.

Förslag på vad jag kan äta istället? Ost är jag inte förtjust i om det inte handlar om feta eller mozzarella eller brie. Funderar på grekisk sallad och liknande. Förslag, tips?
Äter lchf och mår mycket bättre av det. Äter mycket kvarg (tror det finns laktosfri), ägg, lchf bröd ( finns att beställa hem, jättegott att rosta) mycket sallader och grönsaker överlag, har det till istället för pasta osv. Tror att det finns någon form av lchfpasta men är osäker. Havreris funkar också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp