godkänd hingst

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 964
M

misterhultspyret

hej!
undrar om någon kan svara mig?
undrar var går gränsen för att en hingst ska bli godkänd?
om den har 7,74 poäng är den godkänd då,men den är bara exteriör bedömd,måste den vara riden för att bli godkänd?
var går gränsen 2 klass och 1 klass?

En hingt blir godkänd i stambok om totalpoängen (ext 40% och rid 60%) är 7,75 eller högre. Någon första och andra klass finns inte längre, men tidigare var andra klass 7,75-7,99 och första klass 8,00 och uppåt. Men visst är 8,00 i totalpoäng en "magisk grans" fortfarande i våra sinnen.

För att vara godkännd på för avel behöver hästen inte vara totalbedömd. PÅ BLUPen och på exterörpoängen kan hästen godkännas för avel på ett begränsat antal ston (vanligtvis 10 st), men exterörpoängen måste fortfarande vara över 7,75.
För att få obegränsat betäckningstillstånd måste hästen vara totalbedömd med totalsiffra på över 7,75.

/Malin

var finns det sådana hingstvisningar där man bara visar dom exteriört?
kan man sedan visa både och när den är färdig tränade(inriden)?
hur går det till om den får 7,76 och man vill få den godkänd för 10st ston? får man söka om det "tillståndet"?

du väljer på anmälningsblanketten om du vill visa hästen för totalbedömning eller enbart exteriört. Om den sedan får godkännt på exteriören och/eller hingsten har tillräckligt bra BLUP så tilldelas den betäckningstillstånd (du behöver alltså inte ansöka om det).

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
808
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: MimmiNO
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag och min sambo har köpt en liten hästgård. Det är stall och bostadshus på en fastighetsbeteckning om ca 2,6ha med 1ha skog, 1ha... 2
Svar
26
· Visningar
2 459
Senast: warg
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 547
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka