Gödsel i container, bra eller dåligt?

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!
Är jätteless på den fula gödselhögen...
Tänker att man kunde kanske ha en container att samla gödseln i?
Då får jag gödseln på ett ställe samt lätt att ta den på lastväxlare och tömma. (har egen lastväxlare i familjen)
Någon som har det på det viset? Hur har ni isf ordnat ramp? för att kunna tömma skottkärror i containern?
Funkar det vintertid? Fryser containern fast eller blir gödseln som en isklump?
Dela gärna era erfarenheter kring detta...
Tack på förhand!
Mvh!
 
Jag har tömt i container med typ spång upp, men jag fullkomligt avskydde det. Om du har möjlighet, försök placera container så att du inte behöver ramp!

I sonens stall har de t ex en dörr (först boxdörr, utanför den vanlig dörr) ut från en av boxarna, så att man inte behöver lämna stallet för att tömma i containern. Det gillar jag ;)
 
I det sista stallet jag hade min häst uppstallad i hade de Starke Arvid, annars skulle jag nog satsa på att bygga något så att containers topp hamnar i marknivå på något sätt.

Containern tömdes veckovis, gödseln förbränner intuti, det som fryser är oftast topplagret. I och för sig var det JRAB som hämtade och ställde dit en tom istället.

starkearvid.jpg
 
"mitt" stall har en container - relativt liten - anvands av 8/9 spanhastar och tomms varje vecka. Var vanliga container har en "inbyggd" ramp, i att en del av sidan kan haspas loss och ligga ner mot marken - sen nar lastbilen kommer for o hamta, sa satter man bara upp sidan igen. Far vi en annan container ar den inte storre an att tva personer kan lyfta en skottkarra over.
 
Vi har haft lastväxlarflak, både med elevator och senare bara genom att öppna gaveln. Senare funkade bättre, sedan hade vi bobcat att packa upp gödseln efterhand .
 
Vi har container i nuvarande stall. Jätte smidig då vi bara öppnar en dörr i stallet fäller ner en ramp och sen tömmer.
Försök lösa så du slipper en ramp som går uppåt, det är skit trist rent ut sagt vintertid när det blir is och halt.. :)
 
Gräv ut en grop och ställ containern i, så tömmer man bara rakt ner i den. Plättlätt! Många har det så i Nederländerna
 
Håller med övriga - kontainer är smidigt sålänge man kan tömma nedåt och inte ska uppför nån ramp manuellt med kärra.

När vi haft kontainer har det varit noga anlagt, via ”metalltrall” med ”metallstaket” direkt ut från stallets gödseldörr, och sedan kontainern nedsänkt så man bara tippar kärran i den i neutral läge eller nedåt. Jättesmidigt.
 
I vissa kommuner är det ett måste att ha container.

Vi har container eftersom vi inte har ett naturligt ställe att ha en gödselplatta av gjuten betong. Den togs bort för några decennier sedan och lades en väg där.

Av någon jäkla anledning brinner inte vårat gödsel på vintern ordentligt så det blir en enorm isklump i botten men jag har bara två hästar och det kostar inte mycket att tömma.

Vi skulle inte vilja ha något annat än container. Mannen har tillverkat en liknande ”starke Arvid” men det är han som kör den för tippning krävs i toppen som jag inte orkar. Men det hela blev ju mycket lättare än med ramp.
Hade vi haft en naturlig plats för nedgrävd container så hade vi haft det.
 
Finns låga containrar där du öppnar en kortsida och går in. Sista biten får man ha dörren stängd och kasta upp.
 
På de flesta ställen jag stått på har det varit container. På ridskolan var det ett band man lämpade av bandet på och så åkte det iväg. Smidigt! Har provat på att ha containern i ett nedgrävt hål (töms uppifrån) och nedifrån (spång behövs inte) utan några större problem. Kårätt kärra så är det en baggis. Spång har jag bara an äng på ett berg på en gödsel platta.
 
Säger som alla andra, om du har container så se till att det är smidigt att tömma. Om man kan ha containern nedsänkt så man kan tömma nedåt är det bäst. Funkar också med en platsbyggd, stabil, greppvänlig ramp. Däremot en liten spång etc är värdelöst!
 
Det finns ganska många olika sorters containers och flak. Har man inte möjlighet att gräva ner så hade jag rekommenderat ett flak med öppningsbara dörrar. :) Har man egen maskin kan man trycka med den när botten börjar bli full och annars kan man välja ett flak med lägre väggar och således skotta själv och tömma flaket lite oftare. Containers har sällan (aldrig?) dörrar, så man kan gå inte gå in, de är mindre och flyttas med hjälp av liftdumper och inte lastväxlare.

Mvh arbetsskadad :cool:
 
Hej!
Är jätteless på den fula gödselhögen...
Tänker att man kunde kanske ha en container att samla gödseln i?
Då får jag gödseln på ett ställe samt lätt att ta den på lastväxlare och tömma. (har egen lastväxlare i familjen)
Någon som har det på det viset? Hur har ni isf ordnat ramp? för att kunna tömma skottkärror i containern?
Funkar det vintertid? Fryser containern fast eller blir gödseln som en isklump?
Dela gärna era erfarenheter kring detta...
Tack på förhand!
Mvh!

Vi har 10 kubiks container. Den står på två långa ” byggtimmer”från byggnax för att komma upp från marken och spara botten på containern.

Vintertid blir det ett ”skägg” runt väggarna som fryser fast. Men i övrigt inga problem med tömning vintertid.

Hade nog hällst haft ett lastväxlar flak. Det är i marknivå. Men nu blev det en container.

Vi har ramp vi snickrat i hop för att gå upp med skottkärran. Fungerar bra. Saltar o sandar rampen när det är frost.
 
Vi har en byggd metallramp ut från en dörr (där gödselplattan är) och lite upp så vi kommer upp på ett traktorflak som vi tömmer på. Bör ju gå att bygga någon liknande ramp för container. Fungerar super! Det är så skönt att slippa tömma på gödselstack. Är bara en kort tid på vintern som vi tömmer på plattan eftersom det fryser i släpet. Man slipper mycket irritation också på folk som "tömt fel" på stacken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp