Bukefalos 28 år!

gödselcontainer

LillaMy84

Trådstartare
Hoppas tråden hamnar rätt nu.
Tänkte höra lite hur ni hade gjort i mitt läge:)
För ca en månad sen tog jag kontakt med en containerfirma för offert på gödselcontainer. Fick ett, i mitt tycke, väldigt bra pris, varefter jag bokar in leverans.
När allt är klart och containern ska levereras nästkommande dag får jag mail om att de prisuppgifter jag fått var helt felaktiga, leverans, tömning och hämtning är nästan dubbelt så dyrt som ursprungligen uppgett.
Väljer då att avvakta för att kika på andra alternativ och räkna lite och fråga runt bland andra bolag.
Kommer fram till att det trots priset ändå blir bästa alternativet för oss och väljer att beställa. Tyvärr hamnade det lite dumt med röda dagar och liknande så containern levereras när jag är bortrest. Hoppades på att leveransen kunde ha skett i mellandagarna, men min kontakt på firman var ledig hela jul och nyår.
När jag väl kommer hem visar det sig att de ställt av den så att det är omöjligt att komma åt den lägre sidan och det är dessutom hål i botten på den:crazy: Inget stort, kanske 5*3cm, men likförbannat är det ju ett hål i nåt som väl borde vara tätt?
Har varit i kontakt med firman och de skulle återkomma när de rett ut bad som gått snett, men snart har en vecka gått och nu har dessutom snön kommit, vilket innebär att nån lastbil inte kommer att kunna komma hit för att åtgärda förrän det är bortsmält.

Så säger ni som vet och kan? Får jag skylla mig själv som inte var hemma vid leveransen? Är hålet i botten nåt att bry sig om(kanske inte blir så mkt läckage trots att det är en öppen container o hästarna sliter ju trots allt i hagen också) ?
 
Sv: gödselcontainer

Jag hade klagat, både för att de inte frågat om placering som känns väldigt viktigt.. och det faktum att det är hål! Saker som man hyr på abonnemangsnivå (som jag räknar denna service) ska vara hela.
Jag har dessutom för mig att containrar måste vara hela och täta för att vara godkända..vad är vitsen annars? Många har ju containrar för att man inte får lägga det direkt på backen pga miljöaspekt.

Sen mycket dåligt från början ang offerten också..jag hade faktiskt varit så principfast att jag hade krävt rabatt eller så hade jag vänt mig till någon annan oavsett om det blivit lite dyrare hos nästa..om det är nåt jag avskyr är det när man "råkar" säga fel om priser, det får bara inte hända vid offertförfrågning, speciellt inte så mycket!..då anser jag att det är deras lost som de får stå för.
 
Senast ändrad:
Sv: gödselcontainer

Lite så jag tänker också, men blir ju osäker iom att man inte beställt liknande tjänst/vara tidigare.
Det blev extra påtagligt idag när första fakturan damp ner i lådan, hittills har vi ju inte ens kunnat använda den pga hur den står (känns ju lite dumt iom hålet också, vill ju inte riskera ev tömningsavgift om den ska bytas ut)
Tyvärr fanns inget annat bolag som levererade denna typ av tjänst i vårt område, annars hade jag utan tvekan valt det.

Men hur ska jag tänka kring de fakturor som kommer att komma löpande nu innan snön är borta? (kan ju i värsta fall ta flera månader)
 
Sv: gödselcontainer

Vänd dig till firman och förklara ditt missnöje till att börja med och se om ni kan hitta någon vettig lösning.

Kan de komma och flytta den åtminstone så vore ju det bra. Att betala för nåt som inte kan användas pga misskomunikation känns ju nästan värst

Kan ni inte använda den alls kanske det t o m går att frysa abonemmanget tills dess att den går att bruka?

Nåt borde ni komma överens om, men jag tror jag hade i alla fall försökt att motsätta mig full betalning och då mest med tanke på att de verkar ha tabbat sig så mycket redan från början gällande offerten..

Har inte så bra koll - men kan ångerrätten i värsta fall brukas? Jag skulle nästan anse att detta blivit felaktig försäljning
 
Senast ändrad:
Sv: gödselcontainer

Med tanke på att det är en tjänst som är köpt av ett företag som brukar löpa över längre tid/abonnemang och det missköts fruktansvärt från början från deras sida (bla trasig utrustning!) så tänkte jag att det kanske kunde vara värt ett försök..Jag hade iaf försökt häva köpet då jag hade blivit så fruktansvärt less..men hade det varit jag hade jag nog backat redan vid trasslet av offerten, då det hade varit mest oseriöst i mitt tycke
 
Senast ändrad:
Sv: gödselcontainer

De har rätt att korrigera felet, förutsatt att reklamationen nått dem i tid. Annars är man faktiskt betalningsansvarig, om man inte påtalat problmet i tid.

Det är alltså jätteviktigt att omgående (när man upptäcker felet) direkt reklamera det på ett sätt som man sedan kan bevisa gått fram. T ex skriftligt via mail.

Sedan brukar man ha några dagar på sig att invända mot fakturan, gör man inte det inom den tiden får man ta på sig betalningsansvar.

I det här fallet hoppas jag att TS direkt påtalat problemet med utsättningen (hål i container och felplacerad, förutsatt att de fått instruktioner om placeringen). Därefter meddelar man att man inte tar något betalningsansvar för fakturerad tid, fram till att felet är rättat (omplacering och tät container).

MEN allt kräver att man verkligen kontaktat företaget utan dröjsmål.
 
Sv: gödselcontainer

Fast i mitt tycke får man inte bara ändra sig gällande offerter..
Jag efterfrågar en offert före ett ev köp för att veta vad det skulle kosta mig, då vill jag ha ett pris ..och inte få ett annat senare.

Men jag håller med, jag hade bestridit det första jag gjorde alternativt aldrig köpt tjänsten av dem om de tabbat sig så redan ang priset..Jag hade sett mig om efter något annat företag då det redan från början hade gett mig dåliga vibbar av ett oseriöst företag.
 
Sv: gödselcontainer

Jag tolkade i detta fall att offerten ändrades INNAN accept, vilket ju är OK. Har man accepterat en offert så är det priset som gäller. Fast å andra sidan kan man ju få svårt att kräva leverans till offererat pris om det är helt uppåt väggarna och leverantören inte vill.

Edit: läser trådstarten och ser att TS ju ÄNDÅ accepterat det nya priset, d v s brutit ursprungligt avtal för att kolla andra leverantörer, därefter accepterat den ändrade offerten. Vilket ju är OK.
 
Sv: gödselcontainer

Visst har ts accepterat efter ändringen, men jag hade ändå valt att vända mig till företaget och förklarat mitt missnöje - det kanske finns en lösning.

Man behöver inte tycka att allt blev så bra vid ett köp (jag kan väl förstå ts som trodde att det skulle bli bra men att få trasig container och fel placering känns inte kul och skulle nog göra att många kände att "nä, detta blev inte alls bra") och somsagt, företaget kanske inte heller kan anse att det blev riktigt rätt denna gången och att de finner någon smidig och bra lösning tillsammans som gör alla nöjda.

Sen beror det på vad man är för kund..det är inte alltid att företag vill ha missnöjda kunder heller, därför anser jag inte iaf att det är hemskt att förklara sitt missnöje.
 
Senast ändrad:
Sv: gödselcontainer

Som företagare vill jag påtala att det är otroligt tråkigt när folk är missnöjda men inte ger någon chans till rättning.

Vi förutsätter att hälsan tiger still, d v s hör man inget är allt bra. Är det något problem hör man självklart av sig. Men nej, många sitter där och muttrar och är missnöjda men orkar inte ens lyfta luren utan skiter bara i att betala alt. sprider missnöjet istället för att kontakta den som kan göra något åt det.

Självklart påtalar man om man vill ha någon ändring. Om det sedan inte går att komma överens DÅ kan man ju välja lite olika vägar. Men man påtalar sådant innan fakturan kommer, inte som en utväg för att få något gratis/till lägre pris.
 
Sv: gödselcontainer

Då är vi nog lite på samma linje ändå..jag är både kund och en krävande kund, men jag har också jobbat på ett företag med en hel del reklamationer då det ingick i mina arbetsuppgifter och det var mest så att vi gav kunder rätt för att göra dem till nöjda och återkommande kunder i stället för att tjata på om "jaa men du har ju faktiskt köpt och accepterat"..istället fann vi andra win-win lösningar, för det är ju så..missnöjda kunder kommer inte tillbaka och sprider dålig reklam.
 
Senast ändrad:
Sv: gödselcontainer

Vi fick också en container med hål i botten första vändan, men det företaget bytte ut den på bara nån dag. De har aldrig strulat på det sätt du beskriver, jag har sagt upp avtalet.
 
Sv: gödselcontainer

Ja alltså, jag fick ett pris och nappade. Containern skulle köras hem inom två dagar och kontrakt skulle komma på posten. Dagen efter vi bestämt och bokat får jag mail med nya prisuppgifter varvid jag backar. Hade jag alltså kunnat kräva att få det ursprungliga priset som var satt, eller vad borde jag gjort?
Kontaktade firman via mail på en gång jag såg placering och hål, dvs knappt en vecka efter leverans. (Svar dagen efter med ursäkt och löfte om att reda ut och återkomma)
Apropå placering så är det bara sagt att den ska stå lämpligt "den är ju inte så hög på ena sidan så det är bara att bygga en ramp" sa han på firman och hävdade att deras gubbar är såpass rutinerade att det inte är några konstigheter (jag vart osäker på var en lastbil skulle få plats osv)
Jag fick dessutom ingen förvarning om att min beställning gått fram, chauffören ringde då han var på plats.
Nu står den med lägsta sidan åt en kant så den sidan är bara att glömma att kunna använda.
Jag tolkade i detta fall att offerten ändrades INNAN accept, vilket ju är OK. Har man accepterat en offert så är det priset som gäller. Fast å andra sidan kan man ju få svårt att kräva leverans till offererat pris om det är helt uppåt väggarna och leverantören inte vill.

Edit: läser trådstarten och ser att TS ju ÄNDÅ accepterat det nya priset, d v s brutit ursprungligt avtal för att kolla andra leverantörer, därefter accepterat den ändrade offerten. Vilket ju är OK.
 
Senast ändrad:
Sv: gödselcontainer

Hur stort var hålet på eran?
Kruxet här är att jag i min vildaste fantasi kan tänka mig att en lastbil tar sig fram innan det töat:/
Och tre månaders bindningstid har vi också.. Och bara den sista hämtningen är ju nästan tusenlappen.. Mycket pengar för nåt som bara stått och skräpat:/
 
Sv: gödselcontainer

Allmänt
Första fakturan har kommit, men nåt kontrakt har jag inte sett röken av. Ej heller hört nåt mer från firman i fråga.
 
Sv: gödselcontainer

Kräv rättning omgående. D v s att de byter till hel container och placerar den så som ni vill ha den (dock tycker jag inte du kan säga så mycket om hur den är utsatt om du inte varit mer specifik i dina önskemål, var noga med att berätta hur den ska stå).

Den tiden som ni inte kunnat använda den känns inte rimligt att betala, bestrid och föreslå summa istället. Om du är beroende av tjänsten gäller det ju att ni tillsammans kommer överens, annars är du nog den större förloraren.
 
Sv: gödselcontainer

Har de hävdat att det inte går att sätta ner den, så får ni ju acceptera det. Annars kan ni ju åka på en rejäl kostnad om det krävs hjälp för att sätta ut/ta upp containern.

Sedan är ju frågan om du vill behålla relationen, krav är dåligt sätt att vårda en relation, oavsett om det är en privat eller affärsmässig dito.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp