Gödselhantering

Sv: Gödselhantering

Intressant.. Jag ska se om jag inte kan få till ett sådant stall utan att det blir gigantiskt, låter onekligen praktiskt.
Behöver mellanväggar i trä och murade väggar skyddas på speciellt sätt när de är marinerade i bädd så lång tid under året, eller duger det med den vanliga färgen (har inte estämt den än)?
/U
 
Sv: Gödselhantering

Förresten, har du en aning på ett ungefär hur många storbalar (som väger?) du använder till den första uppfyllningen ett stall (med hur många boxar?), jag hade tänkt att använda mig av småbalar i övrigt.
/U
 
Sv: Gödselhantering

I provboxen som ju blev för djup och dessutom är 4 x 3,5 m så gick det en och en halv stor rundbal. Vet inte vad de väger men jag gissar på ca 300 kg.

Man behöver alltid skydda boxväggarna om man har någon typ av bädd. Men det går bra med rätt färg. Vi har t ex numera tjära ut blandad med linolja som vi målar väggarna med. Men det har fungerat under en hel del år med vanlig stallfärg inköpt på Lantmännen också.
 
Sv: Gödselhantering

Men måste man verkligen köra ut bädden varje år om man har en sådan sänkning i golvet?

Själv hoppas jag innerligt få godkänt att ha kvar jordgolvet i hallen där vi ska bygga boxar... och anlägga djupströbäddar på det.

Funderar också på det här med gödselhanteringen. Kan man ange att man själv ska köra ut gödseln på sin egen mark till exempel, om man inte har avtal med någon bonde?
 
Sv: Gödselhantering

Vet inte egentligen men det står i djurskyddslagen att stallen ska rengöras minst en gång om året. Det tolkar jag bl a som att man måste byta ut bädden.
 
Sv: Gödselhantering

Kan man ange att man själv ska köra ut gödseln på sin egen mark till exempel, om man inte har avtal med någon bonde?
Ja, men du måste ha tillräckligt stor mark! Du får inte sprida mer kväve än växterna kan tillgodogöra sig och inte mer än 22 kg fosfor per hektar. Det finns riktvärden som säger 3 hästar per hektar spridningsyta.
(http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/8789915C-56F1-4AE3-9B6F-B71C1A02F0D8/81792/Informationsmaterial.pdf)

Sedan kan kommunen ha ytterligare begränsningar för hur mycket man får sprida.
 
Sv: Gödselhantering

Hejsan!

Det finns inga regler på hur ofta man måste tömma en gödselplatta. Det enda som står är att de ska klara av 6 månaders lagring och att det inte får läcka något ut på omgivingen.
 
Sv: Gödselhantering

Det går också att skriva avtal med motagingstationer för gödsel om man har en större mängd än den som man själv får sprida på egen mark. Det viktiga är att mottagningstationen har lika så som lantbrukaren som skriver avtal har lagringskapacitet för den gödsel som de hanterar. det finns en del företag i mellansverige som håller på.
 
Sv: Gödselhantering

Ja, men du måste ha tillräckligt stor mark! Du får inte sprida mer kväve än växterna kan tillgodogöra sig och inte mer än 22 kg fosfor per hektar. Det finns riktvärden som säger 3 hästar per hektar spridningsyta.
(http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/8789915C-56F1-4AE3-9B6F-B71C1A02F0D8/81792/Informationsmaterial.pdf)

Sedan kan kommunen ha ytterligare begränsningar för hur mycket man får sprida.

Ja det förstår jag...
Men om man inte har några andra bestämmelser så kan man tex på 10 hektar spridningsyta ha 30 hästar, 5 hektar-15 hästar osv? Är det bara odlad mark/hövall mark eller gäller även vall som används som bete då?
 
Sv: Gödselhantering

Ja det förstår jag...
Men om man inte har några andra bestämmelser så kan man tex på 10 hektar spridningsyta ha 30 hästar, 5 hektar-15 hästar osv? Är det bara odlad mark/hövall mark eller gäller även vall som används som bete då?

Jag är absolut ingen expert på detta, har aldrig varit i närheten av så hög belastning. Antar att det är total spridningsyta som avses.Sedan finns ju andra begränsningar vad avser gödning för vissa typer av bidrag.
 
Sv: Gödselhantering

Vi kan mocka genom att öppna fönstret och slänga ut, har gödselstacken längs efter stallängan. Se dock till att inte sätta fönstren så enormt högt att det blir oergonomiskt.
Hade jag själv fått bestämma (jag hyr bara plats i stallet) hade jag hellre velat ha en "mockningslucka" lite längre ner men de som är längre än mig tycker att fönstermockningen fungerar toppenbra.
 
Senast ändrad:
Sv: Gödselhantering

I provboxen som ju blev för djup och dessutom är 4 x 3,5 m så gick det en och en halv stor rundbal. Vet inte vad de väger men jag gissar på ca 300 kg.

Man behöver alltid skydda boxväggarna om man har någon typ av bädd. Men det går bra med rätt färg. Vi har t ex numera tjära ut blandad med linolja som vi målar väggarna med. Men det har fungerat under en hel del år med vanlig stallfärg inköpt på Lantmännen också.

Intressant.. Tack för färgtips och halmmängdsuppskattning.,
Kollade lite på hur en bobcat ser ut eftersom jag har ganska dålig erfarenhet av sådana maskiner, de var större än jag hade inbillat mig, hur ser svängradie ut för en sådan och hur bred måste man ha dörren till boxen för att det ska vara smidigt att komma in och ut?
/U
 
Sv: Gödselhantering

Intressant.. Tack för färgtips och halmmängdsuppskattning.,
Kollade lite på hur en bobcat ser ut eftersom jag har ganska dålig erfarenhet av sådana maskiner, de var större än jag hade inbillat mig, hur ser svängradie ut för en sådan och hur bred måste man ha dörren till boxen för att det ska vara smidigt att komma in och ut?
/U
Man kallar minilastare felaktigt för "Bobcat". Bobcat är ett firmanamn (www.bobcat.com) för ett amerikanskt företag som säljer minilastare, grävmaskiner mm.

Minilastare finns av många fabrikat och storlekar (http://www.maskinnet.se/maskinnet/kategori/utrustning.php?aid=55).

När det gäller bredd så är det smalaste jag sett 90 cm. När jag kollade för att hyra så var det i alla fall inga problem med dörröppningar som man har i stall (120 cm).
 
Sv: Gödselhantering

Man kallar minilastare felaktigt för "Bobcat". Bobcat är ett firmanamn (www.bobcat.com) för ett amerikanskt företag som säljer minilastare, grävmaskiner mm.

Minilastare finns av många fabrikat och storlekar (http://www.maskinnet.se/maskinnet/kategori/utrustning.php?aid=55).

När det gäller bredd så är det smalaste jag sett 90 cm. När jag kollade för att hyra så var det i alla fall inga problem med dörröppningar som man har i stall (120 cm).

Ok, det låter ju bra. Jag har bara sett bilder på bobcats. Jag gissar att jag kommer att köra varianten att hyra en minilastare den dagen jag behöver, och det hade varit surt om det slog på någon cm för att kunna komma runt. Mycket att tänka på..
/U
 
Sv: Gödselhantering

Vet inte egentligen men det står i djurskyddslagen att stallen ska rengöras minst en gång om året. Det tolkar jag bl a som att man måste byta ut bädden.

Gäller det även privatstall med 2 hästar?

För just rengöringen (typ högtryckstvätta och bakteriedöda) har jag för mig bara gällde stall med verksamhet, iaf förr. Men jag kanske fattat fel?
 
Sv: Gödselhantering

Gäller det även privatstall med 2 hästar?

För just rengöringen (typ högtryckstvätta och bakteriedöda) har jag för mig bara gällde stall med verksamhet, iaf förr. Men jag kanske fattat fel?

Så här står det i djurskyddsbestämmelser för Häst 03-2005:

"Renhållning i stallet

Stall och andra förvaringsutrymmen för hästar ska hållas rena. Stallutrymmet ska rengöras och utgödslas minst en gång dagligen, om inte systemet för djurhållning är uppbyggt för andra rutiner som också ger god hygien.

Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra. Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet. Vid kontinuerlig djurhållning ska stall eller stallavdelning rengöras noggrant minst en gång årligen."


Detta gäller ju även privata stall och lösdriftstall. Så även om man bara har 2 egna hästar så ska stallet skuras en gång om året.

Jag har märkt att många tror som du - att det är verksamheter som behöver skura sina stall årligen.

Jag har precis gjort min årliga storrengöring av mitt lilla stall. Visst, där är slitit även med högtryckstvätt och tömma bäddarna är tungt (har permanentbäddar). Dock så är det välbehövligt - det syns efteråt om inte annat :D.

/Lizzie
 
Sv: Gödselhantering

en liten undran. Vi skall bygga om vår ladugård till stall med två boxar. jag undrar också de här ang gödselstack? Behöver man ha en platta?? Gödselplatta eller vad heter det?:confused:
 
Sv: Gödselhantering

en liten undran. Vi skall bygga om vår ladugård till stall med två boxar. jag undrar också de här ang gödselstack? Behöver man ha en platta?? Gödselplatta eller vad heter det?:confused:
Ring eller ännu hellre - skriv till din kommun (ansvariga inom kommunen för gödselhantering är miljö- och hälsa) så att det blir rätt. Fördelen med att skiva (eller e-posta/faxa) är att kommunen då måste registrera ditt meddelande och framför allt sitt eget svar. Mycket bra att spara om det senare uppstår problem!

Det kan skilja inom en kommun vad som gäller så räkna inte med att få ett svar som gäller just dig här på buke. Det som kan ha betydelse är avstånd till grannar, vattendrag och badplatser exempelvis.
 

Liknande trådar

Anläggning Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap)...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp