Gödselplatta

A

AnonymaRut

Kära Buke!

Ska göra en gödselplatta till mitt stall för 4 hästar..

Hur gör man? Vad ska jag tänka på? Mått å liknande?Har ni några härliga tips å idéer?:p:o
 
Sv: Gödselplatta

Vid sidan av alla andra regler så planera för hur den ska tömmas! Jag har hjälpt grannar med att tömma gödselplattorna. Min lastartraktor är "normalstor" och utifrån min lilla erfarenhet har jag dessa tips:

* Marken runt plattan måste vara hård, en traktor med lastare och fylld skopa kan väga 5 ton. Det bästa är att göra det riktigt stabilt med krossat material (bergkross 0-32) minst 4 meter ut från plattan.
* Plattan ska helst ligga i jämnhöjd med omgivande mark så att man slipper "klättra" med traktorn.
* En stabil kant eller låg mur på den bortre sidan som mothåll för skopan så inte gödslen glider iväg när man lastar. En granne sa: Men du kan väl använda stallväggen som mothåll när du lastar? Hon var inte medveten om kraften i en traktor - jag hade antagligen flyttat hennes stallvägg utan att märka det om jag försökt!
* Väg fram och plats att ställa traktorvagn när man lastar. Håller vägen även när det är blött?
 
Sv: Gödselplatta

Instämmer med föregående talare !

Det viktigaste är att du gör så att det är lätt att komma åt dyngstacken med traktor...

Rejäla stödmurar på minst 1 meters höjd på 3 sidor, den fjärde sidan ska vara helt öppen (inga små hål att köra in/ut genom mao). Någon enkel träkonstruktion river man med traktorskopan utan att man ens märker att man kört emot något... så det ska till att vara armerad betong och inget annat.

Det ska finnas utrymme för att manövrera med traktor + släp alternativt lastbil, vilka båda kräver ungefär lika stort utrymme.

Att placera dyngplattan inbyggt på något trångt och eländigt ställe bakom stallet är med andra ord en ytterst dålig idé.

För 4 hästar så måste dyngplattan rymma minst 24 kubikmeter dynga, helst det dubbla - när du har de uppgifterna så är det bara att sätta sig och räkna ut hur stor area plattan ska ha.

Utrymmet mellan stödmurarna ska vara minst 3 meter brett för att man ska kunna komma åt med en normalstor traktor på ett smidigt sätt, annars är det bara att anpassa måtten efter "geografin" på platsen.

Lycka till med byggandet.
 
Sv: Gödselplatta

Jag kan bara instämma med föregåeende talare.

Tänk på hur det ska tömmas och hur man ska komma dit från stallet.

Bygg hellre för stort än precis...

Titta på flera lösningar.

Räkna på alternativ till platta tex tät container. Dyngan ska ju tillslut bort i alla fall.
 
Sv: Gödselplatta

Jag försökte få siffror från "min" inspektör, då hittade han nånstans att man skulle räkna på 1 m3 per häst och månad. Och så ska man kunna lagra dyngan hela vintern, totalmängden beror ju då på hur länge man har hästarna installade.

Men det där ger ju bara en grov uppskattning - det varierar förstås med strömedel, hur mycket hästarna står inne, hur mkt de äter, hur man mockar osv...
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
894
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp