Göra egna ljus

BernT

Trådstartare
Har upptäckt att jag älskar tända ljus sen vi flyttade till huset. Inte doftljus utan vanliga ljus men gärna olika former etc. Nu vill jag testa göra egna ljus, har köpt formar men var köper jag själva ljuset? Vad behöver jag för utrustning? Vill gärna ha hög kvalité på ljuset så behöver inte vara billigaste möjliga stearinet.
 
Senast ändrad:
Har upptäckt att jag älskar tända ljus sen vi flyttade till huset. Inte doftljus utan vanliga ljus men gärna olika former etc. Nu vill jag testa göra egna ljus, har köpt formar men var köper jag själva ljuset? Vad behöver jag för utrustning? Vill gärna ha hög kvalité på ljuset så behöver inte vara billigaste möjliga stearinet.
Ett sätt är att spara alla ljusstumpar man får. Men då tar det såklart lite tid från sparstart tills formarna kan användas.

På Panduro Hobby kan man köpa ljusmassa
https://panduro.com/sv-se/produkter/skapa-dekorera/gjutning/ljus/ljusmassa-stearin-1-kg-502000
 
Jag höll på med det ett tag för länge sedan. Enklast är om du lånar någon bok om ljustillverkning på bibblan. Om du googlar på ljusmassa får du upp rätt många alternativ. Rent stearin brukar vara bäst. Vekar behöver du också såklart -ta reda på hur tjocka. För övrigt så minns jag att det var viktigt att ha veken lagom hårt sträckt. Det var rätt kul, ska nog börja med det igen🙂.
 
När vi skulle ha såna där uf-företag på gymnasiet så hade vi som idé att smälta ner ljusstumpar och göra nya ljus av dom. Riktigt kul och enkelt. Vi stöpte även ljus ett par gånger. Det var kul att ha provat på.
 
Jag har testat att smälta ner massa gamla stumpar och gjuta nya värmeljus och fylla upp två ljuskoppar.
Det krångligaste skulle jag säga är att välja rätt tjocklek på veke. Jag valde en som hade sina intervall (radie på det färdiga ljuset man tänkt sig) som skulle passa både värmeljus och mina ljuskoppar. Det har dock visat sig vara skapligt lagom för ljuskoppar/blockljus men absolut inte för värmeljusen. Får smälta ner alla dem igen när jag gör nästa försök med tunnare veke.
 
Jag har testat att smälta ner massa gamla stumpar och gjuta nya värmeljus och fylla upp två ljuskoppar.
Det krångligaste skulle jag säga är att välja rätt tjocklek på veke. Jag valde en som hade sina intervall (radie på det färdiga ljuset man tänkt sig) som skulle passa både värmeljus och mina ljuskoppar. Det har dock visat sig vara skapligt lagom för ljuskoppar/blockljus men absolut inte för värmeljusen. Får smälta ner alla dem igen när jag gör nästa försök med tunnare veke.
Vad händer om en har för tjock/för tunn veke?
 
Vad händer om en har för tjock/för tunn veke?
För tjock veke gör att det brinner för kraftigt. Jag vågar inte använda mina värmeljus för det blir för varmt i kopparna och känns brandfarligt.
För tunn veke är ju inte farligt. Bara att det kommer bildas en kanal i ljuset med stearin runt då lågan blir för vek för att smälta allt stearin :)
 
För tjock veke gör att det brinner för kraftigt. Jag vågar inte använda mina värmeljus för det blir för varmt i kopparna och känns brandfarligt.
För tunn veke är ju inte farligt. Bara att det kommer bildas en kanal i ljuset med stearin runt då lågan blir för vek för att smälta allt stearin :)
Tack för dagens insikt. Senaste veckorna har jag funderat på varför stearinet inte brinner ut i vissa fabrikat av värmeljus - särskilt i kyla och i vissa typer av lyktor. Låter helt självklart när man får svaret, men jag lyckades inte fnula ut det på egen hand. Får komma på nåt smart sätt att isolera ljuskoppen så att värmen hålls högre! Eller köpa varianter med kraftigare veke...
 
Tack för dagens insikt. Senaste veckorna har jag funderat på varför stearinet inte brinner ut i vissa fabrikat av värmeljus - särskilt i kyla och i vissa typer av lyktor. Låter helt självklart när man får svaret, men jag lyckades inte fnula ut det på egen hand. Får komma på nåt smart sätt att isolera ljuskoppen så att värmen hålls högre! Eller köpa varianter med kraftigare veke...
Kul att kunna bidra till det 😃
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: Bison
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp