Göra om till boxar

bobboo

Trådstartare
Hej!
Har ett "ställe" som ska göras hästboxar i , och vill gärna ha lite förslag på hur man ska göra för att utnyttja platsen så bra som möjligt.
Det ska vara en fölbox för d-ponny, och en "vanlig" box för d-ponny.
Försöker bifoga en bild, där det står "utrymme" på bilden är plats man kan använda fast det är vägg emellan som får rivas. Kan dock inte använda allt för mycket av det.
http://bobboo.bilddagboken.se/p/show.html?id=483168860&directlink=1
 
Sv: Göra om till boxar

Får du verkligen plats med två boxar på knappa 14 m2? Speciellt om den ena ska vara fölbox?

7 m2 är väl minimimått för d-ponny? Kortaste sidan 2,20 m har jag för mig? 2 vanliga boxar hade funkat på håret, men inte fölbox. HAr inte koll på måtten för det.

Tar du bort väggen så kan det kanske gå. Då är det bäl bara att dela utrymmet rätt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Göra om till boxar

Du måste definitivt nagga lite på "utrymmet", ingen av väggarna i ditt rum är tillräckligt långa för att delas på två.

Det är ju inte bara kvadratmetrarna som räknas, boxarna får inte vara hur långsmala som helst. Har inte koll på måtten, men du kommer ju inte ens upp i en kortsida på två meter i nuvarande utrymme.
 
Sv: Göra om till boxar

Jo, det gör hon. Den längsta sidan är enligt hennes ritning 4,62 m (300 cm+82+80). Det räcker för två d-ponnyboxar om kortaste sidan får vara minst 2.20. Däremot kanske det inte räcker för en fölbox och en vanlig, har ingen koll på hur kort kortaste ridan får vara där.
 
Sv: Göra om till boxar

Haha, jag missade att ta med den där lilla inbyggnaden på vänstra väggen! ;)

Då blir det ju såklart skillnad, men känns litet ändå.

Det går ju inte att bygga båda boxarna längs med någon av sidoväggarna, den högra har ju bara 1,5 meter fram till dörren, och bygger man längs den vänstra så blockerar man ju dörren.

Jag hade byggt båda boxarna längs den inre väggen, tagit ner väggen och tagit så mycket av "utrymmet" som krävs för att få den vänstra boxen tillräckligt stor.
 
Sv: Göra om till boxar

kl

tack för svaren, jo har förstått med att jag får ta av "utrymmet".
Skulle man kunna öppna upp den väggen och bara gör en dörr in dit och en box eller måste boxarna va jämte varandra för att dom ska ha sällskap eller så? Några tips på hur ni skulle göra? :)
 
Sv: Göra om till boxar

Det går att göra en box i utrymmet bredvid.
Men, gör ett eller två hål i väggen ,som "fönster",och sätt boxgaller i dom så kommer ponnyerna att ha kontakt med varandra ändå, och du kan ha bättre uppsikt på båda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 711
Senast: Badtz Maru
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp