Göra rent plattor på gård?

Jag är lång så skaft är oftare för korta än för långa för mig:)
Renshacka, märke: Fiskars (bäst kvalitet). Kostar ca 300 kr. Jag brukar lägga den på snedden för att använda hörnet för att riva upp gräs/rötter. Sen kan kanter och yta snyggas till med själva eggen. Om du köper och ändå vill korta skaftet brukar jag såga mitt så att det når upp till höften ungefär. Då kan man arbeta stående med hyfsat rak rygg men ändå har mer precision och kraft än med ett fullångt skaft.
 
Det behovs inga skrapor, hackor, eller andra verktyg om man har (eller hyr, det gar i alla fall bra har) en hogtrycks tvatt. Man snyggar till och rensar mellan plattor och kanten till plattor/betong med hogtrycks tvatten utan andra verktyg ... och det gar bade att sta rak och det gar fort!
 
Måste man ta bort mossan?
Ren sten går ju få relativt lätt, eller köpa, men att det ska bli så fint mossbevuxet tar det flera år och inte kan man köpa sig till det heller....
 
Jag gillar inte högtryckstvätt utan säger köp en liten brännare och bränn bort skiten som växer. Så mycket enklare och det håller sig bra längre.
 
Vad har du emot högtrycken?

Och hur fixar brännaren mossan och beläggningen på plattorna?
Sotet och askan måste ju bort efteråt.
Med högtryckstvätt?
Högtrycken gör att fogsanden försvinner och då blir det ännu mer skit mellan plattorna. Går såklart att fylla på men med brännaren slipper jag det. Det blir inte så mycket skräp kvar när jag bränner utan lite vind fixar städningen. Är det något ställe det blir mer på sopar jag bort det. En bonus med brännaren är att den förstör de frön som ligger och väntar på att få gro så när jag är ute i tid på våren med brännaren blir det inte så mycket återväxt.

Dessutom spar jag gärna på vattnet.
 
Högtrycken gör att fogsanden försvinner och då blir det ännu mer skit mellan plattorna. Går såklart att fylla på men med brännaren slipper jag det. Det blir inte så mycket skräp kvar när jag bränner utan lite vind fixar städningen. Är det något ställe det blir mer på sopar jag bort det. En bonus med brännaren är att den förstör de frön som ligger och väntar på att få gro så när jag är ute i tid på våren med brännaren blir det inte så mycket återväxt.

Dessutom spar jag gärna på vattnet.
Du tänker långsiktigt :)

Nu handlar trådstarten om att snabbt och enkelt få plattorna rena så det blir "stylat" inför visning och försäljning.
Då spelar frön och fogsand ingen roll. :up:
 
Du tänker långsiktigt :)

Nu handlar trådstarten om att snabbt och enkelt få plattorna rena så det blir "stylat" inför visning och försäljning.
Då spelar frön och fogsand ingen roll. :up:
Fast att först bränna och sedan sopa bort är ju snabbt och effektivt, att det sedan har den trevliga bieffekten att även fröna dör är enbart positivt.

När jag köper begagnade sjöstensplattor så vänder jag sjöstenen neråt och har bara en släta betongen upp då det är enklare att hålla rent. :idea:
 
Du tänker långsiktigt :)

Nu handlar trådstarten om att snabbt och enkelt få plattorna rena så det blir "stylat" inför visning och försäljning.
Då spelar frön och fogsand ingen roll. :up:
Jag tänkte nog att frön och fogsand är bonus men att det är snabbt och enkelt att bränna. Även mossan försvinner. Sen vet jag inte vad det är mer för beläggning och är det alltför skitigt kanske högtrycken gör sitt. Men med sista tidens regn så borde löst bös rinna av ändå. Såg att många skrev om högtryck och ville mest ge ett alternativ som är enkelt och utan massa skvätt.
 
Nu handlar det inte om fin mossa utan att relativt snabbt och enkelt ta bort mossa. Snyggt och fint inför försäljning.
Läst trådstarten.

Fast alla köpare är inte lika och jag får väl svara vad jag vill? Vad som är snyggt är subjektivt.

Att det blir halt köper jag däremot, funktion före form, så att säga.

Det finns rätt mycket kanaler på youtube där trädgårdsmästare etc har filmat när de gör underhåll, typ exakt allt de gör på en fastighet, klippa buskar och högtryckstvätta betong, plattor etc. Då få att få fram funktion som har försvunnit med överväxt. Men när de högtryckstvättar gångstigar av cementplattor, som hade sån fin patina, så det blir bara jämngrått så skär det i själen.
Jag personligen älskar den skönhet som bara kan fås med tid och är omöjlig att få med genvägar. Mossbevuxna statyer, stenplattor med mossa runt kanten istället för sand... äkta grått hår, ärr, solfläckar i ansiktet och fräknar.

Med det sagt så finns det nog ändå fler köpare för " fläckfria" plattor, då skulle jag satsa på bränna av först sen högtryckstvätta det som blev kvar på plattorna och inte köra högtryckstvätten mellan plattorna, alternativt bara högtryckstvätta för det går fortast och blir mer "skinande rent"
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: warg
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp