Bukefalos 28 år!

Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Killaloe

Trådstartare
Vi har kanske sveriges fulaste trappa, som är mer eller mindre livsfarlig (både jag och Svansson har halkat i den under den korta tid vi bott i huset). Den är brant och hal (och ful!) och vi måste hitta någon form av nödlösning/acceptabel lösning på framförallt halheten fram tills dess att vi har möjlighet att byta trappa om något år. Jag och sambon är dessutom inte helt överrens om hur vi ska göra, så jag behöver verkligen förslag och input kring trappan.

DSC05079.jpg


Trappan ser alltså ut såhär i dagsläget och har röd plastmatta på trappstegen. Trappstegen är anpassade för mattan och har som en liten upphöjning i träet framför mattan så det blir som en trälist/kant innan trappsteget slutar. Mattan ska definitivt bort, för den har verkligen sett sina bästa dagar, men vad ska vi göra i stället?

Låta det vara bara trä? Lägga på någon form av matta? Sätta någon form av list längst fram som är ohalkig?

Och hur gör vi trappan mer hundvänlig? Svansson tycker att den är äcklig eftersom den dels är hal, men även har väldigt smala trappsteg. Han har dessutom en förmåga att halka på själva listen som är in mot väggen, som givetvis är såphal.

Har någon dessutom tips på hur vi får trappan att vara lite mindre ful, är det givetvis väldigt välkommet, men det är mest bara en bonus.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Det blir så svårt att komma upp på övervåningen bara?!:cautious: :D
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Finns någon form av filt man kan fästa på trappstegen (googla typ "filt trappsteg" så borde du få upp hur man gör). Finns i halvcirklar eller hela trappsteg. Halvcirklar är snyggt men hela trappsteg känns mer hundvänligt :)

Ex såhär:
DSC_0224.JPG
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

vi har apa ful filt pa varan trappa! :D fast uppepa plast liknande den du har (nagon kom val pa att det var vadligt halt, men man kanske kunde ha valt en midnre ful farg? bajs brunt var ju enbart snyggt pa 70-talet liksom :D).

den ar inte hal, men allt fastnar i den sa den ar svar att dammsuga.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Filt låter väldigt bra! Och hela trappsteg var riktigt snyggt (framförallt i jämförelse med nuvarande utseende :p).

Har du någon erfarenhet själv av filt på trappor? Håller det hyfsat eller repar hundklor/kattklor upp det väldigt fort?
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Jag är helt klart beredd att ta lite smuts om det inte är halt :) Men det kan ju vara bra att veta..

Och jag lider med dig, det där med färgval i äldre hus är inte alltid så himla roligt (vårt kök har tydligen en frikyrklig aprikosaktig färg :D)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Nu vet jag inte om det passar i er trappa, men vår furutrappa var en dödsfälla när den var nyslipad… Både jag och vår stora grannhund gjorde varsin praktvurpa där… Jag köpte hem trappstegsmattor. Kanske inte det mest estetiskt tilltalande, men billigt och halksäkert!

hall5.jpg



Även vår hund, som är lite smidigare än grannens älg :angel: uppskattade tilltaget :)
14_12_12_1.jpg


Trappstegen i vår trappa är också löjligt grunda, jag som har storlek 37 i skor får inte plats med hela foten på något av trappstegen tror jag… Vilket gör den ännu svårare att gå i. Så vissa av mattorna fick jag klippa i framkant, men det var inga problem.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Snabb o billig nödlösning
De där halvmånarna man klistrar på fanns i några olika kulörer på Lidl nu.
399 för 15 st.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Och sätt för Guds skull dit ett trappräcke! Svansson kanske inte kommer att hålla i sig jätteofta, men för din (och min :angel:) skull! :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Jag har samma fundering och är själv inne på filt i halvmånar eller liknande. Min enda invändning är att jag är van vid att en trappa är lite halkig, medan filt stoppar upp fotsteget helt. Det känns som det är risk att man "fastnar" med foten och därav ramlar för man inte är beredd? Jag vet inte, men tanken har slagit mig... Annars finns det väl även smala remsor man sätter i kanten på steget?

Sen håller jag med Lordis. Trappräcke!
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

mitt kök ar bajsbrunt och gult :D man kanner sig sa dar lite extra lycklig varje gang man gar in i det (eller var det tvärtom?) vi tanker inte bara gora nagot at trappan, utan ett nytt kök ar pa intagande det med ;)

ingen aning vad vi ska gora med varat, men det far nog renoveras sist, just nu fastnar allt byggskrap i den. Inte sa kul om man satter in ny filt, men just nu spelar det liksom ingen roll om den blir lite fulare.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Det finns ju färdiga trappsteg att köpa som man sätter ovanpå de gamla. Googla på trapprenovering.
Då blir trappsteget bredare också.

http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Fixa-snygg-trappa-44580

Fast lutningen på trappan är densamma och höjden på sättstegen likaså, så det extra djupet kommer alltid hamna under trappsteget ovanför. Snarare en snubbelfälla än ökad trygghet, alltså. En befintlig trappa har ju förhållandet mellan plan- och sättsteg fast.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)


Ungefär så ser vår trappa ut och hela övervåningen. Tydligen köpte förra ägaren en matta som finns på kontor och som har hela öglor så det inte fastnar smuts så lätt.

Halkfritt och det bästa av allt är att det är urskönt att gå barfota på övervåningen även på vintern för man fryser inte :love:
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Under tiden vi tänkte på hur vi ville ha vår hala trappa satte vi upp halktejp. detta tyckte både hund och jag var en bra billig lösning. kostade inte många kr.
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Vart hittar vi sådan tejp? Det skulle om inte annat vara bra att sätta på listen för att göra den mindre såphal :)
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Trappstegsmattor hade kanske fungerat bra, det verkar vettigt, men då är ju frågan vad vi ska göra med plastmattan under. Den måste bort oavsett skulle jag tro eftersom den är dåligt limmad och håller på att lossa. Så frågan är om det går att sätta fyrkantiga trappstegsmattor över hela istället för att ha plastmatta + mattor?

Och eftersom den såklart är svängd, så antar jag att jag kommer behöva klippa en hel del i mattorna - är det vettigast att köpa mattor en och en eller att skära till för hand på något sätt?
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Är det kanske nålfiltsmatta som den förre ägaren har lagt in? Eller vet du vad det är för typ av filt/matta?
 
Sv: Göra trappa hundvänligare (och snyggare)

Tack alla som har kommit med förslag! Det ger iaf en hel den att tänka vidare på! Jag tror inte att vi kommer att klä in trappan med nya trappsteg eftersom jag tänker att det är mer jobb än vad det ger nytta om det nu är så att det ev ökar risken för snubbling.

Lorden & Chili; trappräcke ska upp så fort vi bestämt hur det ska se ut (läs, när sambo har ramlat i trappan själv och inser hur viktigt det är att någon kommer upp snarare än hur det ser ut.. Kommer säkert att hända på nyårsdagen med lite otur :p). Och Chili, om du är van vid halkig trappa kanske du hanterar din nya på ett bra sätt? Beroende på hur halkig etc den är såklart.. Men eftersom ni väl renoverar typ hela trappan också så kanske du kan få den sådär lagom som du är van vid?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp