Göran Dalin: “Tål inte många fler skandaler”

Hästvälfärdsdebatten står i centrum efter en rad uppmärksammade artiklar. Det är även en högt prioriterad fråga inom FEI och under Sports Forum i april ska det fattas beslut kring rekommendationer som tagits fram för att säkra de krav som ställs på ridsporten. Här ger Göran Dalin, ordförande i Svenska Ridsportförbundets Hästvälfärdsråd, sin syn på det internationella arbetet:
– Ska man vara riktigt ärlig har kommissionen satt ett antal måsten på pränt.
 
Jag förstår inte varför man slår sig på bröstet för det här med att man får rida på tränsbett i dressyren höga klasser i Sverige så länge man kan snöra ihop käften på hästen med en aachenrem. Att se det som ett framsteg är antingen hyckleri eller en total okunskap om hur utrustningen fungerar.
 
Jag förstår inte varför man slår sig på bröstet för det här med att man får rida på tränsbett i dressyren höga klasser i Sverige så länge man kan snöra ihop käften på hästen med en aachenrem. Att se det som ett framsteg är antingen hyckleri eller en total okunskap om hur utrustningen fungerar.
ja känner samma. Blir faktiskt lite provocerad av detta hyckleri med "hästvälfärd är högt prioterad". Bara JAHAPP, vart då? för är inget som syns på tävlingar varken i Sverige eller Europa. Utan så otroligt mycket ful ridning och plågeri av hästar som pågår. FEI valde ju att gå ut med foto/video förbud. Så vilken jäkla välfärd är det dom jobbar mot? Blir arg när jag läser såna artiklar. Spel för galleriet är det.
 
ja känner samma. Blir faktiskt lite provocerad av detta hyckleri med "hästvälfärd är högt prioterad". Bara JAHAPP, vart då? för är inget som syns på tävlingar varken i Sverige eller Europa. Utan så otroligt mycket ful ridning och plågeri av hästar som pågår. FEI valde ju att gå ut med foto/video förbud. Så vilken jäkla välfärd är det dom jobbar mot? Blir arg när jag läser såna artiklar. Spel för galleriet är det.
De har ju skickat ut en enkät JU! Now we are talking verkstad!
 
Som vanligt pratar man om helt olika saker när man pratar hästvälfärd. Det är som två läger där åtminstone det ena inte vet att man pratar om olika saker. Diskuterar det här: https://rivertigerpodcastequestrian...rsation-with-sara-bref-and-dr-petra-andersson
Tack för den länken, känner att en del saker klickar när jag lyssnar på denna diskussion. Nu förstår jag varför den här konversationen ofta går som den gör. Vi använder samma ord men det är som att vi pratar om två olika saker!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under FEI Sports Forum i april ska det tas beslut om de rekommendationerna som Equine Welfare and Wellbeing Commission lagt fram...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp