Göteborgsvarvet för första gången!

OutOfService

Trådstartare
Jag har anmält mig till Göteborgsvaret för första gången i mitt liv, första löpningen överhuvudtaget faktiskt!
Har i stort inte sprungit mer än några hundra meter i sträck sen högstadiet(är 29), alltid tyckt att det är pisstråkigt att springa.. :p men är en person som måste ha ett mål att sträva efter för att hålla motivationen uppe och brukar klara det mesta om jag bara ger mig sjutton på det.

Så har sedan 1 vecka tillbaks börjat löpträna varannan dag ungefär, börjat från början och klarade idag 2,5km på 15 minuter utan att sakta av och gå i uppförsbackarna som jag gjort innan och är så himla nöjd! :D Till saken hör att jag vart rökare i 10 år så konditionen är verkligen kass :wtf: Så rökningen är på nedtrappning mot att sluta och målet är Göteborgsvarvet!

Någon mer gröngöling som ska springa nästa år?! :D
 
Jag har anmält mig till Göteborgsvaret för första gången i mitt liv, första löpningen överhuvudtaget faktiskt!
Har i stort inte sprungit mer än några hundra meter i sträck sen högstadiet(är 29), alltid tyckt att det är pisstråkigt att springa.. :p men är en person som måste ha ett mål att sträva efter för att hålla motivationen uppe och brukar klara det mesta om jag bara ger mig sjutton på det.

Så har sedan 1 vecka tillbaks börjat löpträna varannan dag ungefär, börjat från början och klarade idag 2,5km på 15 minuter utan att sakta av och gå i uppförsbackarna som jag gjort innan och är så himla nöjd! :D Till saken hör att jag vart rökare i 10 år så konditionen är verkligen kass :wtf: Så rökningen är på nedtrappning mot att sluta och målet är Göteborgsvarvet!

Någon mer gröngöling som ska springa nästa år?! :D
nej, jag ska inte börja springa, bevare mig väl...
Men jag blir väldigt fascinerad över det där med att så många börjar med att anmäla sig till en såpass stor utmaning som en halvmara ändå innebär, istället för att börja med något lite enklare. Nej du är definitivt inte ensam om att göra samma sak! Jag ser det årligen på våra stora lopp i barnens friidrottsförening och man blir lika förundrad varje gång...

Jag skulle vilja ge dig några (oombedda) tips, utifrån de erfarenheter jag har.
- se till att ha bra skor!!
- för att göra träningen både roligare och få hjälp att göra träningen "lagom", leta reda på någon klubb som har löpträningar ihop. Jag har svårt att tro att vår egen klubb är unik, där är den sociala samvaron en väldigt stor del av de gemensamma träningarna....
- försök hitta några kortare lopp att delta i som delmål på väg mot det stora målet. Ett mål som ligger såpass långt bort i tiden som i maj är svårt att överblicka, delmål på vägen gör det lättare att nå målet sen. Ett tips kan vara Sylvesterloppet på nyårsafton, som finns på många orter i landet (bl.a Gbg och Vbg - du bor väl åt det hållet nånstans?) som är ett prestigelöst motionslopp. Hos oss är det en av "inkörsportarna" för löptävlande.
Kvarvarande lopp 2015 hittar du här http://www.friidrott.se/tavling/program.aspx?type=6&year=2015 ochcloppen för 2016 kommer lite senare.
 
Jag har anmält mig till Göteborgsvaret för första gången i mitt liv, första löpningen överhuvudtaget faktiskt!
Har i stort inte sprungit mer än några hundra meter i sträck sen högstadiet(är 29), alltid tyckt att det är pisstråkigt att springa.. :p men är en person som måste ha ett mål att sträva efter för att hålla motivationen uppe och brukar klara det mesta om jag bara ger mig sjutton på det.

Så har sedan 1 vecka tillbaks börjat löpträna varannan dag ungefär, börjat från början och klarade idag 2,5km på 15 minuter utan att sakta av och gå i uppförsbackarna som jag gjort innan och är så himla nöjd! :D Till saken hör att jag vart rökare i 10 år så konditionen är verkligen kass :wtf: Så rökningen är på nedtrappning mot att sluta och målet är Göteborgsvarvet!

Någon mer gröngöling som ska springa nästa år?! :D


Inte gröngöling, då jag sprungit 3 gånger tidigare - men jag ska springa nästa år har jag tänkt.
Bra beslut! Det är skitkul! :D
 
Jag har sprungit sex varv och hade sprungit mitt sjunde i år om jag inte hade varit sjuk. Är anmäld till nästa år i hopp om att hinna bli frisk till dess. Jag, som var en rabiat ickelöpare till för tio år sedan och som fortfarande avskyr både jippon och att springa med folk, ÄLSKAR Göteborgsvarvet. :love: Har sprungit ett par andra lopp men aldrig mer än en gång - inget annat kan mäta sig.

Jag var faktiskt rökare när jag sprang mitt första varv - dessutom hade jag aldrig sprungit längre än 12 km tidigare. Trodde att jag skulle behöva varva jogg och gång, men jag gick faktiskt bara några steg vid vätskestationerna. Det går att ta sig runt på ren feststämning om en bara är någorlunda kry och hel. :)

Med det sagt så håller jag helt med ameo om tipsen. Och vis av egen erfarenhet skulle jag råda dig att till skillnad från mig se till att ha sprungit fulla distansen åtminstone nån gång innan själva loppet - stämningen och löpargemenskapen ger energi, men det är också väääldigt lätt att dras med i ett för högt tempo och ta ut sig för fort om en inte känner sin förmåga och kan lägga upp en bra plan för att hålla hela vägen.

Grattis till ett riktigt bra beslut!
 
nej, jag ska inte börja springa, bevare mig väl...
Men jag blir väldigt fascinerad över det där med att så många börjar med att anmäla sig till en såpass stor utmaning som en halvmara ändå innebär, istället för att börja med något lite enklare. Nej du är definitivt inte ensam om att göra samma sak! Jag ser det årligen på våra stora lopp i barnens friidrottsförening och man blir lika förundrad varje gång...

Jag skulle vilja ge dig några (oombedda) tips, utifrån de erfarenheter jag har.
- se till att ha bra skor!!
- för att göra träningen både roligare och få hjälp att göra träningen "lagom", leta reda på någon klubb som har löpträningar ihop. Jag har svårt att tro att vår egen klubb är unik, där är den sociala samvaron en väldigt stor del av de gemensamma träningarna....
- försök hitta några kortare lopp att delta i som delmål på väg mot det stora målet. Ett mål som ligger såpass långt bort i tiden som i maj är svårt att överblicka, delmål på vägen gör det lättare att nå målet sen. Ett tips kan vara Sylvesterloppet på nyårsafton, som finns på många orter i landet (bl.a Gbg och Vbg - du bor väl åt det hållet nånstans?) som är ett prestigelöst motionslopp. Hos oss är det en av "inkörsportarna" för löptävlande.
Kvarvarande lopp 2015 hittar du här http://www.friidrott.se/tavling/program.aspx?type=6&year=2015 ochcloppen för 2016 kommer lite senare.


Ja jag förstår helt, det är egentligen fullkomligt vansinne! Men det va tillräckligt långt bort för att jag skulle känna att jag har en chans att träna upp mig. Va jag och en vän som anmälde oss så jag har henne som träning och peppkompis, vi satsar på att springa ett seedinglopp innan och det är i Mars, så det är ju ett delmål även om det också är långt bort.

Planen är att åka till någon sportaffär där man provar ut skor på löpande för att få så bra skor som möjligt. :)

Dessutom har jag min karl som är rutinerad löpare, dock sprang han Göteborgsvarvet på 1, 35 i år så han är i en helt annan division :p
 
Jag funderar. Ska nämligen åka vasaloppet i mars och tränar för fullt för det och tänker att är det någon gång jag ska springa Göteborgsvarvet så är det ju 2016 när jag ändå tränat för vasan i ett år.

Jag avskyr att springa men tvingar mig nu och sprang för första gången i hela mitt liv över en mil häromveckan. Jag har också sagt att jag aldrig skulle springa Göteborgsvarvet men börjar vekna. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp