Golvavlopp

Fredag

Trådstartare
Blir förhoppningsvis ny gårdsägare om en vecka... Förra affären gick ju i stöpet så jag hoppas på denna.
Kommer i sådana fall slå sönder golvet coh gjuta nytt för att höja takhöjden. Då det varekn finns vatten eller avlopp tänkte jag fixa en golvbrunn och dra in vatten också.
Någon hade för sig att det krävs speciella tillstånd för att få göra ett golvavlopp som sedan bara går ut i diket? Det är ju bara från spol- och tvättvatten, inte gödsel och annat.
 
Törs man gratulera i förskott?
Vi använder ALDRIG någon tvättmedel så vi tyckte inte att vi behövde ytterligare tillstånd...och så kallar vi inte dem för avlopp... :o
 
USch, nej gör inte det... Men tack ändå! :)

Avlopp, jaa, man kan ju alltid lägga något över om det kommer oanmält besök...

Men vet du om man egentligen måste?
 
Eftersom tvättmedel och schampo är en belastning på naturen så kan du behöva tillstånd, men det kan variera från kommun till kommun. Ta kontakt med miljökontoret på din ort.
 
Tur då att man inte behöver tillstånd för att använda tvål o schampo i duschen till sig själv! :rofl:
 
De lär nog reagera om vi skulle försöka täcka handfat, tvättmaskin, spolspilta och golvbrunnar... :D
 
Tiilstånd för en avloppsanläggning krävs. Söks hos miljöförvaltningen. I princip gäller att har man indraget vatten SKA man ha ett avlopp, annars får man ju bära ut vattnet i hinkar...och avlopp är tillståndspliktiga.

Om man anlägger ett avlopp utan att söka och ha fått tillstånd bryter man mot miljöbalken och då är den ansvarige tjänstemannen skyldig att göra en åtalsanmälan. För att hårddra det hela alltså. I praktiken brukar inte kommunen haka upp sig på den här typen av avlopp men lagen finns ändock.
 
Det finns kanske en gammal pissbrunn som du kan dra avloppet till? Lätt lösning på problemet i så fall!
 
Tack för klar info! Gården gick till en annan budgivare, så jag får börja leta igen... Blev klart i helgen. :(
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Angel
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 903
Senast: Fraegd
·
Hemmet Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 374
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp