Golvvärme i stallet

Tez1

Trådstartare
Undrar bara om någon har just golvvärme i stallet eller hört talas om någon som har.
För min del kan det låta lite märkligt men storfräsar-grannen ska visst ha det i sitt nya stall som inreds.
/T

Sv: Golvvärme i stallet

Jag skulle nog inte vilja ha golvvärme i stallet. Iaf inte hos hästarna för vad händer med urin och gödsel som blir uppvärmt? Där vart man själv vistas skulle det vara helt OK. Skönt med varma golv att vicka tårna på.

Det är ju bara i gången man har det.
Säkert en bra och säker värmekälla. Dock dyrt, tar mkt ström...

Har för mig att Luleå Ridklubb hade det i sitt då nybyggda stall.Hästarna blev sjuka och man fick sluta med uppvärmningen,
Lulebor, rätta mig om jag har fel !

njää....var det inte så att dom hade spån i stallgången, som efter ett tag började mögla, och då blev hästarna sjuka.. :confused: ingen aning, jag var inte så gammal då.. :o :D

Undrar bara om någon har just golvvärme i stallet eller hört talas om någon som har.
För min del kan det låta lite märkligt men storfräsar-grannen ska visst ha det i sitt nya stall som inreds.
/T

Hur mår de hästarna då om de skall gå ut i kylan under dagarna? Får de vinterkängor med? Fast dessa hästar kanske aldrig får gå ut?

Hälsning Maja

Vi har det.
Givetvis värmer man inte i boxarna, utan bara i stallgången. Det går på varmvatten från egen panna (som de flesta större gårdar har...) så kostnaden är inte speciellt hög. Vi värmer även maskinhall och arbetsutrymmen på samma sätt, mycket smidigt eftersom brandrisken är noll.

Man värmer ju inte stallet till höga temperaturer, utan håller det runt 5-7 grader för att slippa frusna vattenkoppar, enorma täcken under natten och jobba i minusgrader. Golvvärme är det bästa sättet att få jämn temperatur i en byggnad utan att behöva installera fläktar.

Inför nästa stallbygge ska det göras en skötseldel med högre temperatur, för att kunna hålla spolspilta och skötselplatser varmare. Behagligt för alla, istället för att vara tvungen att kasta på täcket fort som attan när man kommer in med en varm häst efter arbete.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 008
Senast: 13579vas
·
Hemmet Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu. I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket...
Svar
13
· Visningar
531
Senast: Exile
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V