Gooseneck trailer

Lucky rider

Trådstartare
Jag har under några år varit sugen på en gooseneck trailer. Dessa aluminiumbyggen väger inte så mycket sett till sin storlek och kan om jag inte räknat fel köras på BE-kort(troligen inte de största modellerna). Dessa vagnar används av en del western-folk samt inom motorsport i Sverige, men är inte direkt vanliga på svenska vägar.

Besiktning av dessa fordon ska tydligen vara ett bekymmer och hur de som ändå lyckats få igenom sina släp vete tusan. Aftonbladet hade en artikel http://www.aftonbladet.se/bil/article2262479.ab där man föga förvånande kan ana en viss typ av godtycklighet och flummeri från Bilprovningens sida.

Abs verkar enligt artikeln vara kravet. men det nämns inget om att de i flera modeller använder el-broms i stället för tryckluft eller påskjutsbroms. Jag trodde inte att el-bromsar var tillåtna i Sverige. Man använder en tapp eller vändskiva på flaket på sin pick up i stället för en "vanlig" dragkrok.

Finns det någon här inne som känner någon som har en gooseneck inreggad i Sverige eller kanske till och med är ägare till en sådan vagn? Vore intressant att veta om det finns kryphål och eller annat man ska tänka på om man vill åka med en sådan vagn i Sverige.

Sv: Gooseneck trailer

Kolla med Scandinavian Gooseneck, håller till i Lidköping. De tar in och reggar gooseneck trailers (Exiss). De byter vändskivan har jag för mej så att den blir godkänd i sverige.

/LL

Tack Lazy för ditt svar.

Jag har varit i kontakt med företaget som tyvärr lagt ner verksamheten. Dels beroende på för liten efterfrågan i Sverige, men mycket på grund av byråkratin och konstiga regler kring dessa släp. Mycket riktigt som jag trodde så kräver bilprovningen ABS-bromsar på dessa släp. De elbromsar som används i USA duger inte tydligen inte i Sverige. Importören hade frågat någon ansvarig på Transportstyrelsen om varför elbromsar inte anses vara bra lösning och fick till svar att vi har tuffare klimat här. Ett argument som kan diskuteras då det finns områden i USA som har samma typ av klimat och värre än så utan att det är några problem med elbromsarna.

Att byta bakaxlar och på så vis klara besiktning är en affär på ca 110.000sek, så ett byta av axlar faller givetvis på kostnaden. Man kan dock tydligen regga dessa släp i Tyskland och sedan ta in det till Sverige. Är det godkännt i ett annat EU-land så skulle det fungera enligt importören, men ikke sa nicke. Transportstyrelsen hade någon form av tolkningsföreträde och stoppar denna möjligheten.

Så min enda möjlighet för att komma över en gooseneck verkar vara att hålla sig framme när någon av de uppskattningsvis 10-tal vagnar som finns blir till salu.

Tillverkaren Exiss är tydligen väldigt sugen på att åter ha representation i norden och eftersom både importören i Sverige och Danmark lagt ner.

Kanske finns någon här inne som är sugen på att bli representant för hela norden och då kanske komma upp i sådana volymer att det bär sig ekonomiskt.

http://www.exiss.com/

Det måste ju gå att tillverka med ABS-bromsar för den skandinaviska marknaden utan att det blir speciellt mycket dyrare. Men för att det ska bära sig i norden måste de ju komma lagliga från fabriken, annars blir det alldeles för dyrt.

Det måste ju gå att tillverka med ABS-bromsar för den skandinaviska marknaden utan att det blir speciellt mycket dyrare. Men för att det ska bära sig i norden måste de ju komma lagliga från fabriken, annars blir det alldeles för dyrt.

Kostnaden för att modifiera vagnarna för den skandinaviska marknaden och leverera med ABS blir troligen inte så stor. Men jag tror att fabriken skulle kräva en viss garranti för antal sålda vagnar för att de ska tycka att det ska vara värt jobbet.

Marknaden i Sverige skulle enligt inportörens beställda marknadsundersökning ligga på ca 12-14 vagnar per år. Den summan nåddes aldrig på grund av prisbilden med sverige-godkända vagnar. "Ju närmare 5-600.000:- man kommer destå mer intressant blir det med lastbilar" enligt inportören.

Sedan vet jag inte vilka regler som gäller i övriga grannländer för att kunna regga en gooseneck. Har man otur så krävs det ytterligare modifieringar för något eller ett par länder.

Men visst vore det roligt om det visar sig att det finns en marknad för dessa vagnar i Norden.

Ja, jag vill oxå ha ett sådant släp, de är ju så förbaskat billiga over there.

Men att ta hit ett verkar näst på omöjligt. Min gubbe kollade upp det där för ngt år sedan och då var det inte så dyrt att fixa vagnen om man tog den igenom tyskland. men det har väl blitt nya regler nu. Tycker ju svenskarna ska tänka lite längre och förstå att ganska så mkt saker från usa är bättre än de vi har här. tex el-bromsarna.
Men det är ju som vanligt när det tillkommer lagar och regler, de som gör dem vet oftast inte om vad det pratar om!

Minns inte vad det var för bolag gubben prata med, men kan ta reda på det när jag slutat jobba, alltså imorn eftm. :)

Tack Lazy för ditt svar.

Jag har varit i kontakt med företaget som tyvärr lagt ner verksamheten. Dels beroende på för liten efterfrågan i Sverige, men mycket på grund av byråkratin och konstiga regler kring dessa släp. Mycket riktigt som jag trodde så kräver bilprovningen ABS-bromsar på dessa släp. De elbromsar som används i USA duger inte tydligen inte i Sverige. Importören hade frågat någon ansvarig på Transportstyrelsen om varför elbromsar inte anses vara bra lösning och fick till svar att vi har tuffare klimat här. Ett argument som kan diskuteras då det finns områden i USA som har samma typ av klimat och värre än så utan att det är några problem med elbromsarna.

Vi har en tre hästars gooseneck med stort omklädningsrum/sadelkammare. Jag bor i norra USA där klimat motsvarar norra Sverige avseende kyla och snö på vintern. Så klimat svaret är ju bara :eek: Elbromsarna kontrolleras från en dosa inne i bilen där man kan ändra styrkan på släpets bromsar vid behov. Om man tex åker nerför en brant backe ökar man bara styrkan temporärt på släpet för att inte överhetta bilens bromsar. Där vi bor har vi klippiga bergen så det används... :d Har många gånger tänkt på att vi aldrig kört så bra och säkert med hästar som med vårat nuvarande ekipage jämfört med våra "vanlig bilar" och boggie-släp i Sverige. Det bästa med gooseneck är dock att det är så oerhört enkelt att manövrera. Att backa är superenkelt även om det totala ekipaget är nästan dubbelt så långt som vårat ekipage var i Sverige. En annan trevlig sak är ju att släpen kostar en bråkdel här mot i Sverige... ;) Vi älskar våran truck och gooseneck släpet så Lycka till!

Mvh Jolene

Senast ändrad:

När jag läser Jolenes svar så blir jag ännu mer trött på Byråkrat-sverige. Hur var det med vissa usa-reggade bilar som skulle tas in i sverige? Det gick inte på grund av då i Sverige gällande avgaskrav. Det lustiga i det hela var att det var(är?) strängare avgaskrav där än hemma i Sverige, men ändå så var det svårt/hopplöst/dyrt att fixa det så man fick släppa ut lite lagom mycket skit i luften.

Jag är lite småtjurig nu och ska ta med Jolene´s kommentar när jag ska ringa och fråga ytterligare en byråkrat på Transportstyrelsen om vad de har att säga om detta...

*drömmer mig bort en stund* Tänk att få besöka Transportstyrelsen och Vägverket med skridskor på armarna och veva hej vilt. Primitivt. Japp. Omoget- helt rätt, men oj vilken skön känsla;)

Ja, importera bil från USA kan vara hur knasigt som helst...:crazy:

När vi flyttade hit 2003 tog vi med vår Ford Focus 01a. Den hade jättebra röda parkeringsljus, men det fick vi inte ha här, såklart. Den syntes mycket, mycket bättre på vägen men svenska lagar tillät det inte så vi fick montera bort originalstrålkastarna och byta till ett par begagnade.

Chassinumret, som sitter på en bricka i vindrutan, var vi tvungna att få instansat i motorrummet. Det dög inte som det var.

När vi satte på dragkrok vägrade bilprovningen att besiktiga den för vi hade ju inga papper på hur mycket bilen fick dra. Ford i Sverige kunde inte hjälpa oss, för de kunde ju absolut inte garantera att det var samma modell som säljs i Europa (:crazy:). Man tycker väl att det skulle finnas en enkel formula för att räkna ut hur mycket en bil får dra, men tydligen inte. Till slut skickade Ford i USA papper, men eftersom en Ford Focus knappast räknas som dragbil i USA har vi nu papper på att vår bil får dra hela 450 kg (väldigt lönt :grin:). Motsvarande bil i Sverige får väl dra ungefär 1200 kg...

Gu så less jag blir på byråkrat sverige!

Btw. Företaget hette ngt med swedish gooseneck...

Minns att jaq tjaffsade med en annan här på buke om dessa vagnar och jag blev dumförklarad, tillslut fick gubben min skriva så det blev helt rätt då han har arbetat mmed amerikanska märken i 7 år och är bra vän med en från usa som jobbat på ford. (om jag minns rätt nu. )

Men det märks iaf att saker från usa är tabu. Mest man är irriterad på just nu är volvo och saab älskare som tkr att allt är ford och GM´s fel.

att ta in udda släp från usa är nog bara att glömma, vi har haft ett helvete med att få reggat vår alldeles vanliga böckmann boggie som är tillverkat i tyskland och köpt i norge. hade jag haft en aning om hur j*kla svårt det skulle vara och hur mkt det skulle kosta så hade jag sålt det i norge innan jag flyttade. :crazy:

När jag var yngre red jag hästar hos en travtränare och dom hade en 5-hästars Gooseneck i aluminium som dom körde varje gång till träning och tävling. Använde rejäl pickup med dubbla bakhjul, tror dom kallade bilen för crewcab, för hela ekipaget. Tror dom har kvar den men använder den inte längre då dom slutat med sin travverksamhet, så nu står den och ruttnar på deras gårsplan.. Jag vet inte var dom hade köpt den, men godkänd var den och dyr i inköp, tror den kostade ca 500 000:- i nypris..:eek:

Det var inte länge sen jag såg en sån vagn till salu på blocket, värt att kolla om den finns kvar kanske?

knapp

Jag vet att militären har goosneck, vet inte vilker relemente eller va det heter.

Mött de på vägarna flera gånger, längst E4 mellan skåne o sthlm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka