Gör jag dumt åt mig själv??

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare LovisaIs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 336
L

LovisaIs

Nu är jag i hästköpartankar igen... jag är det med jämna mellanrum men sen dyker det upp en medryttarhäst eller ingen lämplig till salu inom rimligt avstånd.
Nu har jag dock hittat en som verkar kanon, det är en bit att åka för att provrida så jag ska tänka en stund till innan jag bestämmer mig för att åka och kolla. Men nu vill jag har era åsikter om hur jag ska tänka, Hästen ifråga är en valack född -95 som enligt ägaren varit ganska krävande att hålla på med men en ängel att rida. han har alltså provat gränser med jämna mellanrum, kan jag hugga mot dig? får jag "hoppa runt" på stallgången när du borstar? osv, men har efter tillsägelse förstått att; okey, det var itne okey den här veckan heller.MEN nu är har hästen varit hos en fodervärd som fösrt var medryttare och allt funkade bra, sedan blev hon fodervärd och hästen har nu "flippat ur" han anföll henne i boxen och nu är hon rädd för honom, han är utbildad LA/LA och säljs billigt ( inte skampris men billigt i jämförelse med likvärdiga hästar) till rätt persom då ägaren lagt ner sitt hästintresse efter många år. Tydligen så är han jobbig att hålla på med och kräver mycker av den som leder/sköter. Jag vet att jag klarar det då jag har erfarenhet av detta tidigare och "min" stallägare är en otroligt duktig hästmänniska som jag känt länge och hon kan säkert hjälpa mig om det skulle behövas.
Nu till frågan: är jag dum som tänker på att köpa en häst med olater? borde jag vänta tills det dyker upp någon annan häst?
Min plånbok är ju inte den största och därför vill jag ju har en bra häst som inte kostar mer än 30 000 helst inte mer än 20 000. Ska jg fortsätta min medryttar karriär och spara undan mer pengar och glömma den här hästen?

puhh, det blev långt men hoppas någon orkar svara.

Sv: Gör jag dumt åt mig själv??

Det är ju bara du som kan svara på den frågan, om du har tålamod och kunskapen. Själv har jag haft hästar som krävde otroligt mkt av mig som ägare. Många hästar "bättrar" ju sig med rätt ledarskap från ägaren. Men bara du själv är inställd och säker på att du orkar med det så att den inte behöver flytta snart igen. Själv känner jag numera att jag vill att det ska vara avslappnat att vara i stallet och visst kan det dyka upp problem även med mina hästar men skulle inte välja att köpa en med massa olater idag... Men det är min åsikt. Lycka till

Hej!
Jag tycker inte att du är dum om du överväger att köpa en häst med olater,om du tror att du klarar av hästen. Men tänck på att det blir ju ingen gosehäst som man står och grejar och myser med. Fast det positiva är ju då att han var en ängel att rida. Funderar lite på om det kan vara något fel på hästen som får den att bete sig så? Om jag var du skulle jag iaf göra en ordentlig undersökning av hästen innan köp. Överväg för och nackdelar, och fundera på vad du får ut av hästen? Finns ju faktiskt hästar runt 20-25000 som är ordentligt utbildade, om inte annat så är det väl en rolig utmanning att själv utbilda din häst med hjälp av en tränare? Hur som helst så väljer du säkert vad som är rätt för dig;)
Lycka till !!!

Du måste avgöra själv, om du orkar med. Frågan är, om han har medfött lynnesfel eller om han ifrågasätter ledarrollen. Det är inget jag via en berättelse kan avgöra. Är det ifrågasättande av ledarrollen, går det att träna bort. Det är inte ofta hästar har medfödda lynnesfel, så jag tror nog att det går att träna bort. Men som sagt, du måste avgöra själv, om du orkar lägga ner den tid och de resurser som kanske behövs, för att komma till rätta med detta. Man kan ju inte ha en häst, som man är rädd för, för då förvärras ofta det hela. Om du köper, så var beredd att ta hjälp av tränare, och det kan kosta pengar.

Ps! Berätta gärna hur det går, om det blir nått hästköp? Skoj att höra hur du gör:) :banana:

hej svejs jag tycker att du förts ska komma å prova min madame.. å fortsätta med din medryttarkarriär .

om den dära vallacken .. låter precis som den häst en kompis till mig har har på foder. och är de den är de INTE en häst med olater utan en häst som itne bott nånanna stans en där han är född och flippade när han flyttade.. dvs hög efter henne när hon sa till på skrapen för han ville inte gå in i stallet. hon halkade efter han anföll och då går hästen upp på bakbenen å slår efter henne..

känner igen allt de du skriver... står hästen nära gävle??
mvh sara

Jag avråder! Visst kan man köpa en häst med lite olater, men det du beskriver låter ju som ett monster:crazy: . Lite olater tycker jag kan vara (t. ex.) att hästen inte står still vid sadling, att den skrapar med hoven när den står uppbunden och liknande. Det du beskriver däremot låter som STORA problem, med stora chanser att misslyckas. Om du misslyckas, vad gör du med hästen då? Vad blir den då värd, och kan du ens sälja den vidare? Mycket att tänka på, med andra ord!

Skulle inte heller köpa en häst som är så pass besvärlig. Tänk pa att när det är din egen har du ansvar för den 7 dagar i veckan. Det är bra mycket enklare att orka med det om man möts av ett vänligt gnägg och en gosig häst i stället för någon som man måste "fostra" kraftfullt hela tiden. Tänk också på att en häst med den attityden kanske inte är den lättaste att hantera om den behöver veterinärvård mm. Har själv en mycket snäll och väluppfostrad häst, men en period med svårartad mugg som krävde tvättning av benen när hon hade jätteont satte relationen på svåra prov.
Tänk också på att dit liv kan förändras så att du behöver hjälp/medryttare av någon anledning. Hur lätt är det med en svårhanterad häst? Alltså - många nackdelar - och som många erfarna häsägare säger - det är inte slanten du betalar den gången du köper häst som svider mest, det är det du ska ut med varje månad, plus veterinärkostnad och annat som svider. Så lägg på en 10-20 000 och köp en häst utan olater..........

hon har best'mt sig för att inte köpa den hästen .. utan hon har faktiskt provat min häst... å ska rida den några dagar i veckan.. de funkar att slänga ur sig saker på buke...

Exact, inget hästköp för mig.. Håller mig till Lady Sara's madame. :love:

Nu är jag i hästköpartankar igen... jag är det med jämna mellanrum men sen dyker det upp en medryttarhäst eller ingen lämplig till salu inom rimligt avstånd.
Nu har jag dock hittat en som verkar kanon, det är en bit att åka för att provrida så jag ska tänka en stund till innan jag bestämmer mig för att åka och kolla. Men nu vill jag har era åsikter om hur jag ska tänka, Hästen ifråga är en valack född -95 som enligt ägaren varit ganska krävande att hålla på med men en ängel att rida. han har alltså provat gränser med jämna mellanrum, kan jag hugga mot dig? får jag "hoppa runt" på stallgången när du borstar? osv, men har efter tillsägelse förstått att; okey, det var itne okey den här veckan heller.MEN nu är har hästen varit hos en fodervärd som fösrt var medryttare och allt funkade bra, sedan blev hon fodervärd och hästen har nu "flippat ur" han anföll henne i boxen och nu är hon rädd för honom, han är utbildad LA/LA och säljs billigt ( inte skampris men billigt i jämförelse med likvärdiga hästar) till rätt persom då ägaren lagt ner sitt hästintresse efter många år. Tydligen så är han jobbig att hålla på med och kräver mycker av den som leder/sköter. Jag vet att jag klarar det då jag har erfarenhet av detta tidigare och "min" stallägare är en otroligt duktig hästmänniska som jag känt länge och hon kan säkert hjälpa mig om det skulle behövas.
Nu till frågan: är jag dum som tänker på att köpa en häst med olater? borde jag vänta tills det dyker upp någon annan häst?
Min plånbok är ju inte den största och därför vill jag ju har en bra häst som inte kostar mer än 30 000 helst inte mer än 20 000. Ska jg fortsätta min medryttar karriär och spara undan mer pengar och glömma den här hästen?

puhh, det blev långt men hoppas någon orkar svara.

det beror väl på, du måste nog ha ganska stort tålamod med den där hästen.. men om du och den trivs tillsammans, så ja varför inte? ;)

Det som är en problemhäst i vissa händer kan vara en hur trevlig häst som helst i andra händer. Och tvärtom.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 412
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 546
Senast: Bison
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 828
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025