göra bort sig.. :(

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare morris_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 157
M

morris_

vet inte om tråden ligger rätt..

ja måste bara undra lite..har precis flyttat till ett nytt stall..stått där i ungefär 2 månader nu.

grejen är att ja inte kan alla rutiner än..och de känns som om jag gör bort mig precis hela tiden.
missar att ge dom lunch, missar att hjälpa till vid in/utsläpp, missar att sopa stallgången, missar vilka täcken som ska va på vem osv.

känns som om dom är trötta på mig? är de normalt att man missar mycke och inte hänger med i rutinerna i början..räknas de ens som början när de gått 2 månader?

lunchen är så att den som är i stallet när dom ska ha den ska ge lunchen, samma med in/utsläpp..den som är i stallet vid den tiden tar in eller ut dom el. hjälper till att ta in/ut.

eftersom jag inte visste om de här..har vetat i ungefär 2 veckor nu..så måste dom tro att ja inte bryr mej och är lat och ohjälpsam..och bara bryr mej om min egen häst, men så är de inte.
om någon frågar mig om ja kan hjälpa till så självklart gör ja de.
men de här med egna initiativ är ja inte bra på..gör inte så mycke om ingen ber mej om de även om ja vill hjälpa till..rädd att göra fel o så.

dom stallen jag har stått i förut har de aldrig varit så att de är en självklarhet att man hjälps åt med allt.
då har alla skött sitt, dom som har haft in/utsläpp har skött de sjävla trots att de e folk där..även om man hjälper till såklart om de e så att man e där.

känns bara som om ja gör fel i allting för tillfället.
någon annan som kännt såhär..eller haft jobbiga stunder i nya stall? eller är ja totalt helt ensam att vara sånhär?

blev långt..men känner att ja måste veta om de bara är ja som har så svårt med nya stall.

Sv: göra bort sig.. :(

Tycker det låter som bristande information från flera håll..hyresvärden, dom andra som står där men även från dig själv som inte frågat

Ang lunchen, är det alltid någon där? hur vet ni annars att dom fått lunch? är alla lediga på dan som står i det stallet?

In/utsläpp, samma där är det listat vem som tar in/ut eller är det anställt folk/stallägaren som gör det?

Finns det inte uppsatta stallregler, täckeslistor mm?

Jag tror det bästa är att du säger till hur du känner det - så det slipper finnas funderingar kring detta. Speciellt för din egen skull. Be att få lite mer klara dagar för att du blir förvirrad av hur ni har det just nu. Man kommer längst med att vara ärlig och tala om hur man känner det :)

de är folk där ibland men för de mesta är de stallägaren som ger lunchen, och ja är för de mesta ensam där dom tiderna.

meningen är ju att den som fodrar morronen ska lägga fram lunchen så ser folk om dom fått eller inte fått den..men ja har lyckats komma dit dom tiderna så dom har för de mesta hunnit ge lunchen precis.
så ja har inte behövt tänka på de.

de med täckern, de finns listor..men där står de hästens namn och så står de typ blått täcke...men de e de att alla hästarna har blåa täcken utom en, och ja lyckas allti förväxla eller lägga på fel täcke för den dan..börjar ju kunna vilka som ska ha vilka täcken nu när de regnar..

man har 1 in o ut släpp var varje helg, de är ju igentligen inga problem..för de mesta går de bra.
grejen är när man kommer dit och de är någon annan som har ut/insläppet..då tar dom de som att de är en självklarhet att man hjälper till med de, innan man börjar med sin egen häst.

och eftersom ingen sagt att man ska hjälpa till med de har ju ja börjat med min häst och de är ingen som har sagt nåt..detta va inget ja tänkte på när ja kom dit eftersom de inte vart så i dom andra stallen..då har alla skött sitt liksom..

nu ska ja börja hjälpa till med allt..så dom inte tror ja skiter i de.
o jo ja borde fråga..men ja är inte den bästa på att fråga saker..som de med täckerna brukar ja nu fråga dan innan vilka som ska ha vilka täcken..

men de känns som om de är sånna saker man ska veta..som typ bara inte ja vet...usch..massa missförstånd hela tiden..förhoppningsvis kommer ja väl in i de snart.

Klara & tydliga rutiner i hur och när saker ska göras är A och O för att ett stall ska funka.
Säg att du tycker att det är jobbigt med dessa "är du där så gör du det-rutiner", bara tanken på ett sånt system gör mig fundersam...

Du kan ju ge som förslag att man ska sätta namn på täcken? Sånnadär plastbrickor som man bruka ha i nyckelknippor är lätta att sätta fast/ta bort från bogspännet:idea:

Då kan man dessutom skriva "Brunte 1" och så har man en lista som det står vad siffrorna betyder. Ex. 1 = regn, 2 = kyla, 3 = inomhus osv.

Och du ska inte alls känna att du är dum för att du måste fråga! Det är ingen självklarthet att du ska veta vilka täcken som ska på vilken häst, speciellt inte med den typen av täckeslista som ditt stall verkar ha - man måste ju ha stått där i år och dar eller haft varenda utsläpp för att veta sånt:eek:

Nä, bra vore de om du tog dig en ordentlig funderare över vad som känns jobbigt, och hitta på olika ideer (alt. fråga här, bukefolket är väldigt rika på ideer!:)).
Sen finner du mod och ta upp det med stallägaren och berätta om dina förslag.

Har ni inga stallmöten där alla träffas och kan ta upp sådana saker?!
Annars kanske det hade varit en ide att ha det, där information kan ges samtidigt till alla.
Tycker också det låter som bristande information från stallägarens sida- sådana saker som du beskriver ska man ju helst veta innan man tar dit sin häst....?!

Jag tycker också du ska be om ett möte, och förklara hur du känner. Sedan kommer du med några förslag på hur man kan göra det lite lättare, ex. namnbrickor på täckena. Man kan inte veta om ingen förklarat, så du behöver inte skämmas för det. Men om du inte säger något till de andra blir det inte bättre, utan förvirringen fortsätter.

Se det som träning i att bli lite mer framåt, och fråga allt du undrar över, då både får du reda på allt och du vänjer dig vid att ta initiativet! Jag är själv en blyg person, men när jag tänker såhär går det bättre.

Hej.
Vad tråkigt att de har blivit så här i ditt nya stall. Men som många har sagt så måste ni bli bättre på information både från din sida och de andras. Om du säger allt du har sagt här så kan du få bättre hjälp. Och de andra behöver inte störa sig på dig.

De andra och stallägaren behöver ha bättre rutiner när de informerar nya hyres gäster. Inte är det lätt att komma till nya stall och få nya rutiner som man inte förstår hälften av.
Ha ett stall möte så ni kan börja om och få det bättre.

Lycka till

Tycker de borde gått igenom hur stallet sköts ifrån början. Det är ju inte lätt att gissa sig till vad som gäller. Tycker ett nöte skulle låta som en bra ide.

Personligen kan jag tycka att efter två månader så borde man lyckats klura ut hur saker och ting fungerar (utom hålla reda på allas täcken de kan ju vara en hel vetenska i sig, om det är många hästar och det inte är bättre preciserat än blått) om inte annat så frågar men de andra hur de brukar göra.

Frågar man och visar att man villig att "göra rätt" så stör sig ingen men annars kan man man nog ses som ovillig och lite lat.

Att man sopar stallgången eftersig ochhjälper varandra är för mig en självklarhet, även om jag vet att det inte är så i många stall, nu menar jag att om jag tex håller på att göra iordningför att rida och de andra börja plocka in alla hästar så får de klara sig själva då, men är jag klar och inte har något jag jag absolut måste göra NU så hjälper jag de andra, och får förhoppningsvis samma hjälp när det är min tur.

Förmodligen har du blivit dåligt informerad från början men då får du ta tag i problemet och fråga fråga fråga tills du har fått kläm på hur det ska vara.

Men jag måste säga att det verkar vara märkliga rutiner, "den som är i stallet", jaha, om alla tar sovmorgon och ingen kommer föra klockan 14, får hästarna ingen frukost, lunch och får de stå inne då tills dess, eller om alla är där på förmiddagen och ingen ä där på em, får de inte komma in då för man tror att någon annan är där och gör det?

*Choklad som är lite halvtrött på folk som man måste påpeka saker för hela tiden (trots info som går in genom ena örat men tydligen inte fastnat), tex sopa upp efter dig, gör rent i vatten spiltan med en gång om din häst har skitit, hur kul är det att komma och spola av sin häst när det är bajs och "hovkrats" överallt, snälla släppt inte ut din häst efter du har ridit om det bara är 10 minuter tills alla hästar ska in, låt den vara inne*

Vi människor är ju olika och behöver lite olika instruktioner. I större stall där det finns många hästägare brukar det vara tydligt och nedskrivet vad som gäller. I små stall, familjestall med någon enstaka inackordering eller stall där man känt varandra länge kanske det är lite mera flytande rutiner. Man brukar säga "vi har inte så mycket regler, det går på sunt förnuft". Problemet med det är bara att alla har olika sunt förnuft och det är så det brukar uppstå problem :angel:

Jag känner igen mig i det du skriver från första gången jag hade ansvar för en egen häst (var fodervärd). Man tyckte man hade frågat om allt men ändå fanns det en massa underförstått som man på något vis skulle förstå ändå. Och när man frågade var man jobbig för "allt var ju så självklart, bara sunt förnuft". Ja, för dem ja :devil:

Kanske det kan hjälpa dig att tänka såhär: alla stallrutiner försöker lösa ungefär samma saker. När hästarna ska ha mat, hur mycket, deras utevistelse etc. Men man gör det på lite olika sätt. Att hålla rent i sin box, kring sina grejer och sopa efter sig brukar betraktas som självklart i alla stall. Om de som är i stallet vid utsläpp/insläpp brukar hjälpas åt så ställ upp på det, förhoppningsvis får du igen det när det är din tur att ansvara för insläppet. Att vara några stycken gör att det går fortare och blir säkrare.

Jag tycker du ska prata igenom det hela med stallägaren (inte med alla andra). Säg att du har svårt att genomskåda systemet och att du gärna vill ha en genomgång på nytt av alla stallregler. Det är säkert inget problem, alla vill ju att det ska bli rätt och fungera. Vissa i ett stall älskar att vara översittare mot nya och hitta fel i allt de gör, det kanske är någon sådan som du drabbats av. Ta det med stallägaren också, dom känner förmodligen andra hyresgäster rättså bra och kan hjälpa till att reda ut konflikterna.

Lycka till
/Lejonelle

göra rent efter hästen och sopa stallgången och sånt är de också ganska självklart tycker jag.

däremot att de är en självklarhet att alla som är i stallet när dom ska in/ut ska hjälpa till, även om man just ska ut o rida de är däremot inte en självklarhet för mig.
för ja är van vid sånna stall där dom som ska släppa ut dom, dom släpper ut dom själva..givetvis om man är där och inte har bråtton så e de ju klart man kan hjälpa till men de är inget som man måste.

de är en som har ut/insläppet som självklart är där dom tiderna..
lunchen fodrar den som är där vid lunch, annars tar stallägaren de som bor på gården.

dom som är i stallet har kännt varandra och vart i de stallet väldigt länge..så dom känner ju till vilka som ska ha dubbla täcken ibland o regntecken ibland o ibland bara ett tjockt täcke.

de me o sätta sånna namnbrickor på täckerna va en bra ide..och ska försöka våga att prata med stallägaren om de..de är ju de att ja e så feg med att fråga..men man måste väl.

att ja inte lyckats klura ut hur dom gör med lunchen o så är att ja lyckats att inte vara där då..

jag hade också svårt att komma in i mitt förra stall som ja va i.
gjorde bort mig så jätte många ggr.
en gång missade ja att fylla på vattnet i hagarna när ja hade kvällen..trodde ju att de va dom på morronen som skulle göra de eftersom jag alltid gjort de på morronen.
dessutom så hade ja glömt ta bort några höpåsar så dom låg kvar utanför boxdörrarna.
så stallägaren skrev jätteargt på tavlan att ja va slarvig och inte brydde mig om hästarna och att ja absolut måste fylla på vatten o så..och inte fick lämna stallet så slarvigt..
så mamma fick ringa stallägaren och förklara att ja bryr mig om hästarna och att de inte va meningen att inte fylla på vatten och glömma plocka undan höpåsarna..sen våga inte ja träffa stallägarn på flera veckor nästan..gjort massor av andra missar.

som att ja trodde hästarna kunde vara ute i regn..dom hade tecken och de regnade inte mycket..men de va så självklart att den som är där måste ta in alla 16 hästar när de regnar..så h*n började säga att ja inte bara kan tänka på min egen häst utan faktiskt måste tänka på dom andras också..och att dom minsann tog in min häst när de regna..vilket ja inte ens visste om..eller ville heller för den delen.

så man gör missar i nya stall..de som är självklart i ett stall är inte de i de andra stallet..men sen helt plötsligt så flyter allt på när man kommer in i de..även om de tar ett halvår..som de gjorde för mej.

göra rent efter hästen och sopa stallgången och sånt är de också ganska självklart tycker jag.
Men du skrev att du missat sopa stallgången,
däremot att de är en självklarhet att alla som är i stallet när dom ska in/ut ska hjälpa till, även om man just ska ut o rida de är däremot inte en självklarhet för mig.
läs vad jag skrev istället.
för ja är van vid sånna stall där dom som ska släppa ut dom, dom släpper ut dom själva..givetvis om man är där och inte har bråtton så e de ju klart man kan hjälpa till men de är inget som man måste.
Är det ett måste hos er då, har du fått det klart för dig eller inte??

de är en som har ut/insläppet som självklart är där dom tiderna..
lunchen fodrar den som är där vid lunch, annars tar stallägaren de som bor på gården.
Luddigt då är det väl bara hoppas på sallägaren aldrig åker bort utan at säga till i förväg

att ja inte lyckats klura ut hur dom gör med lunchen o så är att ja lyckats att inte vara där då..
Men varför FRÅGAR du inte då, för frågar du så kan de inte låta bli att svara dig eller?

11111111111111111

men ja har väldigt svårt för o fråga saker, dessutom visste ja ju inte att de va så heller..om ja undrade om de va så att den som är där fodrar lunchen hade ja ju frågat..men nu visste ja ju inte de.

Senast ändrad av en moderator:

och missa att sopa stallgången menar ja när de va många andra i stallet då som höll på att mocka o sånt.
sopade ju bort de jag hade smutsat ner.

och ja..man ska hjälpa till vid in/utsläpp..om man inte har väldigt bråttom och verkligen inte hinner.

Jag tycker inte de kan bli sur eller tröttna på dig då de inte ens har något fungerande system för fodring och in/ut(?)tag.

Det är itne alltid lätt att veta att klockan är 12 eller att du är den sista som är i stallet... eller att du är den som är i stallet vid intag... Låter alldeles för oseriöst, och lätt för den som vill smita undan, det är ju bara att avra i stallet vid en tid som man inte behöver göra ngt på...

jo alltså man har bestämda tider för in/utsläpp.
bara de att dom som är där ska hjälpa till..även om man inte har just de in/utsläppet..
de är bara lunchen som inte är någon fast tid som nån speciell har..utan den tar den som kommer den tiden och ser att hästarna inte fått någon lunch.

Helt ärligt så är det svårt att läsa det du skriver när du inte kan skriva på svenska utan använder chatspråk, är du lika otydlig i ditt stall som här förstår jag att det blir missförstånd och att inte lyckas fråga någon eller ta sig dit lunchtid på två månader är för mig obegripligt, så ja hade du stått i samma stall som mig så hade jag stört mig fruktansvärt på dig.

Jag har väldigt svårt för folk som inte av egen kraft hjälper till. T ex hjälper till att ta in hästar om man råkar vara där när den som har ansvaret ska ta in hästarna. Har stått i ett kollektivstall rätt många år, och det väcker alltid ont blod att strikt hålla på "sina" uppgifter.

Bara för att X har ANSVAR för intaget onsdag eftermiddag, behöver ju inte betyda att det är X som ska sköta det, om det är så att det finns fler i stallet. Tycker det är jättetrist att stå med folk som alltid har bråttom, aldrig har tid att hjälpa till, alltid stressar - särskilt när man står på ställen som kräver mer än fullinackordering.

Det är en inställningsfråga enligt mig. Självklart hjälper jag till att sopa stallgången om någon annan strör. Självklart hjälper jag till att ta ut hästarna om jag kommer när det ska ske. Har jag absolut inte tid säger jag det till den som tar ut. Det brukar inte vara något problem, för jag brukar alltid hjälpa till. Men folk som aldrig hjälper till annat än under tillsägning eller hot - skittråkigt att dela stall med.

Och det värsta som finns är att BÖRJA med att sopa efter andra på stallgången. Redan innan man själv tar ut hästen. Då är jag inte snäll....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 883
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 878
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur