göra bort sig.. :(

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare morris_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 157
Sv: göra bort sig.. :(

Choklad: Tror inte att hennes syfte med att skriva och rådfråga oss här på buke var att irritera dig med hennes "chatspråk", håll dig till vad tråden egentligen handlar om och såra inte i onödan.

Jag har alltid stått i stall där man hjälps åt med stallsysslorna oavsett vem det är som "står skriven" på passet så att säga. Jag tycker att detta handlar mera om att du är lite FÖR förtegen och blyg för ditt eget bästa. Finns det ingen i stallet som du känner att du vågar fråga lite mer? Någon du kanske har ridit tillsammans med el liknande. För så fort du frågar märker de andra att du faktiskt vill att det ska bli rätt och riktigt, påpeka också att du VILL göra rätt så det inte förknippas det med att du är tankspridd eller inte lyssnar.

Sedan kan jag undra vart alla pedagogiska och hjälpsamma hästägare tagit vägen? Personligen märker jag direkt om det kommer en ny inackordering och denne är blyg och försiktig (och som du säger så tar du inte för dig så mkt pga att du är rädd för att göra saker fel.) Då brukar jag prata lite extra med personen och säga att det är bara att fråga om hon/han undrar något. Vara hjälpsam helt enkelt! För det säger ju sig själv att en blyg människa inte alltid vågar stå till svars för en drös "gamla rävar" :p

Mitt råd är att prata med den som du känner dig mest bekväm med. Fråga denna så att saker och ting kan bli rätt och alla bli nöjda med situationen! Framförallt du! :)

Lycka till!

och missa att sopa stallgången menar ja när de va många andra i stallet då som höll på att mocka o sånt.
sopade ju bort de jag hade smutsat ner.

QUOTE]

det här är en sån intressant åsikt. "det jag smutsat ned".
Har du koll på varje liten gruskorn du och din häst smutsat ned med?

Efter att ha jobbat i stall har jag ett otaligt gånger möts av att det är sopat en liten ruta utanför varje box men hela stallgången + spolspilta + runt höet + i sadelkammaren + alla andra gemensamma utrymmen ser ut som skit. Folk verkar tro att det är någon annan (tomten?) som skitat ned.

Vad gör det om du sopar någon annans skit? Det tar säkerligen max 5 min extra, har du verkligen inte tid för det?

Lessen, men jag kan inte låta bliatt kommentera språket, jag har väldigt svårt att hänga med i vad människan skriver.

Något jag fortfarande inte har fått svar på är varför hon inte frågar om hon inte fattar hur det ska gå till.

Så sant! Frågar man inget, får man ingenting veta! :)

Ingen (vettig) männsika dumförklarar någon bara för att den måste fråga. Tvärtom så är det ju bra! För då blir det inte fel. Jag tror stackarn har målat upp en alldeles för skev och otäck bild över vad som händer när man frågar... kanske har hon dåliga erfarenheter?

Bryt isen, när du väl lär känna dina nya stallkompisar kommer du ångra att du inte "bara frågade" :p

Något jag fortfarande inte har fått svar på är varför hon inte frågar om hon inte fattar hur det ska gå till.

alla är inte sånna som springer och frågar hela tiden och tar egna initiativ, synd att du har svårt att fatta att man kan ha svårt för de.

ja har svårt för de därför springer ja inte och frågar allt o alla hela tiden.
ja tänkte ju att dom skulle säga till vad som gällde när ja kom dit.
de e inte så att ja på nåt sätt tycker de är jobbigt eller tråkigt att hjälpa till.

o självklart sopar ja inte precis utanför min box..sopar ju den dela av stallgången o så och resten av stallgången..men när dom andra håller på och mockar och tar ut/in hästar hela tiden känns de inte som om de e så stor ide att gå o sopa där just då.

och ja städar alla gemensamma utrymmen också..inte så att ja tror alla andra ska göra allting hela tiden.

Senast ändrad av en moderator:

och nu har de ju löst sig, fattar hur dom gör där och hur de funkar..att de är så viktigt att man hjälper till hela tiden..även om ingen frågar.

och dom e väldigt förståeliga där..som tur är..dom förstår att ja har svårt för o fråga o ta egna initiativ.

ja e sån som behöver mer rutiner, inte så mycke att man måste ta egna initiativ hela tiden.

En whiteboard-tavla är superbra för att hålla ordning på allt som händer i stallet, man skriver att hästarna fått mat, vilket datum och vem som gett. Det kan du väl ha som förslag. Och att man sätter upp en planch med dagliga rutiner, vilka hästar som ska ha vilka täcken och när så slipper man fundera vid ut-insläpp.

Jag har eget stall och 2 inhyrningar (samma ägare) och det är väldigt smidigt med tavlan, hon ger dem lunch till vardags och även till helgen om hon är ute just då, då skriver hon det så är det inga tveksamheter.

Ska även fixa en planch att sätta vid fodret så alla vet vilken mat som ska ges när osv. Så att man kan ringa sambon och be honom fixa allt fast han aldrig fixat maten osv. Bra att kunna ringa vemsomhelst man känner och be om hjälp om det kör ihop sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 883
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 878
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka