Göra egen bomlös sadel

Joyride

Trådstartare
eller en barbacka sadel??? Någon som har gjort en egen eller har tips på hur man skulle kunna göra en :smirk: Då jag har ett dräktigt sto så blir den mycket lugna turer så då skulle det vara skönt o sitte på något mjukt :D

Sv: Göra egen bomlös sadel

vik en filt och sätt en täckgjord om

Har 2 olika tips :) :

Barbacka pad som INTE lossnar/glider så lätt.
Gjord (tömkörningsgjord med ringar upptill, dom kan man sätta en rem att hålla i sej i om hästen skulle busa :)) + teddyvojlock + teddypad ovanpå vojlocken, de glider inte eftersom det blir tjockt under gjorden och det är inte speciellt glidigt med teddy mot teddy. Körgjorden gör att man får benstöd i nedförsbackar och att sakerna inte glider i uppförsbackar. Detta blir en JÄTTEmjuk barbackapad!

Bomlös sadel
Man KAN ta en billigare westernsadel och plocka ut bommen och stoppa med t ex tempurmaterial. Vet en tjej som gjort det.. Man kan dock inte använda stigbyglar eftersom det skulle bli punkttryck. Men man får en garanterat bomfri och bekväm sadel/pad.

På många av de bomfria sadlarna sitter stiglädret fäst i en platta som ligger på ryggen. På vissa där ryttaren sitter och på andra något längre fram. Så på ditt westernhemmabygge skulle du kunna göra det.
// Linda

Tack för tipset! :D Var kanske inte mig du gav det till, men ändå :p jag hittade en massa böcker jag ville ha, synd att man inte är rik..

mahlmt: för min egen del behöver jag bara stigläder till att hoppa upp och då glider ändå den provisoriska bomfria, så där är det ingen större idé. Tack ändå för tipset, ska vidarebefodra till tjejen som "tillverkade" sadeln ifråga.. Vad för slags platta menar du, en mjuk i läder eller liknande, eller i något hårt material?

Tittar du på bilder (under sitsen) av torsion och alla dess kopier så förstår du vad jag menar. Material och var plattan sitter är olika. Har sett i läder, neopren och kraftigare tyg.
// Linda

Vet inte om det är exakt vad du söker men jag har gjort en slags barbackapad utan stigbyglar. Det är ett tjockt schabrak (1-2cm tjockt) med täckesgjord runt om och i de där öglorna som man ska ha runt stropparna har jag en hoppbrösta. Man får spänna allt ganska hårt, då sitter den ganska bra.
Jag har den främst för att mina sittben skär in i ryggen på hästen när vi rider barbacka, det gör ont på honom så detta är lite vaddering.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 246
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka